دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

شرکت زنان در ورزشگاه‌ها


شرکت زنان در ورزشگاه‌ها

 تنظیم: رحیم زاده

سؤال: برخی در حال زمینه‌سازی برای شرکت زنان در ورزشگاه‌ها جهت تماشای مسابقات مردان می‌باشند. از آنجا که غالباً در این مکان‌ها طرفداران تیم‌های ورزشی حرکات غیراخلاقی انجام می‌دهند که تبعات سوئی را به همراه دارد، زمینه‌سازی و شرکت زنان در این مکان‌ها که موجب هتک حرمت‌ها می‌شود چه صورت دارد؟

آیت الله مکارم شیرازی می‌فرماید: هرگاه موجب فساد یا هتک حرمت احکام اسلامی گردد، جایز نیست.

آیت الله صافی گلپایگانی می‌فرماید: جایز نیست و وقوع این‌گونه امور در جمهوری اسلامی بسیار مایه‌ی تأسف است.

آیت الله سیستانی می‌فرماید: به احتیاط واجب زن نباید بدن مرد را که بیش از حدّ معمول برهنه است، تماشا کند (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1، سیّد محسن محمودی، ص163).

تبلیغات ورزشی

سؤال: تبلیغات بیش از حد، ورزش، افراد بسیاری از جمله دختران را به سوی فوتبال و جمع‌آوری عکس‌های فوتبالیست‌ها و نصب آن‌ها در منازل کشانده و اثرات نامطلوبی را از نظر تحصیلی و الگودهی داشته است و در برخی موارد موجب بروز منکراتی در جامعه شده، ارشاد حضرت عالی در این زمینه چیست؟ و نیز نگاه کردن زنان به صحنه‌های ورزش مردان مانند شنا و کشتی و... چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی می‌فرماید: متأسفانه نسبت به این امور بیش از حد تشویق و ترغیب مصورت می‌گیرد که عواقب سوء و آثار منفی بسیار دارد. از جمله اثرات نامطلوبی که در سؤال ذکرکرده‌اید و آثار نامطلوب دیگر، و فعلاً به صورت سرمایه‌ی پرسودی برای عده‌ای شده است. نگاه کردن زنان هم به این گونه صحنه‌ها با توجه به عوارض قطعی نامناسبی که دارد، جایز نیست و خانواده‌های متدین از آن خودداری می‌کنند و اگر وضع به شکل کنونی پیش برود شاید در مدتی نه چندان دور، ورزش بانوان هم به صورت غیرمشروع و مُفسد اخلاقی جامعه، امری عادی و متعارف شود و هیچکس هم اعتراض نکند. خداوند همه را از شرور و فتن آخر الزمان محفوظ فرماید.

آیت الله مکارم شیرازی می‌فرماید: نگاه کردن زن‌ها به بدن نیمه برهنه‌‌ی مردان نامحرم در این گونه ورزش‌ها به طور مستقیم جایز نیست، ولی دیدن عکس‌ها و فیلم‌ها در صورتی که به قصد لذت نباشد و منشأ فسادی نگردد، اشکالی ندارد و در هر حال سزاوار است دختران و زنان باایمان از پیشوایانی هم‌چون حضرت فاطمه(س) و زینب کبری(س) الگو بگیرند.

آیت الله سیستانی می‌فرماید: مادامی که مستلزم گناهی نباشد اشکال ندارد ولی مربیان جامعه باید از سوق دادن افکار جوانان به امور بی‌ارزش به طوری که از مسائل مهم دینی بلکه دنیوی باز بمانند، پرهیز کنند (همان، ص128-127).

 

 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 36


تعداد امتیازات: (25) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2468)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort