دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

عمار عصر ظهور


عمار عصر ظهور

حلیمه ریحانی

انقلاب جهانی حضرت مهدی (عجّل الله تعالی) مانند هر قیام بزرگی، نیاز به یارانی ورزیده دارد که باید در بین آن‌ها عدّه‌ای از مقام بالاتر و تأثیرگذاری بیشتری برخوردار باشند. این یاران خاص، به منزله‌ی بازوان رهبرند که در پیش برد اهداف قیام بسیار مؤثر و مفیدند. گاه بعضی از این یاران می‌توانند شاخصه‌ی جدایی حق از باطل گردند، مانند عمّار در واقعه‌ی صفین. در انقلاب حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) نیز حضرت عیسی (علیه‌السّلام) از این ویژگی برخوردارند.

مسلمان در فرود آمدن مسیح (علیه‌السّلام) از آسمان به زمین اتّفاق نظر دارند. (کورانی، ص340) روایات راجع به فرود آمدن عیسی (علیه‌السّلام) در منابع شیعه و سنّی فراوان است؛ از جمله از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل است که فرمودند: «چگونه خواهید بود، آنگاه که عیسی بن مریم (علیه‌السّلام) در میان شما فرود آید و پیشوای شما و از شما باشد». (مجلسی، 383/52؛ بخاری، 256/2)

در کتب پیشینیان و آثار مقدّس یهودیان و مسیحیان هم به نزول مسیح (علیه‌السّلام) تصریح و اشاره شده است. در انجیل متی آمده است: «پس اگر شما را گویند اینک در صحراست بیرون مروید، یا آن که در خلوت است باور مکنید زیرا هم چنان که برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر می‌شود، ظهور سر انسان نیز چنین خواهد بود». (انجیل متی، باب 24)

وقتی عیسی (علیه‌السّلام) می‌آید، صاحب شریعت نیست، بلکه ولایت امام مهدی (علیه‌السّلام) را می‌پذیرد و از همه‌ی توانمندی‌های خود در جهت کمک به ولایت استفاده می‌کند. در این نوشتار جلوه‌هایی از ولایت پذیری و ولایت مداری حضرت عیسی (علیه‌السّلام) در حکومت مهدوی را بر می‌شماریم:

1ـ عیسی (علیه‌السّلام) مأموم: سرسپردگی به ولایت و اقتدا به امام (علیه‌السّلام)

در روایتی نبوی آمده که: «سوگند به کسی که مرا به پیامبری برانگیخت، اگر از عمر دنیا جز روزی باقی نماند، خداوند آن روز را طولانی می‌کند تا فرزندم مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) قیام کند، پس روح الله عیسی بن مریم (علیه‌السّلام) از آسمان فرود خواهد آمد و پشت سرش نماز خواهد گزارد و زمین با نور خداوندگارش درخشان خواهد شد. سلطنت او مشرق و مغرب را می‌گیرد». (مجلسی، 71/51)

اقتدا کردن عیسی (علیه‌السّلام) چهارمین پیامبر اولوالعزم، به کسی که اهل کتاب انتظارش آمدنش را می‌کشند تا او آخرین منجی شریف شود، نشان پذیرش ولایت امام مهدی (علیه‌السّلام) توسط حضرت عیسی (علیه السلام) است. در نماز جماعت، امام باید بر مأمومین برتری و فضیلت داشته باشد، به بیان دیگر امام بر مأمومین نوعی ولایت دارد. این موضع حضرت مسیح (علیه‌السّلام) در طرفداری از مسلمانان است و تأثیر زیادی در تغییر نگرش اهل کتاب خواهد داشت. در روایت آمده که عیسی (علیه‌السّلام) با توجّه به فضای آن موقع و جمعیّت اهل کتاب به دنبال منافع شخصی و ریاست نیست، بلکه با بصیرت و معرفت، ولایت امام مهدی (علیه‌السّلام) را می‌پذیرد و عقیده‌ی خود را در عمل (تبعیت از امام (علیه‌السّلام)) نشان می‌دهد. (محمد باقر حیدری کاشانی، ص243)

 

2ـ عیسی وزیر امام مهدی(علیهم‌السلام)

حضرت مسیح (علیه‌السّلام) فرمودند: «انّمَا بُعِثتُ وَزیراً وَ لَم اُبعثُ اَمیراً؛ من وزیر مبعوث شدم نه امیر». (شیخ حر عاملی، 613/3)

این کلام حضرت عیسی (علیه‌السّلام) خطّ بطلانی بر افکار کسانی است که مسیح را موعود امّت‌ها می‌دانند و بر می‌تابند که ایشان تحت لوای حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) کار می‌کنند. عیسای ولایت مدار، هم عقیده به ولایت حضرت حجّت دارد و آن را بیان می‌کنند و هم این ولایتمداری را در عمل نشان می‌دهند، هر چند با این گفتار و اعمال، از تعداد طرف‌داران‌شان کاسته شود. وزیر کمک کار امیر است. تصمیم نهایی و مدیریت اصلی از آنِ امیر است. ولی و فرمانده‌ی کلّ قوا، حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) هستند.

3ـ احتجاج با رومیان

یکی از قدرت‌های مقابل حضرت مهدی(علیه‌السّلام) اهل کتابند. درروایت آمده که عیسی (علیه‌السّلام) به وسیله‌ی حضرت مهدی (علیه‌السّلام) و معجزاتی که خداوند در اختیار او قرار داده با رومیان بحث و مناظره می‌کند. (مجلسی، 226/52)

آن حضرت، پس از معجزه‌ی فرود آمدنش از آسمان، درگرگونی اوضاع سیاسی و شورانیدن ملّت‌های غربی بر ضدّ فرمان‌روایانشان نقش مهم و اساسی خواهد داشت. (علی کورانی، ص57)

عیسی بن مریم (علیه‌السّلام) خود به تنهایی به سمت حقیقت (ولایت امام زمان (علیه‌السلام)) نمی‌رود بلکه سعی می‌کند انسان‌های غافل یا معاند را هم ارشاد کند تا از سرچشمه‌ی هدایت دور نمانند.

4ـ شکستن صلیب و داور عادل

از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) نقل شده است: «زمانی که عیسی بن مریم (علیه‌السّلام) در بین شما بیاید به عدالت داوری می‌کند و صلیب را می‌شکند». (مجلسی، 382/52)

شکستن صلیب یعنی از بین بردن نمادهای بدعت و خرافه. حضرت عیسی (علیه‌السّلام) برای تقویت و یاری جبهه‌ی ولایت و تبلیغ دین توحیدی و استقرار آن در جامعه، نمادهای بدعت و خرافه را از بین می‌برند (صلیب) تا به تبع آن اندیشه‌های اشتباه و غیر توحیدی هم از جامعه برچیده شود. در زمان حکومت آخرین منجی، حضرت مهدی (علیه‌السّلام) دین توحیدی فراگیر می‌شود.

هم چنین از روایت بر می‌آید که از دیگر خدمات حضرت عیسی (علیه‌السّلام) در دولت کریمه، انجام داوری بین مردم است که همراه قید عدالت آمده است. بی‌گمان حضرت عیسی(علیه‌السّلام) در برخورد با مجرمان هم به حکم آیات قرآن از عدالت خارج نمی‌شوند.

بهترین برهان برای اهل کتاب از یهود و نصاری، وجود مسیح (علیه‌السّلام) است؛ زیرا زمانی که عیسی  (علیه‌السّلام) امام مهدی (علیه‌السّلام) پیروی کرده و پشت سر او نماز بگزارد و صلیب را با دست خود شکند، دیگر جای عذر و بهانه ای باقی نمی‌ماند و این خود بزرگترین تقویت و پشتیبانی جایگاه ولایت است. (محمّد باقر حیدری کاشانی، ص249)

5ـ شرکت عیسی (علیه‌السّلام) در یاری ولایت و مبارزه با کفر و باطل

طبق برخی روایت‌ها، یکی از نمادهای باطل که در مقابل حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) می‌ایستد، دجّال است. دجّال به معنی کذّاب و بسیار دروغ زن و حیلهگر است. برخی از دانشمندان اسلامی دجّال را شخصی معیّن و یهودی الاصل دانسته‌اند؛ دسته ای دیگر، آن را کنایه و استعاره از جریانی ضد خدایی و شیطانی می‌دانند و بعضی آن را عنوان کلّی می‌دانند که بر تمام سردمداران دروغ‌گو و فریب کار صدق می‌کند. (مکارم شیرازی، ص171)

بعضی از روایت‌ها عیسی (علیه‌السّلام) را قاتل دجّال می‌دانند. (مجلسی، 247/14؛ بخاری، کتاب الفتن، 24/7) و برخی از روایت‌ها حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) را قاتل دجّال دانسته‌اند. (صافی گلپایگانی، ص480)

چه عیسی (علیه‌السّلام) قاتل دجّال باشد یا با حضرت مهدی (علیه‌السّلام) در قتل او شرکت کند، نشان از جهاد و عزم والای عیسی (علیه‌السّلام) در یاری ولایت و مبارزه با کفر و باطل است.

عصاره‌ی کلام

یکی از یاران خاص از حامیان حضرت مهدی (علیه‌السّلام) عیسی بن مریم است که با زبان و عمل، طرف‌داری خود را از ولایت نشان می‌دهد و از همه‌ی توانمندی‌های خود در دفاع از امام مهدی (علیه‌السّلام) استفاده می‌نماید. منش حضرت عیسی (علیه‌السّلام) تأثیر زیادی در تغییر نگرش اهل کتاب و گرویدن آن‌ها به اسلام خواهد داشت.

فهرست منابع:

1ـ عصر ظهور، علی کورانی، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1369.

مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار (علیهم‌السلام)، تهران، اسلامیه، 1371.

3ـ البخاری جعفی، ابی‌عبدالله، صحیح بخاری، دارالکتب العلمیه، بیروت ـ لبنان، بی‌تا.

4ـ انجیل، بی‌جا، سپاس، چاپ پانزدهم، بی‌تا.

5ـ جوادی آملی، عبدالله، امام مهدی موجود موعود، بی‌جا، اسراء چاپ اول، 1387 .

6ـ حیدری کاشانی، محمد باقر، مقتدای منجی، قم، نسیم کوثر، چاپ دوم، 1388.

7ـ مکارم شیرازی، ناصر، حکومت جهانی حضرت مهدی (علیه‌السلام)،

8ـ حر عاملی، محمد بن حسن، اثبات الهداه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1364.

9ـ صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، تهران، نشرالکتاب، 1385.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 18


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1831)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort