دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
شنبه, 01 اردیبهشت,1403

امید بخشی در سیره‌ی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در مهار کرونا


امید بخشی در سیره‌ی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در مهار کرونا

سمانه حکیمی

اميدبخش به معناي اميدبخشنده است؛ كسي يا چيزي كه اميدوار مي‌كند، اميدوار كننده (دهخدا، ص 224، واژه‌ي اميد بخشی) و در اصطلاح امیدبخشی در مکتب ادیان و در حکمت‌های الهی مبتنی بر اصل وجود خدا و جاودانگی روح و عالم آخرت است که قهراً اهل ایمان، مؤمنین، هرگز چیزی را از دست نمی‌دهند؛ یعنی در نهایت اطمینان به سوی هدف خود می‌روند و هیچ چیزی را برای خودشان، از دست دادن تلقی نمی‌كنند. (مطهری، بی‌تا، ص41). امیدبخشی توسط رهبران الهی در مقاطع مختلف تاریخ نسبت به اقوام و ملت‌ها، یکی از سنت‌های خداوندی مي‌باشدکه در قرآن کریم هم به آن اشاره شده است (یوسف/92؛ اعراف/129؛ یوسف/87؛ تحریم/5).

در این راستا ملت ایران در آزمون‌های الهی بعد از انقلاب در مقاطع مختلف تاریخ خوش درخشیده و این امر را به اثبات رسانده که با داشتن ایمان و عمل صالح و ولایتمداری مي‌توان بر مشکلات فائق شد.

هم اکنون نيز که ویروس کرونا در جهان جولان می‌دهد و فقر اقتصادی و بی‌عدالتی‌ها و مرگ و میر انسان‌ها را به دنبال دارد؛ مردم ایران با رهنمودهای داهیانه‌ی رهبر انقلاب در زمان اوج همه‌گیری ویروس کرونا توانستند با اتحاد و همدلی و نیروی ایمان بر مشکلات فائق آیند.

در این مجال می‌خواهیم سیره‌ی امیدبخش رهبری معظم انقلاب در مواجهه با ویروس کرونا را مرورکنیم. اين سيره در شش سرفصل قابل بررسي است:

الف. ارتباط مداوم با مردم و مسئولین

ب. ترغیب و تشویق به یاد خداوند

ج. کرونا آزمون اقتدار و اعتبار

د. تقدیر از جامعه‌ی پزشکی و پرستاری و جهادگران

ه. ترغیب و تشویق به انفاق

و. پیشگام بودن در رعایت اصول بهداشتی.

 سیره‌ی امید بخشی رهبر انقلاب

مقام معظم رهبری با واقع‌بینی و تحلیل درست از شرایط موجود کشور و دیدن واقعیات جامعه به انحاء مختلفی به امیدبخشی پرداخته و هماره بر این نکته اشاره داشتندکه مشکلات کشور با اتکاء به درون و اعتماد به جوانان و نه بیگانگان، قابل‌حل خواهد بود.

الف.ارتباط مداوم با مردم و مسئولین

یکی از برنامه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب در طی سالیان رهبری‌شان، ارتباط حضوری با اقشار مختلف مردم در حسینیه‌ی امام خمینی بوده است كه در شرایط کرونایی و لزوم رعایت اصول بهداشتی، راهبرد ایشان برای حفظ آرامش در جامعه و ایجاد نشاط و امید به زندگی در مردم، ایجاد ارتباط تصویری است؛ چرا که این ارتباط همراه با نصایح امید آفرین، می‌تواند تا حدودی دشواری مسیر را برای مردم مرتفع کند و آن‌ها را در رسیدن به پیروزی ثابت قدم بگرداند.

ب.ترغیب و تشویق به یاد خداوند

از آثار اقامه‌ی نماز و ادعیه، بهبود رابطه‌ي بین انسان و خالق است. بدیهی است وقتی روابط بین بنده و بنده‌پرور سالم باشد، انرژی و امید بیشتری نصيب بنده مي‌شود.

رهبر معظم انقلاب از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در فرصت‌های متعدد و زمان‌های مقتضی به طور پیوسته مردم را به خواندن ادعیه مخصوصاً دعای هفتم صحیفه‌ی سجادیه و ارتباط با خداوند ترغیب کرده(13/12/1398) و همواره تأکید می‌کنند که یکی از راه‌های فائق آمدن بر این ویروس، ارتباط با خداوند و قائل شدن به این امر است که او مسبب‌الاسباب است و همه‌ی ابزارهای عالم، وسیله هستند و فقط باید در خانه‌ی خدا رفت چرا كه از در خانه‌ي او کسی ناامید برنمی‌گردد. ايشان بارها اشاره داشته و دارند که یسر در انتظار ملت ایران خواهد بود (1/1/1399).

ج. کرونا آزمون اقتدار

ملت ایران بعد از انقلاب از آزمون‌های متعدد سربلند بیرون آمده و این امر را مرهون ایثارگری مردمانی مجاهد می‌داند که مخلصانه برای اسلام عزیز جان خود را نثار کرده و به جهانیان این پیام را مخابره کردند که ملت ایران تا پای جان بر سر آرمان‌ها ایستاده و البته در مواجهه با هر مشکلی کوشیده راه‌حل‌های مناسب را بیابد.

در این راستا رهبر معظم انقلاب یکی از عرصه‌های اقتدار ایران اسلامی را مقابله با ویروس کرونا همراه با حفظ روحیه دانسته و می‌فرمایند: «یک ملت با راحت طلبی به جایی نمی‌رسد. ولی مواجهه‌ی با مشکلات و حفظ روحیه‌ی خود در مقابله‌ی با مشکلات و غلبه‌ی بر مشکلات به ملّت‌ها اقتدار و اعتبار می‌دهد» (2/3/1399).

د. تقدیر از جامعه‌ی پزشکی و پرستاری و جهادگران

یکی از عرصه‌های مجاهدت در اوج همه‌گیری ویروس کرونا، حضور جان بر کفانه‌ي کادر پزشکی و پرستاری و نیرو‌های جهادگری بود که در این عرصه خدمت‌رسانی کردند. رهبر معظم انقلاب با نگرشی ولایی و الهی به کشته‌شدگان در این عرصه، مقام پر افتخار شهید اعطاء کردند.

در این راستا ایشان در فرصت‌های متعدد از این جامعه‌ي فرهیخته‌ در خط مقدم جهاد، تقدیر کرده و زحمات مجموعه‌های درمانی یعنی پزشکان، پرستاران، بهیاران، مدیران و کارکنان مراکز درمانی و در کنار آن‌ها خدمات مجموعه‌های داوطلب مردمی مانند دانشجویان، طلاب و بسیجیان را مایه‌ی عزت و آبرو دانستند. به واقع تقدیر و تشکر رهبر از ملت، امید و نشاط را برای جامعه فراهم آورده و ارزش کار و شأن آن‌ها را بالا برده و جنبه‌ی هدایتی را در پی دارد(1/1/1399).

ه. ترغیب و تشویق به انفاق

ویروس کرونا در جامعه شرایطی را به وجود آورد که بعضی از خانواده‌های کم برخوردار و یا درگیر ویروس کرونا دچار مسائل شدید اقتصادی شدند. از این رو رهبر معظم انقلاب در طرحی، برخاسته از آیات قرآن موسوم به رزمایش همدلی مردم را به انفاق کردن ترغیب و تشویق کردند. هدف اين طرح، فراگیر شدن مفهوم مواسات در جامعه‌ی اسلامی، همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همه‌ی امور اعم از کمک فکری، کمک مالی، کمک جسمانی، کمک آبروئی بود. به اين معنا كه اين امور را وظیفه‌ي خود بداند. یعنی هیچ خانواده‌ای از خانواده‌های مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیت‌ها و مشکلات خود تنها نگذازد(14/3/1399).

و. پیشگام بودن در رعایت اصول بهداشتی

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد رهبر معظم انقلاب در قضیه‌ی کرونا، نگرش عقلانی برخاسته از دین نسبت به سلامت انسان است. ایشان از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا، ملت را به تبعیت از اوامر ستاد کرونا فراخواندند هر چند منجر به بسته‌شدن اماکن مذهبی و حرم‌های مقدس شود. ايشان رعایت مقرراتی که ستاد کرونا مشخص کردند را فریضه و عمل به آن را لازم دانستند و معتقد بودند هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ی مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیّئه است؛ چرا که خدای متعال ما را موظّف کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیت کنیم(13/12/1398) ايشان در اجرای این فرامین خود در صف اول هستند و می‌توان گفت رعایت کردن این امور توسط رهبر جامعه‌ی اسلامی تأثیر شگرفی در جوامع دارد و چه بسا مسیر سعادت را بگشاید.

 

منابع

1.      بیانات پس از کاشت نهال در آستانه‌ی روز درختکاری، 13/12/1399.

2.      بيانات سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز جهانی قدس، 2/3/1399.

3.      پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت، KHAMENEI.IR.

4.      پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، 1/1/1399.

5.      دهخدا، علی اکبر؛ لغت نامه دهخدا.

6.      سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی، 14/3/1399.

7.      مطهری، مرتضی؛ فلسفه تاریخ، تهران، صدرا، بی‌تا.

 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 40


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (806)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort