دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

معاهده‌ی شوم


معاهده‌ی شوم

تنظیم: سمیه وحیدیان صادق

در شهریور ماه سال جاری توافق صلح میان امارات متحده‌ي عربی و رژیم صهیونیستی با حضور ترامپ در کاخ سفید به امضا رسید؛ طبق این توافق روابط کامل دیپلماتیک و همکاری در زمینه‌های مختلف بین آن‌ها برقرار خواهد شد. این معاهده اعتراضات زیادی را علیه امارات در پی داشت كه مي‌توان به مواضع ایران و حماس اشاره نمود. در ادامه به ذكر اين مواضع خواهیم پرداخت.

موضع مقام معظم رهبری(حفظه الله) در برابر معاهده‌ی شوم

خیانتی که متأسّفانه دولت امارات متّحده‌ی عربی کرد هم به دنیای اسلام خیانت کرد، هم به دنیای عرب خیانت کرد، هم به کشورهای منطقه خیانت کرد، هم به مسئله‌ی مهم فلسطین خیانت کرد. این کاری که اماراتی‌ها کردند، یک لکه‌ی ننگی است؛ البته این از بین خواهد رفت، یعنی این حالت دیری نخواهد پایید ان‌شاءالله، لکن این لکه‌ی ننگ بر پیشانی کسانی که این اقدام را امروز انجام دادند، خواهد ماند. این‌ها خیانت کردند، کار بسیار بدی کردند، پای صهیونیست‌ها را درمنطقه بازکردند. مسئله‌ی فلسطین بااین اهميت، [یعنی] غصب یک کشور، آواره کردن یک ملّت، چیز کوچکی است؟ [این‌ها] به بوته‌ی فراموشی سپردند و عادی‌سازی کردند.

ملت فلسطین، چه در غزه، چه در بخش اراضی به ‌اصطلاح اشغالی - البته همه‌ی فلسطین اراضی اشغالی است، امّا آن قسمتی که حالا در عُرف سیاسی به آن می‌گویند اراضی اشغالی- از همه جهت زیر فشارهای شدید قرار دارند: این شهرک‌سازی‌ها، این کارهایی که انجام می‌گیرد؛ این‌ها این‌ جوری [هستند]، آن وقت آن‌ها بیایند با اسرائیلی‌ها و با عناصرصهیونیستِ خبیثِ آمریکایی که با اسرائیلی‌ها همراهند - مثل همان یهودی‌ای که در خانواده‌ی ترامپ هم حضور دارد- توافق کنند. [و اینها]دارند متأسّفانه علیه مصالح دنیای اسلام و مصالح منطقه کار می‌کنند و با قساوتِ تمام دارند با مسائل این منطقه برخورد می‌کنند؛ ما نبایستی به آن‌ها کمک بکنیم؛ و اماراتی‌ها به این مسئله کمک کردند. امیدواریم زودتر بیدار بشوند و کاری را که کردند جبران کنند (www.khamenei.ir، سخنرانی رهبر انقلاب در اجلاس سالانه‌ي رؤسا و مدیران آموزش و پرورش؛ 11/6/1399).

واکنش حماس به معاهده‌ی شوم

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در مصاحبه‌ای به توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم اسرائیل پرداخت و گفت که هر کشور عربی که با این رژیم توافقی امضاء کند، به زودی در نهایت خود در خطر قرار می‌گیرد.

وي همچنین گفت: «ما رهبران اسرائیل را بیش از آن‌ها می‌شناسیم، می‌دانیم که چگونه می‌اندیشند. بنابراین می‌خواهیم به برادرانمان در امارات متحده‌ي عربی بگوییم که آن‌ها به زودی ضرر خواهند کرد؛ چرا که تمام هم و غم اسرائیل این است که در مناطق نزدیک ایران، دست به اقدامات نظامی و اقتصادی بزند».

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: «پروژه‌ی صهیونیست‌ها زیاده‌خواهانه است و هدفشان تشکیل اسرائیل بزرگ است و ما مایل نیستیم که ببینیم امارات یا بحرین یا سودان، عاملی برای تحقق این طرح باشند؛ چرا که تاریخ رحم نمی‌کند و ملت‌ها فراموش نمی‌کنند و قانون بشریت نمی‌بخشد» (زمان انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: 1028619؛ (www.shafaqna.com.

با مواضعی که بیان شد باید دید که موارد توافق بین این دو کشور چیست. در ادامه به ذکر بندهای این معاهده می‌پردازیم.

بندهای معاهده‌ی شوم

شبکه‌ی اسکای‌نیوز مهم‌ترین بندهای توافق امارات و رژیم صهیونیستی را که سه‌شنبه در واشنگتن امضا شد، منتشر کرد. براساس مهم‌ترین بندهای معاهده‌ی صلح میان امارات و رژیم صهیونیستی، دو طرف برای تحقق چشم‌اندازی تلاش می‌کنند که به ادعای امضاکنندگان توافق «صلح و ثبات و شکوفایي» را در خاورمیانه ایجاد می‌کند و تمام کشورها و مردم منطقه از آن برخوردار می‌شوند.

ایسنا به نقل از اسکای‌نیوز نوشت: در این معاهده آمده است که دو طرف روابط دوستانه و دیپلماتیک برقرارکرده و برای همکاری و عادی‌سازی کامل روابط و حرکت در مسیری جدید تلاش می‌کنند. در این توافق آمده است: چالش‌های موجود در خاورمیانه تنها با همکاری حل می‌شود نه با جنگ. دو طرف برای تحقق «صلح دائم و ثبات و شکوفایی» تلاش خواهند کرد. دو طرف همچنین بر اهمیت برقراری «امنیت و صلح» در منطقه و جهان براساس تفاهم متقابل و همزیستی تأکید کردند.

براساس متن معاهده، «امارات و رژیم صهیونیستی تلاش‌ها برای تقویت مذاکره میان ادیان و فرهنگ‌های مختلف با هدف تقویت فرهنگ صلح بین ادیان سه‌گانه و تمام بشریت را تأیید می‌کنند».

همچنین برای ریشه‌کن کردن تفکرات «افراطی» و پایان دادن به نزاع‌ها برای ایجاد «آینده‌ای بهتر» برای کودکان تلاش می‌کنند. این معاهده را عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امضا کردند (همان، زمان انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: 1013613). با توجه به بندهای این معاهده، تکثرگرایی دینی، استعمار فکری کودکان از طریق آموزش و پرورش در قالب سندهایی مانند 2030 به چشم می خورد که به اسم قانون در کشورهای مسلمان می‌خواهند اجرا کنند.

بند پنهانی معاهده‌ی شوم

روزنامه یدیعوت احرونوت فاش کرد که یک بند مهم از توافق اخیر اسرائیل با امارات اعلام و رسانه‌ای نشده است. به گزارش سرویس ترجمه‌ي شفقنا به نقل از خبرگزاری معا، طبق اعلام این روزنامه در توافقنامه، عادی سازی روابط امارات با اسرائیل به بندی که قرار است به موجب آن آمریکا جنگنده‌های پیشرفته بدون خلبان اف ۳۵ را به امارات بفروشد اشاره نشده، این درحالی است که این بند در توافقنامه وجود دارد.

این روزنامه‌ي اسرائیلی خاطرنشان کرد که طبق اعلام منابع امریکا و اماراتی رقم این قرارداد ۱۰ میلیارد دلار است. این درحالی است که دیوان نخست وزیری در اسرائیل اعلام کرد که موضع‌گیری آن‌ها نسبت به منع فروش اسلحه‌های مدرن و تکنولوژی پیشرفته به همه‌ي کشورهای خاورمیانه تغییر نکرده و آن‌ها همچنان مخالف چنین چیزی هستند (همان، زمان انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ،کد خبر: 993471).

آمریکا با شکست داعش، می‌خواهد ریاست در خاورمیانه را که از آمالش است، از طریق چنین توافقاتی ادامه دهد كه بهترین بسترساز رسيدن به این ریاست، کشورهای عربی مسلمان هستند كه به اصطلاح در قالب قانون، تفکرات پلیدشان را به خورد مسلمانان مرتجع می‌دهند.

ایران و معاهده‌ی شوم

وزیر امور خارجه‌ي آمریکا با اشاره به این موضوع که امارات و رژیم صهیونیستی به ایران به عنوان یک خطر بزرگ نگاه می‌کنند، گفت: امارات با اسرائیل برای تشکیل ائتلافی ضد ایران به توافق رسیده است. یک نویسنده‌ي اسرائیلی تأکید کرد که توافق عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی می‌تواند زمینه را فراهم کند که این کشور به یک پایگاه اسرائیلی برای مقابله با ایران تبدیل شود (مرکز اطلاع رسانی فلسطین، 7سپتامبر 2020).

به گزارش سرویس ترجمه‌ي شفقنا به نقل از آرتی، مایک پمپئو در گفتگو با شبکه‌ي فاکس نیوز آمریکا افزود: امارات و اسرائیل به توافق رسیده‌اند تا رابطه‌ای برقرار کنند که می‌توان از طریق آن ائتلافی برای اطمینان از اینکه خطری متوجه سرزمین‌های آمریکا نشود و به هیچ کس در خاورمیانه آسیبی نرسد، ایجاد شود.

وزیر خارجه آمریکا ادامه دادکه امارات اولین کشور عربی است که به گفته‌ي وی حق اسرائیل را به عنوان سرزمین یهودیان به رسمیت می‌شناسد. پمپئو در مصاحبه‌ی خود اظهار کرد: گوش دادن به گفتگوی میان بنیامین نتانیاهو و شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی یک لحظه‌ی تاریخی بود. وی در ادامه توافق میان امارات و اسرائیل را تاریخی خواند و با اشاره به اینکه کشورهای عربی حق اسرائیل را به عنوان سرزمین اصلی یهودیان آنگونه که باید به رسمیت نمی‌شناسند، افزود: امارات به عنوان اولین کشور عربی است که این قدم را طی بیش از دو و نیم دهه برداشته است (زمان انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: 1007267، www.shafaqna.com).

نتیجه

با توجه به سیاست کشورهای غربي، این کشورها هدفی جز استعمار کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی ندارند و برای رسیدن به مقاصد شوم خود از هر وسیله‌ای به نفع خود سود می‌جویند. نمونه‌ی این سودجویی‌ها، معاهده‌ای است که به تازگی بین امارات و اسرائیل شکل گرفته است. با دقت در بندهای معاهده پی می‌بریم که استعمار به شیوه‌ای جدید به استعمارگری پرداخته و در واقع در لباس دوست، به دشمنی دیرین خود ادامه می‌دهد. امت اسلامی با وحدت و بصیرت بیشتر باید در برابر این سودجویی‌ها بایستد و مقدمات تمدن نوین اسلامی را آماده کند.

 

منابع

1. www.shafaqna.com

2. مرکز اطلاع رسانی فلسطین.

3. www.khamenei.ir

 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 40


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (887)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort