دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

آوازه‌ي قلم


 آوازه‌ي قلم

به مناسبت روز بزرگداشت روز قلم / طاهره موسوي گرمارودي

 

چون قلم، آمد شدن آغاز كرد                چشم جهان را به سخن باز كرد

هر نگارشي به وسيله‌ي قلميست و صاحب قلمي كه هدف و رسالتي دارد. اگر به صفحه‌ي كائنات بنگريم عالم را سراسر، آثارِ قلمِ تكوينِ حق­تعالي مي‌يابيم كه همه­ چيز را به حكمت و زيبايي هرچه تمام‌تر بر آن نگاشته است.

خدايي كه جهان هستي را براي انسان و انسان را براي شناخت معبود و رسيدن به كمالِ وجود آفريد و در كتاب مُنزَل خويش "قرآن" وي را به خواندن امر فرمود و خود نيز به قلم و آن‌چه كه مي‌نگارد قسم ياد نمود كه: «ن وَالْقَلَمِ وَ مَا یَسْطُرُونَ» (قلم/1) و نيز در اهمّيت قلم است كه امامان شيعه (عليهم‌السّلام) توصيه به ثبت و ضبط دانش به وسيله‌ي نگارش نموده­اند: «قَیِّدُوا العِلْمَ بِالکِتابَهِ»؛ علم و دانش را به وسيله‌ي نوشتن در بند كنيد (بحارالأنوار، ج 2، ص 151). ونيز به دليل نتايج عظيمي كه قلم دانشمندان متعهّد به جامعه ارزاني مي‌دارد فرموده‌اند: «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا»؛ قلم عالمان بر خون شهيدان برتري دارد.

زيرا به ­راستي نقش قلم در زندگي آدمي انكارناپذير است. اگر قلم نبود هيچ علم و انديشه و تاريخي ماندگار نمي‌شد. به بركت قلم و نگارش است كه ما به آساني به كتاب آسماني و احاديث و روايات پيشوايان و تعاليم بزرگان ديني دسترسي داريم.

آري با قلم مي‌توان فرهنگي را دگرگون ساخت، تاريخ را در بوته‌ي نقد گداخت و حتّي سبب شد تا جهان از نو شناخته شود.

قلم مي‌تواند حق را اثبات نمايد، داد مظلومان را بستاند و ظالمان را به محاكمه بكشاند يا خير و شر را درهم آميزد و فتنه‌ها برانگيزد؛ مي‌تواند مروّج خوبي‌ها باشد و پاكي به ارمغان آورد يا پليدي‌ها را اشاعه دهد و تباهي و روسياهي را سبب شود و در اين راستاست كه نقش صاحبان قلم و رسالت عظيمي كه برعهده‌ي آنان است آشكار مي‌گردد.

در روز قلم گرامي باد ياد آنان كه حرمت قلم را نگاه داشتند و تنها حق را نگاشتند.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 25


تعداد امتیازات: (74) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1970)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort