دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

آنان که به یاد دوست قدم بردارند


آنان که به یاد دوست قدم بردارند

سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر عبدخدایی، در مراسم ترحیم استاد طاهایی

      

... مجلس به مناسبت درگذشت علامه ی ایست که بیش از نیم قرن در خدمت اسلام و انقلاب فعالیت کرده است. تنها بانوانی که در قرآن با این عظمت از آن ها یاد شده است، حضرت مریم (سلام الله علیها) است که همراه با همسر فرعون به عنوان دو الگو برای مؤمنان معرفی شده اند، نه تنها برای زنان مؤمن، بلکه برای کلّ مؤمنان؛ یکی الگوی مجاهدت و دیگری الگوی تقواست. بارها در قرآن نام «مریم» (سلام الله علیها) آورده شده است و صدها برابر انجیل کنونی از او تجلیل شده است. البته تجلیل قرآن، قابل قیاس با تجلیل انجیل کنونی نیست. گرچه مسیحیت حضرت مریم را به عنوان الهه ای می‌شناسند؛ حتی در نیایش‌های خود نیایشی دارند به صورت «سانتا ماریا مادر»- العیاذ بالله- یعنی مریم مقدس مادر خداست و بعد مناجاتشان را شروع می‌کنند. دیگر نه تنها تجلیلی از حضرت مریم(سلام الله علیها) نیست، بلکه گاهی مقام ایشان و شخصیت بزرگشان تحقیر هم شده است. از حضرت مریم در قرآن همه جا تجلیل شده است و ایشان به عنوان صدیقه معرفی شده‌اند؛ قرآن در تجلیل ایشان می فرماید: آن گاه که مادر مریم حامله بود، نذری کرد که بار پروردگارا! نذر می‌کنم آن چه را که به آن باردار هستم، آزاده باشد. یعنی آزاد از قید دنیا، از تعلّقات و تجمّلات دنیوی. آزاده باشد از همه چیز و فقط خدمت به دین تو بکند. اما وقتی دخترش به دنیا آمد با حسرت گفت: «انی نذر...» این فرزند من که دختر است؛ اما خداوند متعال فرمود: «و الله اعلم بما وضعت» خداوند بهتر می‌داند که او چه گوهری را وضع کرده است. یعنی ای مادر مریم! هیچ پسری به پای این دختر تو نمی‌رسد. این دختر به جای این که فقط خدمتکار کنیسه باشد، پس از زهرای اطهار (سلام الله علیها) اسوه ی آفرینش است. چون مادر مریم با اخلاص نذکر کرد که فرزندش برای خدا باشد، خداوند سبحان نیز این همه عظمت را به او داد. مریم از خانواده ی بزرگی است. خانواده ی عمران نبی که از پیامبران بنی اسرائیل بود به جای این که برای آینده ی فرزندش هزاران آرزو بپروراند، فرزند خود را نذر خداوند کرد. مقایسه کنید با این پدر و مادرهایی که فرزندانشان را برای تحصیل علوم دینی به حوزه‌ها می‌فرستند، این‌ ها اگرچه در دنیا از مقام و موقعیت مالی و رفاهی خوبی برخوردار نباشند، اما چون مخلصانه برای خدا پا به عرصه می‌گذارند، خداوند کار اندک آن ‌ها را چندین برابر می‌کند، چرا که این‌ ها خدمت کاران دین خدا هستند؛ خدمتکار امام زمان و قرآن هستند، قدر این افراد را باید بدانیم؛ آن ‌ها که خود و خانواده شان را فدای دین خدا می‌کنند. مادر امام خمینی(ره) چه کاری بالاتر از این می‌توانست بکند جز این که چنین گوهر درخشانی را تحویل جامعه ی بشری دهد؟ کسی که مسیر جهان را تغییر داد، بالاترین نظریه ی حکومتی که ولایت فقیه باشد را در دنیا تبیین کرد، جهان تشیّع را عزّت بخشید و مکتب حسینی را احیا کرد. مادر امام چه کاری می‌خواست بکند که بالاتر از این باشد؟

«وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا»: آن که برای خدا باشد، آن چنان شکوفا می‌شود که خودش نمی‌تواند تصور بکند. حضرت مریم(سلام الله علیها) تمام زندگی اش وقف خدا شد و تا 2000 سال دیگر هم خواهد درخشید. آن‌ها هم که در این صراط حرکت کنند، زندگی شان تبلور می‌یابد. یک بانویی، حدود نیم قرن پیش وارد مشهد می‌شود؛ در آن دوران تاریک ستمشاهی، افراد را به مکتب والای امام صادق (علیه السلام) و ولایت ارشاد می‌کند. در عرض این مدت چه قدر شاگرد تحویل جامعه می‌دهد. من با صراحت می‌گویم که این شاگردان برجسته به خوبی «جواهر» و «حدایق» را می‌فهمند و ریزه کاری‌های آن را تبیین می‌کنند. بعضی‌هاشان اطلاعات عالیه ی تفسیری دارند. چه قدر افراد در اثر حرکت این مکتب متدیّن شده اند. این پنجاه سال، این بانو چه قدر درخشندگی داشته! خانم طاهایی به خوبی مصداق این روایت است که: «من تعلم لله و علم لله و عمل لله، یدعی فی ملکوت السموات عظیما» هرکس برای خدا چیزی را یاد بگیرد و برای خدا عمل کند، در ملکوت آسمان‌ها بزرگ و برجسته خوانده می‌شود. همان طور که وقتی بزرگی وارد می‌شود، همه او را تعظیم و احترام می‌کنند، نزد ملائکه الله نیز هر کسی که برای خدا درس بخواند و فرا بگیرد و برای خدا آموزش بدهد و عمل بکند چنین چهره ای دارد.

من به شاگردان ایشان توصیه می‌کنم که راه این بانوی بزرگوار را ادامه بدهند. شاگردان ایشان در سراسر کره ی خاکی به تبلیغ اسلام مشغولند، از چین و هند گرفته تا اروپا و آمریکا...

امروز عمده ی تهاجمات فرهنگی از طریق زن است. بنابراین تعلیم و تربیت زنان از اهمیت والایی برخوردار است.

مردم ما قدر این بزرگواران را می‌دانند، تشییع و تجلیل این مردم از پیکر مطهر یکی از کنیزان حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) را دیدید. این دنیای این خدمتگزار اهل بیت(علیهم‌السلام) بود، آخرتش امید است به مراتب بهتر و باشکوه‌تر از این‌ها باشد ان شاء الله... .

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 12


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1599)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort