دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

نکاتی پیرامون آداب زیارت


نکاتی پیرامون آداب زیارت

ادب حضور/مریم حسین پور

 

روزی بطلب عشق با صدق و صفا گفتم که بگو درد مرا چیست دوا

گفتا که اگر علاج دردت خواهی بشتاب بدربار شه طوس، رضا

از امام کاظم (علیه السّلام) نقل شده است: «هر کس که فرزندم [امام رضا (علیه السلام)] را زیارت کند، از زیارت هفتاد حج قبول شده برخوردار است راوی با تعجّب پرسید: ثواب هفتاد حج؟ فرمود: آری، هفتاد هزار حج، راوی دوباره با تعجّب پرسید، هفتاد هزار حج؟ فرمود: چه بسا حج که مورد قبول واقع نمی شود؛ «من زار قبر ولدی علی کان له عندالله کسبعین حجه مبروره » (کافی ، ج4؛ ص585) (کتاب الحج باب فضل زیاره ابی الحسن الرضا)

مبارک باد وجود آفتاب سواران که روشنایی خورشید و ماه و درخشش حسن و صلاح از آنان است، آنان که کاخ ملکوت را با نام خود روشن کردند و زینت دادند و کوخ ملک را به وجود خود آراستند. سرای دل ، تنها آن جا آرام می گیرد که نام زیبای آنان بدرخشد و طلعت دل آرای آنان رخ بنماید. آنان که رابطه ی  دو سر حلقه هستی و واسطه ی عالم وجوب و خالق عالم و آدم ایشان را از خود دانسته، به یمن وجودشان به خود تبریک می گفته و می بالد و جن و انس و ملک نیز هستی آن ها را به خود بسته و در نزد الله شیدایی می کنند.

زیارت، از برترین موهبت های الهی است که دل ها و قلوب را جلا می دهد و به سوی معبود می کشاند. کسانی که قربشان تقرب خدا، طاعتشان اطاعت الله، حُبّشان محبت خدا و بغضشان غضب خداست و با حضور خود رنگ خدا به کون و مکان می بخشند و همه را خدایی می کنند.

زیارت، عرضه ی خویشتن بر ترازو و ابزار سنجش است، ایستادن در برابر آینه و معیار کمال و نشانی کوی کمال به انسان کمال طلب است که به کجا می توان رسید.

اگر آدمی به نقش و اثر بخشی آن ذرات مقدّس پی ببرد و بداند که داروی هر درد و شفاهی هر مرضی در تولّای آنان نهفته است و با معرفت به سوی زیارت آنان بشتابد، نه تنها خیر آخرت و سرای باقی او را تأمین می کنند، بلکه خیر دنیا و عالم فانی را نیز تضمین کرده، به زندگی معنا و به حیات، کمال می بخشند.

معنای زیارت: زیارت از ریشه ی «زور» است. اصل این واژه به معنای میل و عدول و گذشتن از چیزی است. دروغ را از آن جهت «زور» گفته اند که دروغگو منحرف و مایل از راه حق می گردد؛ احمد بن فارس می گوید: زائر را از آن جهت زائر می گویند که وقتی به زیارت می آید از غیر تو عدول می کند و رو بر می گرداند. این که بر ملاقات اولیاء و بزرگان، اطلاق زیارت شده، از آن جهت است که این کار، انحراف از جریان مادّی و عدول از عالم طبیعت و توجّه به عالم روحانیت است؛ در حالی که در محیط طبیعی حضور دارد و جسمانیت خویش را حفظ می کند.

 

زیارت در روایت

امام علی بن موسی الرضا (علیه السّلام) فرمود: شیعیان نسبت به هر یک از امامان معصوم پیمان و تعهّدی دارند که کمال وفای به آن عهد در زیارت مشتاقانه و عارفانه ی قبور آن ذوات نورانی است.

«انّ لکل امام عهدا فی عنق اولیائه و شیعته و انّ من تمام الوفاء بالعهد و حسن الاداء زیاره قبورهم ». (کافی، ج4؛ ص567)

«فمن زارهم رغبه فی زیارتهم و تصدیقا بما رغبوا فیه کان ائمتهم شفعائهم یوم القیامه»

امّا در بحث زیارت و زیارت از راه دور نیز هر چند مورد قبول و توصیه است، لیکن حضور زائر در کنار مزور و قبر وی ویژگی هایی دارد که از جمله ی آن عبارت است از:

1ـ بهره مندی شدن از فضای معنوی حرم های شریف ـ که محلّ تردّد فرشتگان، ارواج انبیاء و اولیاء و محلّ تردد و تعلق ویژه ی روح بلند آن امام است و دعا کردن در آن جا به استجابت نزدیک است، چنان که بهره مندی از فضای معنوی مسجدالحرام و مسجد النّبی و دعا کردن در آن فضا را وهابیان حجاز نیز قبول دارند و به آن عمل می کنند.

2ـ گسترش فرهنگ توحیدی و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت در بین راه ها و شهرهای مسیر مشاهد مشرفه.

3ـ نشانه ی صداقت زائر در دوستی و علاقه به زیارت شونده.

4ـ ارتباط ملّت ها و ملیّت های مختلف و آگاهی از مشکلات، مشقّات و امکانات یکدیگر.

5ـ عمل به توصیه ی کلّی قرآن برسید در اقطار زمین و تماشای فرجام مهربان: قل سیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المجرمین.

6ـ وفاداری به مقتدا و تعهّد به پیمانی که با او بسته است.

7ـ حرم های شریف امامان معصوم در طول تاریخ مراکز علم، تبلیغ و ترویج دین، مبدأ قیام ها و نهضت ها، محل پیمان بستن و هم قسم شدن برای انقلاب های رهایی بخش، جنبش های انتقام آمیز بوده است. این برکات، جملگی از ایاب و ذهاب و مراوده زائران ناشی می شود. (ادب فنای مقربان، ص28)

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 10


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1436)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort