دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
ﺳﻪشنبه, 28 فروردین,1403

استفتائات در مورد ماهواره و چت با جنس مخالف


استفتائات در مورد ماهواره و چت با جنس مخالف

**  مشاهده ­ي برنامه‏ هاى تلويزيونى که از ماهواره دريافت مى‏ شوند، چه حکمى دارد؟ اگر ساکنان استان‌هاى مجاور دولت‌هاى خليج فارس برنامه‏ هاى تلويزيونى آن دولت‌ها را مشاهده کنند، حکم آن چيست؟

ج: از آنجا که برنامه‏ هايى که توسّط ماهواره‏ هاى غربى پخش مى‏ شوند و هم‌چنين برنامه ‏هاى تلويزيونى بيشتر دولت‌هاى مجاور، دربردارنده ­ي آموزش افکار گمراه‏ کننده و تحريف حقايق و لهو و فساد هستند و غالباً مشاهده ­ي آن‌ها باعث گمراهى و فساد و ارتکاب کارهاى حرام مى‏ گردد، بنابراين دريافت و ديدن آن‌ها جايز نيست.


** تلويزيون‌ها يا کانال‌هاى پخش مستقيم ماهواره‏اى يک سلسله برنامه‏ هاى اجتماعى را به نمايش مى‏ گذارند که بيانگر مسائل اجتماعى جامعه ­ي غربى است و به ترويج افکار فاسدى از قبيل تشويق به اختلاط زن و مرد و ترويج روابط نامشروع مى‏ پردازند، به‌طورى که اين برنامه ‏ها بعضى از مؤمنين را نيز تحت تأثير قرار داده است. ديدن آن‌ها براى کسى که احتمال تأثيرپذيرى او مى‏ رود، چه حکمى دارد؟ آيا اين حکم نسبت به کسى که آن برنامه ‏ها را به قصد نقد و بيان نکات منفى آن‌ها و نصيحت مردم به نديدن آن‌ها مى‏ بيند، تفاوت دارد؟

ج: نگاه به اين برنامه ‏ها اگر از روى لذّت بوده و يا خوف تأثيرپذيرى و فساد وجود داشته باشد، جايز نيست. ولى مشاهده به قصد نقد و آگاه کردن مردم از خطرات و نکات منفى آن‌ها براى کسى که اهليّت آن را دارد و مطمئن است که از آن برنامه‏ ها تأثير نمى‏ پذيرد و به فساد نمى ‏افتد، اشکال ندارد، البته اگر مقرّراتى باشد بايد رعايت شود.


**چت کردن با جنس مخالف و ردّ و بدل کردن صحبتهای معمولی چه حکمی دارد؟

همهی مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد، جایز نیست (پرسش و پاسخ دانشجویی، ج16، ص191-190).


**چت کردن با شخصی که از جنسیت او بیاطّلاعیم چه حکمی دارد؟

همهی مراجع: اگر ترس افتادن به حرام باشد جایز نیست (همان، ص191).


**چت کردن با زنان غیرمسلمان و انجام دادن صحبتهای تحریکآمیز با آنها چه حکمی دارد؟

همهی مراجع: حرام است (همان، ص303).

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 24


تعداد امتیازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1892)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort