دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

گیاهان دارویی در باغ خدا می روید.


گیاهان دارویی در باغ خدا می روید.

تاریخچه ی استفاده ی انسان از گیاهان دارویی/ حسنا رضا دوست

سابقه ی درمان بیماری ها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره ی زمین می رسد. انسان ها به حکم تجربه، علم و اندیشه و جانوران بنا به مقتضیات وجودی خود در طول حیاتشان، در کره ی زمین به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده و می‌کنند. گیاهان دارویی در باغ خدا می‌رویند. در دشت ها، مراتع وسیع و جنگل ها و... پیدا می‌شوند، هزاران سال است که بدین منوال در چرخه ی حیات بوده اند و طبیعت را آرایش می‌دهند. به دست کسی کاشته نشده و به همت کسی هم آبیاری نشده اند.

 رابطه ی گیاهان دارویی و بیماری ها

هر خاکی و هر آب و هوایی، بستر انواع گیاهان دارویی است. بنابراین همه چیز در همه جا نمی‌روید و حکمت خلقت در این است که هر جا بیماری هست، گیاه دارویی مربوط به آن نیز در همان منطقه یافت می‌شود. از طرفی همه ی گیاهان دارویی در یک فصل خاص نمی‌رویند. هنوز کسی رابطه ی بین شیوع بیماری در یک فصل یا یک زمان و وفور گیاهان دارویی آن فصل را جستجو نکرده است، ولی می‌دانیم که بسیاری از بیماری ها در فصلی خاص پیدا می‌ شوند و بعضی از گیاهان دارویی شناخته شده و ناشناخته نیز در همان فصل به فراوانی یافت می‌شوند.

 ترکیبات مهمّ گیاهان دارویی

هر مادّه ای که در گیاهی پیدا ‌شود دارای نقش درمانی ویژه ای است؛ مادّه ی درمانی ممکن است در ساقه، ریشه یا برگ و یا گل گیاه باشد برای نمونه به موارد زیر دقت کنید:

روغن های عطری: موادِّ عطری، درمان بخش، تمیز کننده، ضدّ عفونی کننده، محرّک اشتها، هضم کننده ی غذا، ضدّ درد، ضدّ نفخ معده و روده و ضد اسپاسم عضلانی هستند.

آلکالوئیدها: انواع موادّ مخدّر از جمله مرفین، کدئین و کوکائین در شمار آلکالوئیدها هستند. هر کدام از این مواد نقش ویژه ای در درمان بیماری ها دارند.

موادّ پروتئینی: مواد پروتئینی از ترکیب اسیدهای آمینه ایجاد شده‌اند بدن انسان نمی تواند اسیدهای آمینه را سنتز کند و این مواد باید به وسیله ی تغذیه ی گیاهی و جانوری وارد بدن شود.

موادِّ تلخ مزه: بسیاری از گیاهان دارای مزّه ی تلخ هستند، مانند کاسنی که خواصِّ دارویی و درمانی دارد. مواد تلخ مزه غیر سمّی و محرّک اشتها بوده و تحریک کننده ی بسیاری از اندام ها مانند کبد و کیسه ی صفرا برای فعّالیت بیشتر هستند.

فلاونوئیدها: فلاونوئیدها مواد مؤثّری هستند که بیشتر در گیاهان عالی یافت می‌شوند؛ این مواد انواع سموم را در بدن خنثی می‌کنند.

تاننها: خاصیّت ضدّ درد دارند، لثه ‌ها و پوست دهان را محکم و تمیز می‌کنند و اثر مثبت روی جدار معده و روده‌ها دارند.

موادّ لعاب‌دار: وظیفه ی موادّ لعاب دار این است که مایعات را به دیگر مواد متّصل کند. این مواد موجب کاهش کلسترول خون می‌شوند. گیاه پنیرک، ختمی و بارهنگ، سرشار از مواد لعاب‌دار هستند. از دیگر مواد موجود در گیاهان دارویی‌ می‌توان به ویتامین ها ، اسیدهای گیاهی و قندها اشاره کرد.

 تهیّه و تبدیل گیاهان دارویی

هر گیاهی در طبیعت دارای روند رشدِ ویژه ی خود می‌باشد. خواص گیاهان در فصول، هفته‌ها و اوقات روز و شب متغیّر است؛ به عنوان مثال بعضی از گیاهان به هنگام صبح و بعضی عصر یا شب معطّر می‌شوند. بنابراین از نظر خواص دارویی، زمان مناسب برداشت محصول دارای اهمّیت خاصّی است. قسمت های مختلف گیاه نیز دارای اثرات متفاوتی هستند.

در بسیاری از موارد مادّه یمؤثّر در برگ، شکوفه، ساقه، ریشه، بذر یا میوه ی گیاه است. همیشه گل ها را قبل از ظهر یعنی زمانی که شبنم یا رطوبت شبانه از بین رفته است، جمع آوری می‌کنند. هنگامی که قسمت مورد نظر برگ گیاه باشد، آن را قبل از هر غروب آفتاب جمع آوری می کنند. بعضی از گیاهان باید در ظروف سربسته و یا در کیسه های کتانی نگهداری شوند. کسانی که ذخیره سازی گیاهان را بر عهده دارند، پیوسته از نمونه‌ها بازدید کرده و از آفات و امراض احتمالی آن آگاه می شوند.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 11


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1549)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort