دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

تاریخچه مختصری از اسلام در آمریکا


تاریخچه مختصری از اسلام در آمریکا

نسرین هژبری

پس از این که ایالات متحّده ی آمریکا توسّط موریس کرزها که کلمبو را همراهی کردند کشف شد. تعداد زیادی از برده های مسلمان به این سرزمین برای کار در مزارع بزرگ جنوب آورده شدند. در این شرایط اگر چه آن ها ریشه های مذهبی خود را فراموش کرده بودند، امّا انجام بعضی از مراسم مذهبی مانند نماز در قرن 19 از این مسلمانان گزارش شده است.

در اوایل این قرن تعداد زیادی از مهاجرین مسلمان به خصوص از فلسطین ، لبنان و پاکستان به این منطقه آمدند.

در اوایل سال 1950 تعداد زیادی از مسلمانان متخصّص مانند پزشکانی که در کشورشان موقعیت مناسب کاری نداشتند، بعد از اتمام تحصیلاتشان در این کشور مستقر شدند، هم چنان که گروه هایی از سیاهپوستان آفریقا و متخصّص مسلمان، دانشجویان مسلمان از تمام دنیا نیز به آمریکا آمدند و این مهاجرت همراه با تشکیل اوّلین اجتماعات مسلمانان و به وجود آمدن مساجد در شهرهای مانند؛ دیتروی، آن آربر، ایندیانا، آیوا و ساکرامنتو بود.

به دلیل زیاد شدن گروه های مسلمانان، مهاجرت افراد تحصیل کرده و مبلّغین مذهبی نیز از خاورمیانه و هند و پاکستان به آمریکا آغاز شد.

با این تفاصیل اسلام، آرام، آرام در بین سفید پوستان آمریکا طرفدارانی به دست آورد و در همین زمان تشکّل های اسلامی مانند تشکّل دانشجویان مسلمان آمریکا و کانادا (MSA) که بعدها تبدیل به انجمن اسلامی شمال آمریکا (ISNA) شد، شکل گرفت.

همراه با شکل گیری این انجمن ها، کنفرانس های متعدّد ناحیه ای و سراسری برای تثبیت مبانی و اهداف اسلامی این انجمن ها برگزار می شد.

یکی از تأثیرات برگزاری این مراسم، بازگشت مسلمانان به اصل و ریشه ی اعتقادات اسلامی شان و ارزش گذاری برای تفکّرات اسلامی بود.

امروزه مساجد، مراکز و مدارس اسلامی در مناطق مسلمان نشین به تعداد زیاد یافت می شوند و این مراکز قادرند پاسخگوی نیازهای مسلمانان باشند و متعاقباً می توانند عقاید اسلامی را درباره ی معنویت، اخلاق، ارزش ها ،زندگی اسلامی و... در روزنامه ها و مراکز رسمی به اطّلاع مردم برسانند.

در حال حاضر تعداد مسلمانان در ایالات متّحده ی آمریکا حدود 5 تا 8 میلیون تخمین زده می شود و این رقم نشان دهنده ی سریع ترین رشد نوعی ایمان مذهبی در آمریکا می باشد.

ارقام نشان می دهند که تا سال 2000 میلادی تعداد مسلمانان بیشتر از مسیحیان متدیست (عقاید و فعّالیّت های یک گروه مسیحی که از تعلیمات جان وِزلی پیروی می کنند.) خواهد بود و تا سال 2010 میلادی تعدادشان دو برابر (بین 10 تا 16میلیون) خواهد شد.

تعداد آمریکایی هایی که مسلمان می شوند سالانه 135000 نفر تخمین زده می شود و به گزارش وزارت دفاع ایالات متّحده ی آمریکا 9000 مسلمان در ارتش در حال خدمت هستند. هم چنین گزارش داده شده است که بیش از 3000 آمریکایی در جریان جنگ خلیج مسلمان شدند و مرکز اسلامی «دوا» گزارش داده است که 300000 زندانی مسلمان شده اند و آمار سالانه ی این گرایش 35000 نفر است.

گروه های مسلمانان در ایالات متّحده ی آمریکا به ترتیب جمعیت عبارتنداز: 1ـ آفریقایی، آمریکایی ها؛

2ـ اهالی شرق اروپا تا کمبوجیه و کشورهای بین این دو ناحیه؛

3ـ گروه دانشجویان؛

4ـ رنگین پوستان آمریکایی (Caucasian) و دیگر نژادها (البته این گروه ها هم به سرعت در حال رشد هستند)

از بین گروه های نام برده شده، از کل مسلمانان آفریقائی، آمریکائی ها 42%، 4/24 % هندی پاکستانی ها، 4/12 % عربها، 2/5 % آفریقایی ها، 6/3% ایرانی ها ، 4/2% ترک ها، 2% جنوب شرقی آسیا، 6/1% سفید پوستان آمریکایی، 85% آلبانیائی ها و بقیه ی گروه ها 6/5 % را تشکیل می دهند.

اسامی 10 ایالت از ایالات آمریکا که به ترتیب بیشترین جمعیت مسلمانان را در خود جای می دهند عبارتنداز:

1ـ کالیفرنیا 2ـ نیویورک 3ـ ایلی نویز  4ـ نیوجرسی  5ـ ایندیانا  6ـ میشیگان 7ـ ویرجینیا  8ـ تگزاس  9ـ اُهایو  10ـ مری لند.

این ارقام نشان دهنده ی 3/3 میلیون مسلمان در ایالات متّحده ی آمریکاست. تعداد مساجد در آمریکا بیشتر از 1000 تا می باشد که این رقم در سال 1980، 600عدد و در سال 1960 ، 23 و در سال 1930، 19مسجد بوده است.

سایر مراکز اسلامی در آمریکا عبارتنداز:

1ـ مدارس اسلامی 400 مدرسه (108 مدرسه ی تمام وقت)

2ـ مراکز اسلامی 400 مرکز.

3ـ مشاغل 200000 شغل

4ـ انتشارات 80 (نشریه و روزنامه ی هفتگی)

با توجّه به مطالب ذکر شده علل گسترش اسلام را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1ـ سادگی و جذّابیت اسلام باعث گرایش قلوب به این دین می شود.

2ـ تعلیمات اسلامی در رابطه با خداوند، مسؤولیت انسانی، زندگی پس از مرگ اصرار اسلام بر داشتن زندگی خالص و خدا محور و رهبران پاک و ذهن پاک داشتن که تمام این نظرات از طریق تعلیمات پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به مسلمانان داده شده است.

از مشخصات بارز دین اسلام، این است که پیامبران الهی پیشین [مانند ابراهیم ، موسی و عیسی (علیهم السّلام) ] و عقیده ی توحیدی آن ها را تأیید و تأکید می کند.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 10


تعداد امتیازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1493)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort