دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

آشتی با طراوت وزیبایی


آشتی با طراوت وزیبایی

بهداشت پوست از نظر طبّ اسلامی و سنّتی/ معصومه مصطفوي‌نژاد                        

توجّه به زیبایی پوست صورت از نظر ظاهر و نیز به لحاظ روحی و روانی، اهمیّت زیادی دارد.

در دنیای امروز، تبلیغات رنگارنگ، هزینههای سنگینِ استفاده از کرمهای زیبایی را به خانوادهها تحمیل کرده در حالیکه به سبب استفاده از «کلرید جیوه» در بسیاری از کرمهای زیبایی و جذب راحت این مادّه از طریق پوست و دستگاه گوارش، باعث ایجاد مسمومیت مزمن و اختلالات حسی، حرکتی و رفتاری میشود(شمیم یاس، 32/آبان 84). همین‌طور مواردی مثل استفاده از لیزرها در بعضی موارد، عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد و هم چنین امکان بازگشت مجدّد لکّههای پوستی با اوّلین تابش آفتاب (در صورت عدم استفاده از کرم ضدّ آفتاب) وجود دارد (شمسي خسروي، نکاتی درباره لکّههای پوستی، زن شرقی28، مرداد 84). برای در امان ماندن از عوارض مصرف این محصولات در این مقاله گزیدهای از احادیث معصومین (علیهمالسّلام)  و نیز نکاتی از طب سنّتی بیان شده است.

الف: عوامل شادابی و زیبایی پوست

1-خوردن شام: خودداری از خوردن غذا در شب باعث پیری و چین و چروک صورت میشود؛ در خواب بدن انسان متمایل به درون و هضم غذای خورده شده در شب میشود؛ اگر انسان شام نخورد بدن او شروع به برداشت مواد از اعضای خاص میکند، این روند توزیع چربی بدن را به هم میزند و همین عامل باعث پیری زودرس، ایجاد چین و چروک و خرابی پوست میشود. در طبّ‌‌اسلامی تأکید زیادی بر خوردن غذای شب شده است: رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) میفرمایند: غذای شب را ترک نکنید، هر چند به مشتی از خرما باشد؛ زیرا ترک کردن آن انسان را پیر میکند(محمدي‌ري‌شهري، ج1، ص 103). البتّه از خوردن شام تا خوابیدن، فاصله‌ي زمانی بین 1 تا 3 ساعت لازم است.

2-پرهیز از پرخوری: رسول گرامي اسلام(صلّیاللهعلیهوآله) خطاب به زنی میفرمایند: اگر میخواهی چهرهای شاداب و زیبا داشته باشي از پرخوری پرهیز نما زيرا که خوردن زیاد باعث انباشته گشتن غذا در معده، اضافه وزن و نهایتاً دوری از طراوت و زیبایی میگردد(شيخ صدوق، ج 2، ص 497).

3-روغن مالیدن شبانه: امام باقر(علیهالسّلام) روغن مالیدن شبانه، در رگها جریان مییابد و پوست را آبیاری و چهره را سفید میکند(محمدي‌ري‌شهري، ج1، ص 471).

پیامبر خدا(صلّیاللهعلیهوآله) مي‌فرمايند: با روغن بنفشه بدن خود را چرب کنید، چرا که آن در تابستان سرد و در زمستان گرم است (محمدي‌ري‌شهري، ج 1، ص 473).

4-خضاب (حنا) کردن: امام صادق(علیهالسّلام) بيان مي فرمایند: حنا بر طراوت صورت میافزاید(همان، ج 1، ص 519).

5-حجامت.

6-بوییدن گل نرگس: پیامبر خدا(صلّیاللهعلیهوآله): ...نرگس را ببویید چرا که در قلب هستهای از جذام، دیوانگی و پیسی وجود دارد و بوییدن نرگس آن را دور میکند(همان، ج 1، ص 487).

خوراکیهای مفید برای پوست

1-سنجد: امام صادق (علیهالسّلام) : پوستش پوست را میپرورد(همان، ج1، ص 483).

2-خربزه: پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله): خربزه پوست را تمیز میکند(همان، ج 1، ص 483).

3-سیاهدانه و گردو: امام صادق(علیهالسّلام) : نانخواه (سیاه دانه) و گردو... رنگ پوست را زیبا میسازد(همان، ج 1، ص 485).

4-پیاز: امام صادق(علیهالسّلام): پوست پیاز پوست را نرمی میدهد(همان، ج1، ص 485).

بعضی عوامل بیماریهای پوستی

1-قرار گرفتن در مقابل آفتاب: پیامبر خدا (صلّیاللهعلیهوآله) مي فرمايند: در آفتاب چهار چیز است، رنگ را دگرگون میسازد... (همان، ج1، ص 493).

2-خوردن مداوم تخممرغ: امام رضا (علیهالسّلام) مي‌فرمايند: خوردن مداوم تخم مرغ سبب پیدایش کک و مک در صورت میشود(رک. ترجمه اميرصادقي ص 234). تخممرغ بیشتر ویتامینهایی که تاکنون کشف شده را دارا است جز ویتامین ث که کمبود آن باعث لک و جوش و اگزمای پوستی میشود.

درمان کک و مک

امام صادق(علیهالسّلام) مي‌فرمايند: هر کس به نخستین لقمهی غذای خود نمک بپاشد، کک و مک صورت او از میان میرود(محمدي‌ري‌شهري، ج1، ص 517).

بعضی آموزههای طبّ سنّتی برای زیبایی پوست

ماسکهای زیبایی:

1.ماسك عسل و آبلیمو: مالیدن عسل و آبلیمو بر روی پوست به مدت نیم ساعت www.persian gfx.com.

2.ماسک ماست: مالیدن ماست بر پوست های حساس که نمیتوانند آلفا هیدروکسی اسید ساخته شده (کرمهای لایه بردار) را تحمّل کنند، میتواند استفاده شود. بدین ترتیب به مرور زمان، ماست میتواند لکّههای پوست را روشن کند. برای استفاده از ماست ابتدا صورت خود را بشویید و ماست را مانند کرم روی صورت خود صاف کنید و 15 دقیقه باقی بگذارید سپس با آب سرد بشویید و با یک مرطوب کنندهی طبیعی، پوست را مرطوب کنید. برای کاهش قرمزی پوست که ممکن است پس از پاک کردن ماست ایجاد شود، از کمپرس آب سرد استفاده کنید (www.persian gfx.com).

3.ماسک تمشک: برای  معالجه‌ي کک و مک ابتدا صورت را خوب بشویید، سپس ورقهی نازکی از تمشک را به مدّت یک ساعت روی صورت بمالید. این کار را چند بار تکرار کنید تا کک و مک صورت از بین برود.

http://sahand 2226.parsiblog.com

عوامل شادابی و زیبایی پوست

1.خوردن عسل و شیر و آب هویج، سیر، پیاز، کلم، تره، ماء الشعیر، اطريفل، گل زوفا... Hakimabbas.blogfa.com

2.خوردن سکنجبین و گلاب: برای باز شدن رنگ صورت و صاف شدن بشره از لکهها و پوسته ریزي‌ها و کم شدن غرورها، هر روز صبح نصف استکان سکنجبین را در نصف استکان گلاب بریزید و مقداری آب سرد اضافه کنید تا یک لیوان شود؛ صبح ناشتا میل کنید.

3.خوردن آب پنیر: به یک لیتر شیر پس از جوش آمدن یک استکان آبلیمو  اضافه کنید و پس از 1تا2 ساعت صاف کرده و آب آن را هر روز صبح ناشتا (از 1 تا 3 استکان با توجّه به لکّههای پوست)، میل کنید. کک و مک را از بین میبرد(دکتر ایلخانی، سلسله مباحث مطرح شده در دانشگاه رضوی، بهار و تابستان 89).

4.کسانی که میخواهند صورت زیبای خود را حفظ کنند، از خوردن زنیان زیاد، زیره‌ي زیاد، نوشابه، قهوه و چای، غذاهای سرخ کرده و چرب و همچنین غذاهای غلیظ و دیر هضم و قرار گرفتن طولانی در معرض نور آفتاب بپرهیزند.

Hakimabbas.blogfa.com

فهرست منابع

1- شیخ صدوق، علل الشرایع، ناشر داوری، ج 2، ص 497

2- محمدیریشهری، محمد، دانشنامه احادیث پزشکی، ترجمه دکتر حسینصابری، قم: دارالحدیث،1425 ه ق، 1383، ج1.

3- ترجمه نصیرالدین امیرصادقی، طب الرضا (علیهالسّلام) چاپ چاپخانه حیدری، چاپ سوم، 1387، انتشارات جواهری،

4-نشریه شمیم یاس، آبان 84.

5-دکتر ایلخانی، مباحث مطرح شده در دانشگاه رضوی، بهار و تابستان، 89.

6-نشریه زن شرقی 28، مرداد 84.

www.persian gfx.com.

Hakimabbas.blogfa.com

http://sahand 2226.parsiblog.com.

دکتر رحمت سخنی، مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 21


تعداد امتیازات: (2) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2458)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort