دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

اعیاد اسلامی و فرصت کارآفرینی


اعیاد اسلامی و فرصت کارآفرینی

نگاه اول: تلاش اقتصادی و کسب و کار حلال گزینه‌ی مهمی در پویایی اقتصاد اسلامی است و در منابع دینی تأکید شده است. امام علی(ع) می‌فرماید: «تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَاتِ فَإِنَّ لَكُمْ فِيهَا غِنًى عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ» (حرعاملی؛ ج‌17، ص 11)؛ به انواع داد و ستد بپردازید؛ زیرا از این راه از مال مردم بی‌نیاز می‌شوید. امام در این روایت به مطلق خرید و فروش و کسب و حرفه اشاره دارند که منظور بی‌نیازی از مردم و انجام کارهای نیک است (ر.ک: حکیمی،1383،ج3، ص204). اگر کسب و کار با نیروی خلاقانه و استعداد افراد همراه شود می‌تواند عنصری مهم در جهت پویایی اقتصاد باشد که امروزه از آن تعبیر به کارآفرینی می‌کنند که در یک معنا نوآوری و خلاقیت در تولید و عرضه است و در یک معنا یافتن فرصت بازار و تقاضاست.

نگاه دوم: اعیاد اسلامی مانند عید فطر، عید قربان، عید غدیر و موالید ائمه(ع) علاوه بر این‌که آداب و سنن خاصی دارند؛ دارای جنبه‌های عبادی و تربیتی نیز می‌باشند که در روش، افکار و اخلاق مسلمانان و توجه آنان به یکدیگر و رشد اجتماعی و اقتصادی آنان مؤثر است. آدابی مانند اقامه نماز، زکات فطره، قربانی در اعیاد خاص و همچنین غسل، نظافت، دیدار مؤمنین، صله‌ی رحم، انفاق و صدقه و... در همه‌ی اعیاد سفارش شده است (ر.ک: علوی طالقانی، بی‌تا، ص34).

نگاه ویژه: به بازار مسلمین قبل عید و در ایام عید باید هدفمند و متناسب با جامعه اسلامی توجه شود. کالاها و اموالی که مسلمانان در ایام عید نیاز دارند، فرصت مناسبی برای کارآفرینان مسلمان ایجاد می‌کند. آن‌ها می‌توانند در تهیه‌ی منابع، مواد اولیه، روش‌های تولید، فرآیند بازاریابی، بازار مصرف، نه تنها ابتکار عمل داشته باشند که از این فرصت در جهت تقویت اقتصاد اسلامی بکوشند. امام صادق (ع) خطاب به مفضل می‌فرماید: پشم برای پوشش آدمی آفریده شده لکن زدن و رشتن و بافتن آن بر عهده‌ی خود او گذاشته شده است، درخت برای انسان آفریده شده لکن نشاندن و آبیاری کردن و رسیدن به آن وظیفه‌ی اوست... در هرچیز بنگری جایی برای کار و تلاش آدمی باقی می ماند که صلاح در همین(کار و تلاش) است (مجلسی، ج3، ص86).

منابع

1. حر عاملی، محمد بن حسن، وسایل الشیعه، قم، مؤسسه آل البيت(ع)، 1409.

2. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، دارالکتب الاسلامیه، بی‌تا.

3. علوی طالقانی، علاءالدین، عید مسلمین، بی‌نا، 1360.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 36


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1859)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort