دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

راز محبوبیت پروفسور کرمانی


راز محبوبیت پروفسور کرمانی

حمیده سالارزاده

 قرآن کریم راز محبوب شدن مؤمنان را در آیه ‌ی ۹۶ سوره‌ی مریم چنين بیان می‌کند: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»؛ آنان که از نظر عقیده، مؤمن و از نظر اعمال صالحند، خدا برايشان محبت قرار داده و آنان را محبوب دل‌های دیگران می‌کند .

در حقیقت رمز محبوبیت انسان را می‌بایست در ایمان و عمل صالح جستجو کرد.

پروفسور طوبي کرمانی یکی از شخصیت‌هایی بود که مصداق آیهی قرآن با تقوا و اخلاص و خلق نیکو و بصیرت توانسته بود بین مردم حضور پیدا کرده و در قلب‌ها نفوذ پیداکند .ولایت مداری، طرفداری عالمانه از گفتمان انقلاب اسلامی، پایبندی به آرمان‌های انقلاب اسلامی و پاسداری از آن‌ها از ویژگی‌هاي‌ بارز این بانوی فرهیخته و بافضیلت بود. دوستانی که از ویژگی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی پروفسور کرمانی سخن می‌گفتند، بر اين عقيده بودند كه ايشان همواره چاشنی خوش‌اخلاقی را به فعالیت‌هایشان ضمیمه می‌کردند. ایشان سال‌های متمادی چون یک پزشک دوار در جامعه خدمت می‌کردند و هر سال عده‌ی زیادی از ملیت‌های مختلف‌را با معارف اهل‌بیت آشنا می‌نمودند. تعامل و ارتباط علمی و عاطفی ثمربخشي که با مخاطبین خود داشتند، قابل تحسین بود. ايشان حتی از مشکلات مالی وخانوادگی آن‌ها مطلع بودند و در جهت رفع آن تلاش فراوان می‌کردند.

پروفسور کرمانی الگوی زن مسلمانی است که با اقتدا به حضرت زهرا س توانسته بود میان مردم محبوبیت پیدا کند. بديهي است كه این محبوبیت ناخودآگاه در تربیت نیروهای کارآمد تأثیرگذار است؛ زیرا باعث می‌شود انسان بر دل‌ها حکومت کند. ایشان مادری نمونه برای زنان مسلمان بود كه با تعهد دینی و مذهبی و اخلاق نیک، عمر خود را در راه خدمت به اسلام و مسلمین سپری کرد. در چهره‌ی ایشان آرامش و محبت موج می‌زد. لبخند همیشگی از خصوصیات شاخص این بانوی توانمند ایرانی بود. امام باقر ع می‌فرماید: «بشاشت و گشاده‌رویی در برخوردهای اجتماعی مایهی جلب مردم و قرب به خداوند است» (محدث نوری، ج۸، ص ۴۵۳).

او به گونه‌ای رفتار کرد که مصداق این فرموده‌ي مولایش امیرمؤمنان علی ع  گشت که فرمودند: «خالطوا النّاس مخالطة ان متم معها بكوا عليكم و ان عشتم حنّوا اليكم»؛ با مردم چنان زندگي كنيد كه اگر مُرديد بر شما بگريند و آنگاه كه در كنار آنان به سر مي‏بريد به شما عشق ورزند (نهج البلاغه، کلمات قصار 10).

آیت‌الله محقق داماد درباره‌ی ایشان می‌گوید :«یوتی الحکمة من یشاء»؛ خداوند است که حکمت را به هر کس که شایسته بداند عطا می‌کند. حکمت نيز خیر کثیر است. خانم کرمانی ازجمله کسانی بود که توفیق دریافت این حکمت را از سوی خداوند داشت و به‌خاطر همین محبوب بین مردم بود».

دکتر خزعلی درباره‌ی شخصیت ایشان می‌گوید: «مرحوم کرمانی مجاهدی نستوه و خستگی‌ناپذیر بود که خستگی را خسته و ناامیدی را ناامید کرد».

شیدا مهنام، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه می‌گوید: «اخلاق‌مداری و اعتقاد به تقویت خودباوری از خصیصه‌های کرمانی بود. ایشان اذعان داشت که چنین انسان‌هایی صاحب نفَس هستند و همیشه از جانب خدا فیض دریافت می‌کنند. با وجود اینکه شناخت کافی از ‌شخصیت این بانوی بزرگوار نداشتم، ولی جذابیت ایشان در چند برخوردی که داشتم آنقدر زیاد بود که هنگام شنیدن خبر‌ رحلتشان واقعاً متأثر شدم و دوستان زیادی ‌را دیدم که در فراق ایشان اشک ریختند» (خبرگزاری مهر، 30/06/1399).

اكنون کلام را با سخني از دکتر پیام شرقی، فرزند مرحومه طوبی کرمانی به پایان می‌بريم: «امام رضا ع می‌فرماید: «وقتی این ده خصلت در کسی جمع شد، شکوهش عالی‌تر و نیکی‌هایش دلپذیرتر شود و حسن شهرت پیدا می‌کند». هر چقدر این حدیث را می‌خوانم می‌بینم که این ده خصلت در مادرم وجود داشت. این خصایل این‌گونه‌اند: «امید به خیر در او وجود داشته باشد، مردم از شر او در امان باشند، کار نیک اندک دیگری را زیاد شمارد، کار نیک فراوان خویش را کم محسوب دارد، از درخواست مردم خسته نشود، در طول زندگی از اندوختن دانش دلسرد نشود، فقر در راه خدا از ثروت برایش محبوب‌تر باشد، ذلت در مسیر الهی از عزت در مسیر دشمنان خداوند برای او خوشایندتر باشد، گمنامی را از شهرت بیشتر دوست داشته باشد و هر که را ببیند از خود بهتر و پارساتر بداند» (حرانی، ص۴۴۳).

آن مرحومه از بذل وجود خویش برای امام غائب و نایب حاضر ایشان دریغ نکرده و به معنای واقعی خود را مشمول «الذین بذلوا مهجهم دونهم» کرده بود.

امیدواريم همه‌ي ما با تأسی به سیره و روش این بانوان الگو مخصوصاً در اخلاق اجتماعی به نحو احسن در تربیت و جذب اقشار مختلف تأثیرگذار باشیم.

 

منابع

· قرآن کریم

· نهج البلاغه

1. محدث نوری؛ مستدرک الوسائل، جلد ۸.

2. ابن شعبه حرانی؛ تحف‌العقول.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 41


تعداد امتیازات: (9) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1235)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort