دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

اسفناج ملکه ­ی سبزی­ ها


 اسفناج ملکه ­ی سبزی­ ها

 اسفناج ملکه ­ی سبزی­ ها/ عاطفه زينلي نيا

گياه شناسي

اسفناج یک گیاه اصیل ایرانی است که اعراب پس از غلبه بر ایران، تخم آن را با خود به اروپا بردند و رفته رفته کشت آن در اروپا معمول شد.

این گیاه از سر دسته­ ی تیره­ ی اسفناجیان و جزو دو لپه­ ای ­های بی­ برگ است. ساقه ­ای راست و شیاردار و برگ­ هایی پهن و مثلثی شکل دارد. گل­ های آن خوشه­ ای، سبز رنگ و کوچک دارای 5 پرچم و 5 کاسبرگ به هم چسبیده­ است.

ارزش غذايي

بر اساس نظر حکمای طب سنتی طبع اسفناج کمی سرد و تر و البته می توان گفت تا حدی معتدل است؛ از این رو با هر مزاجی سازگار می­ باشد. با این وجود اشخاص سرد مزاج بهتر است آن را با کمی فلفل یا دارچین مصرف نمایند.

اسفناج تازه حاوی موادی چون کلروفیل، کاروتن، مواد آلبومینوئیدی، ویتامین­ های آ، ب و ث است. اسفناج به دلیل داشتن مواد معدنی و املاح فراوانی از قبیل آهن، فسفات، کلسیم و ید، نیرو بخش، محرک غدد ترشحه، مقوی هاضمه و گوارش، مفید برای درمان قولنج کبدی و افزایش شیر زن­ هاست. دکتر شارلوت دونپورت که 111 سال عمر کرد عمر طولانی خود را در اثر سه عامل: 1.خوشحالی 2.تنفس عمیق 3.مصرف اسفناج می­ دانست.

کاربرد­های درمانی

1- اسفناج و کم خونی:

اسفناج به دلیل داشتن آهن فراوان گلبول‌های قرمز خون را افزایش می­دهد از این رو خوردن آن به زنان باردار و اشخاص کم خون توصیه می ­شود.

2- اسفناج و یبوست:

کلروفیلی که در اسفناج هست عضلات روده را تحریک می ­کند و سلولزهای آن تخلیه ­ی مدفوعات را آسان می ­سازد. اسفناج جاروی حقیقی مجاری دستگاه گوارش است، محرک کلیه ­ها بوده و کار و فعالیت آن­ ها را زیاد می‌کند. از این رو به اشخاصی که مبتلا به یبوست و بواسیر هستند، همین­طور سالمندان و کسانی که فعالیت حرکتی کمی دارند توصیه می­ شود.

3- اسفناج و دیابت:

افرادی که بیماری قند دارند، بایستی در روز 2 الی 3 مرتبه اسفناج میل کنند و یا مقداری اسفناج به صورت چای، دم کرده، سپس کمی لیمو ترش به آن اضافه کنند و نیم ساعت قبل از غذا میل نمایند.

4- اسفناج و سرطان:

اسفناج به خاطر دارا بودن منیزیم در پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان معده، حنجره، مخاط رحم، مری و ریه مفید است و از پیشرفت آن جلوگیری می­ کند.

5- اسفناج و دردها و ورم­ها:

اسفناج رفع تشنگی می­ نماید و سریع ­الهضم ­تر از سایر سبزی ­هاست و برای رفع سرفه­ های خشک، درد گلو، ورم ملاز یا ورم لهات(گوشت پاره­ای که از وسط انتهای کام آویزان است)، درد ناحیه­ ی قلب و اعضای شکم، ورم ریه و روده­ی کوچک، درد کبد و درد سر مفید است.

6- اسفناج و ضعف اعصاب:

نوشیدن روزانه یک فنجان مخلوط عصاره­ ی برگ اسفناج و شاهی به صورت ناشتا به رفع خستگی جسمی و عصبی کمک می­ کند.

7- اسفناج و آسیب­ های پوستی:

ضماد خام اسفناج برای زنبور گزیدگی و باز‌کردن دمل و مخلوط پخته­ ی آن با سفیداب برای جوش­ های جلدی مفید است. همچنین اگر برگ ­های اسفناج را در روغن زیتون بپزند ضماد خوبی برای معالجه ­ی سوختگی، سودا، زخم­ های شدید و سخت است.

موارد منع مصرف اسفناج

مصرف اسفناج به دلیل داشتن اکسالات و فسفات­ ها به اشخاص زیر توصیه نمی ­شود:

1-کسانی که کبد حساس دارند (بیماران کبدی)

2-افرادی که مبتلا به رماتیسم هستند و مفاصل آن­ها متورم شده است و درد مفاصل دارند.

3- کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند.

4- کسانی که ورم معده یا روده دارند.

از آنجا که اسفناج اسید اوریک و اوره و میزان فشار خون را افزایش می­ دهد توصیه می­ شود آن را با دارچین و روغن بادام پخته و میل نمود.

منابع:

  1. کارلیه، لئونس، سبزی­ ها و میوه ­های شفابخش، مترجم مهدی نراقی، چاپ سيزده، تهران، امیر کبیر، 1387.
  2. جزایری، غیاث الدین، زبان خوراکی­ ها، ج1، چاپ بيست و چهار، تهران، امیر کبیر، 1387.
  3. فلاحتگرلیش، آریا، سبزی درمانی، چاپ هفتم، قم، نیلوفرانه، 1388.
  4. حیدریان، محمد حسین، شناخت مزاج و طبع­ ها، مشهد، نشر نوند، 1388.
  5. نراقی، مهدی، خوردنی­ های شفابخش، چاپ هفتم، تهران، امیر کبیر، 1386.
شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 27


تعداد امتیازات: (41) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (14884)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort