دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

نسخه ای اسرار آمیز برای همه


نسخه ای اسرار آمیز برای همه

به چه میزان به تأثیرات دارو و درمان های قدیمی در زندگی اعتماد داریم؟/مترجم: ملیحه تراب پور

دارو و درمانهای نبوی (متداول ترین روش های درمانی عصر پیامبر)

حنا، گیاه جادویی

حنا که به طور عمده در هندوستان و سودان کاشته می شود، مدّت های مدید به عنوان یک گیاه درمانی و یک مادّه ی آرایشی و بهداشتی شناخته شده و به کار می رفته است.

این گیاه که از آن به عنوان «گیاه جادویی» یاد می شود، دارای اثرات درمانی فوق العاده ای شامل عناصر درمانی نظیر تانن (جوهر مازو) و مواد چسب مانند دیگر می باشد و اثر ضد میکروبی و ضد ویروسی بالایی دارد. از مزایای دیگر این گیاه، مفید، طبیعی و ارزان بودن آن است و این که اگر به صورت خوراکی مصرف شود نیز هیچ عارضه ی جانبی به همراه ندارد.

 

حنا یک گیاه درمانگر

در این جا به چند مورد از بیماری هایی که از حنا برای درمان آن ها استفاده می شود اشاره می کنیم:

سوختگی ها: حنا در درمان سوختگی درجه ی یک و دو بسیار مؤثّر است؛ زیرا:

·  سبب کاهش درد می شود.

·  از بین رفتن مایع بدن در محل سوختگی را کاهش می دهد که این اثر در سوختگی های بزرگ بسیار حائز اهمّیت است.

· اثر ضدّ میکروبی بالایی دارد که همین موجب کاهش خطر عفونت می شود.

· به محل زخم می چسبد و تا زمان درمان کامل جدا نمی شود.

· استفاده از آن به هر صورت خمیر و پودر کاملا راحت است و از نظر اقتصادی نیز بسیار با صرفه و در دسترس می باشد.

 

درمانِ زخم های مزمن

حنا، درمان زخم ها به خصوص زخم های کهنه و مزمن را سرعت می بخشد. البتّه علّت این اثر درمانی هنوز مشخص نیست، امّا احتمال می رود به دلیل اثر تغذیه ای آن بر زخم وخاصیت های ضدّ میکروبی آن باشد.

 

اثر حنا در خونریزی ها

ثابت شده حنا در کنترل خون دماغ مؤثر است و اثر آن تا مدت زیادی باقی می ماند به طوری که یک بار استفاده از آن کافیست و از روش سوزاندن که باید به صورت مکرّر انجام شود و تضمینی هم برای عدم برگشت خونریزی در آن وجود ندارد، بهتر عمل می کند. تنها عارضه ی جانبی استفاده از حنا در این مورد می تواند کمی عطسه باشد.

حنا را می توان در خونریزی های دیگر مانند زخم های اثنی عشری یا وریدی نیز بدون هیچ گونه اثر جانبی استفاده کرد. اثر ضد خونریزی حنا ممکن است به دلیل خاصیت انعقادگر یا سوزانندگی موضعی آن باشد.

 

حنا ضدّ ویروس قوی

حنا اثر ضدّ ویروسی نیز دارد به گونه ای که شواهد علمی نشان می دهد در درمان زگیل ها به خصوص آن هایی که در مقابل روش درمانی نیتروژن مایع مقاوم هستند، کاملاً مؤثّر است. در مورد تبخال نیز می توان حنا را به صورت پودر بر روی آن قرار داد که سبب خشک شدن تاول های کوچک محل تبخال شده و از شکل گیری زخم و کبره و عفونت های بعدی جلوگیری می کند. این مزیّت حنا بسیار امیدوار کننده است و می بایست بیشتر مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. از این خاصیت حنا می توان برای درمان بیماری مهلک ایدز نیز بهره گرفت.

بذر پیاز

این گیاه به صورت بوته، با گلهایی به رنگ آبی و با ارتفاع تقریبی نیم متر در سرتاسر هند یافت شود؛ در اصل از ترکیه و ایتالیا آمده و پزشکان آن را به منظور ترویج و کشت بیشتر به هند برده اند. این دانه ها، سیاه رنگ و به شکل مثلث بوده و بوی بسیار تند و زننده ای دارند و دارای میزان قابل توجّهی روغن می باشد.

این گفته که اعراب خواصِّ این گیاه را از یونانی ها آموخته اند صحیح نیست؛ زیرا تا قبل از ظهور اسلام خبری که مبتنی بر استفاده از بذر پیاز تا آن زمان باشد گزارش نشده بود و کاربرد درمانی آن برای اوّلین بار زمانی اتّفاق افتاد که پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اثرات درمانی و قابلیت های سودمند آن را بیان فرمودند.

ابوهریره نقل می کند: «شنیدم از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله وسلّم) که فرمود در این دانه های سیاه برای هر بیماری درمانی است به جز مرگ».

خالد بن سعد نیز می گوید: به همراه غالب بن جبر به سفر رفته بودم که در مسیر راه غالب بیمار گشت. در این میان ابن ابی عتیق به دیدن ما آمد و هنگامی که متوجّه ناخوشی او شد رفت و پنج یا هفت دانه ی سیاه (بذر پیاز) آورد، آن را کوبید و با روغن زیتون مخلوط کرد و در سوراخ های بینی غالب چکاند و با این کار حال غالب بن جبر کاملاً خوب شد.

 

ساختار شیمیایی

این دانه ها حاوی 5/1 درصد روغن فرّار و 5/37 درصد روغن غیر فرّار هستند و علاوه بر این مقادیر قابل توجّهی آلبومن، شکر، اسیدهای آلی، گلوکزید، ملانتین، متاربین و مواد و ذرات تند مزه ای را در آن ها می توان یافت. گلوکزید در طبیعت مادّه ای سمّی است به همین دلیل مصرف زیاد و طولانی مدّت آن می تواند خطرناک و مضر باشد.

 

برخی از کاربردهای درمانی بذر پیاز

· ذهبی می گوید بذر پیاز هرگونه گرفتگی یا انسداد در بدن را دفع می کند، گازهای بدن را خارج و معده را تقویت می کند.

· قاعدگی آور، شیرآور و افزاینده ی ادرار است.

· اگر به همراه سرکه استفاده شود، ضد کرم بوده و برای سرماخوردگی های مزمن نیز بسیار مفید است.

· روغن آن برای تقویت و رشد مو بسیار مؤثر است.

· اگر نصف قاشق چای خوری از آن در آب جوشانده شود به بهبود آسم کمک می کند و اثرات سمّیِ نیش زنبور عسل و سایر زنبورها را کاهش می دهد.

· سکته ی ناقص، فلج صورت ، میگرن ، فراموشی و تپش قلب از جمله بیماری هایی هستند که از خواص بذر پیاز در بهبود آن ها می توان بهره گرفت.

· از آن هم چنین می توان به عنوان داروی خلط آور و ضدّ تب استفاده کرد.

· ترشّحات معده و لوزالمعده را به اندازه ی طبیعی تنظیم می کند و همین خاصیت آن در درمان دیابت های مربوطه بسیار مؤثّر است.

· اگر به همراه عسل استفاده شود سنگ کلّیه و مثانه را دفع می کند.

· در صورت استفاده با شیر نیز برای درمان یرقان یا همان زردی مؤثّر است.

· مخلوط پودر آن با آب هم برای بهبود بواسیر مناسب خواهد بود.

· این دانه های سیاه اگر در سرکه جوشانده و سپس برای دندان ها و لثه ها استفاده شود سبب کاهش التهاب و درد لثه می شود.

· گزارشات نشان می دهد پودر آن در صورتی که در مراحل اوّلیه ی ابتلا به آب مروارید استفاده شود به درمان آن کمک خواهد کرد.

· این مادّه در درمان التهابات پوستی نیز مفید بوده، روغن آن به التیام درد گوش کمک می کند.

زیتون

زیتون در سراسر دنیا نماد صلح و دوستی بوده و در قرآن کریم در سوره ی تین از آن یاد شده است. این گیاه مفید به طور عمده و فراوان در آسیای صغیر، فلسطین، یونان، پرتغال، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا، آفریقای شمالی، الجزایر، تونس، ایالت کالیفرنیا در امریکا، مکزیک، پرو و جنوب استرالیا یافت می شود و ارتفاع آن گاهی به بیش از سه متر می رسد. میوه ی این گیاه آبی فام یا به رنگِ بنفش روشن است و برگ های سبز بسیار خوش رنگی دارد. اگر چه مصرف مستقیم زیتون از گیاه آن بسیار مقوّی است؛ اکثر مردم آن را به این صورت استفاده نمی کنند و این شاید به علّت طعم خاص و فلزگونه ی آن باشد. روغن این گیاه محافظ بسیار مناسبی برای غذاهای دیگر نظیر ماهی ساردین و سایر ماهی هاست و استفاده از آن به این شکل به زمان های بسیار قدیم باز می گردد، به طوری که باستان شناسان در طول اکتشاف و حفّاری غارهای مصر باستان به کشتی های پر از روغن زیتون دست یافته بودند.

سیّد انصاری نقل کرده که پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: «روغن زیتون بخورید و آن را به بدنتان بمالید زیرا که آن درخت مبارکی است».

و در جای دیگر علقمه ابن امیر از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله وسلّم) نقل می کند: «روغن زیتون برای شماست از آن بخورید و آن را به بدنتان بمالید زیرا برای درمان بواسیر مؤثر است».

[برای زیتون خواص و اثرات درمانی بسیار دیگری ذکر شده که در این جا به همین مقدار اکتفا می کنیم].

www.Islam way.com

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 10


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1796)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort