دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
ﺳﻪشنبه, 28 فروردین,1403

کلم بروکلی، كرم ضد آفتاب


کلم بروکلی، كرم ضد آفتاب

*سمانه صنعتگر

كلم بروكلي به خانواده‌ي کلم‌ها تعلّق دارد و داراي ظاهري مانند درخت است با شکلي جالب و گوشتي و گلچه‌هايي که معمولاً سبز رنگ بوده و با يک ترکيب درخت مانند بر روي شاخه‌هايي که از ساقه‌ي گوشتي، کلفت و خوراکي جوانه زده‌اند تشکيل شده است. اين گروه گلچه‌ها با برگ‌هاي زياد احاطه شده‌است.

بيشترين شباهت اين سبزي به گل کلم است که يکي ديگر از اعضاي اين خانواده مي‌باشد، با اين تفاوت که بروکلي سبز رنگ است اما گل کلم علاوه بر نوع سنّتي آن که سفيد رنگ مي‌باشد، در رنگ‌هاي ارغواني و زرد نيز يافت مي‌شود.

1-    پیشگیری از انواع سرطان:

اگرچه کلم بروکلی و گوجه فرنگی هر دو دشمن سرطان هستند، امّا اگر این دو به عنوان بخشی از رژیم غذایی با هم ترکیب و خورده شوند، تأثير آن‌ها در کاهش ابتلا به سرطان پروستات بيشتر خواهد بود. سبزیهای برگدار (مانند بروکلی و کلم پیچ) دارای مادّهای به نام سولفورافان هستند که تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش میدهد؛ در نتیجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه، معده، روده‌ي بزرگ، رکتوم (انتهای رودهی بزرگ) و ریهها پیشگیری میکند. مواد موجود در کلم بروکلی و فلفل قرمز، بدون ایجاد اختلالی در ساز و کار سلولهای طبیعی، سلولهای سرطانی را در سرطان‌هاي تخمدان و لوزالمعده از بین میبرد.

بروکلی دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین A، C، E و K است که باعث پیشگیری از سرطان معده و روده میشود.

مقدار زیاد کلم بروکلی در رژیم غذایی افراد، باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطانهای مثانه، حنجره، مری و ریه میشود. همچنین میتواند از بروز سرطانهای دستگاه گوارش، سرماخوردگی و بیماریهای وابسته به آن پیشگیری کند.

2-   ضد کم خونی:

در میان سبزیهای موجود در جهان، کلم بروکلی یکی از غنیترین منابع آهن به شمار میآید. کلم بروکلی سرشار از مواد معدنی با ارزش است که از این میان میتوان از اسید فولیک که یک مادّه‌ي ضد کمخونی است نام برد. همچنین اسید فولیک ضد بیماریهای خونی دیگر نیز عمل میکند.

3-  جلوگیری از پوکی استخوان:

کلسیم فراوان موجود در کلم بروکلی، استخوانها و دندانها را مستحكم میسازد و این مسأله به جلوگیری از پوکی استخوان کمک میکند. کلسیم موجود در بروکلی به همان میزان کلسیم موجود در شیر است؛ در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است.

4-   از بین بردن باکتری ‏های بدن:

مادهای در کلم بروکلی وجود دارد که باکتریهای معده را از بین میبرد و یکی از راههای خوب برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای معده و روده، خوردن کلم بروکلی است.

5-   درمان دیابت:

مصرف کلم بروکلی در از بین بردن عوارض قلبی دیابت مؤثّر است. استفاده از کلم بروکلی آسیب رگهای خونرسان قلب را که بر اثر دیابت ایجاد شدهاست ترمیم میکند. فیبر غذایی بالای موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است.

6-   کلم بروکلی به جای کرم ضدّ آفتاب:

کلم بروکلی به دلیل برخورداری از یک مادّهی گوگردی، میتواند پوست را از آسیبهای اشعه‌ي فرابنفش خورشید و ابتلا به سرطان پوست محافظت کند.

7-   پیشگیری از آلزایمر و پیری زودرس:

بروکلی از اثرات مخرّب رادیکالهای آزاد در بدن پیشگیری و از بيماري‌هايي چون آلزایمر، نارساييهای قلبی، آرتریت (التهاب مفاصل) جلوگيري مي‌كند و فرآیند پیری را به تأخیر میاندازد.

میزان مصرف کلم بروکلی:

نصف فنجان کلم بروکلی برای هر وعده، میزان مناسبی است. بخارپز کردن سریع کلم بروکلی در حدّی که تنها کمی نرم شود (رنگ سبز تیرهی خود را حفظ کند)، میزان پخت مناسبی برای حفظ ویتامینهای با ارزش، مواد معدنی و کلروفیل ضد سرطان این سبزی میباشد.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 23


تعداد امتیازات: (4) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1961)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort