دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

قلم شکسته
سپهبدی دی ماه سال 60 بود، امتحان زبان داشتیم. سخت مشغول جواب دادن بودم که یکی از بچه‌ها از پشت سر آرام گفت: فلانی مداد اضافه داری، شانه‌هایم را بالا انداختم و گفتم: نه! استاد نگاهی بهم انداخت و گفت: چه خبره! گفتم: اس... استاد! عقبیا مداد می‌خواستند. همین لحظه موسوی دستش را بلند کرد و گفت: ببخشید استاد! مغز مداد فشاری ام تمام شده، اگر بچه‌ها لطف کنند و اگر مداد اضافه دارند به من بدهند، ممنون می‌شوم. هیچ کس حرفی نزد. موسوی خجالت زده و ناراحت، آهسته روی نیمکتش نشست. بچه&zw...    ادامه »
داستان مباهله
فاطمه وارسته عبدالمسیح به آرامی از در مسجد بیرون می‌آید. همه‌ی مسیحیان چشم به او دوخته اند. عبدالمسیح به دیوار کوچه تکیه می‌دهد. سرش پایین است. قطره‌ی عرق پیشانیش در نور مشعل برقی می‌زند و پایین می‌چکد. مسیحیان چشم از او بر می‌دارند و به سمت ابوحارثه می‌روند. ابوحارثه سکوت کرده است. ایهم دستش را به ریش سفیدش می‌کشد، ندیمانش را کنار می‌زند. روی به همراهانش و ما بین ابوحارثه و عبدالمسیح می‌ایستد بعد از مکثی ناگهان با تمسخر می‌گوید: ـ چه...    ادامه »
جوانی چو دریابی در یابی
  انسان از دوران نوزادی با زمینه‌ی فطری خداشناسی متولد می‌شود و در دوران جوانی، روح و روان او بیشترین آمادگی و استعداد را برای اموری که دین برای او به ارمغان می‌آورد، دارد.    ادامه »
تلاش برای رهایی
        منیره سادات شریفی ساعت‌ها حرف زد و گریه کرد. چشمانش قرمز شد و ورم کرد، اما دلش آرام نگرفته بود. هر چه بیشتر می‌گفت دلش سنگین‌تر می‌شد. عصبانی شد. پس چرا آرام نمی‌شوم! می‌گویند: اگر غمت را بگویی دلت سبک می‌شود؛ اگر خاطرات تلخ را آن طور که دوست داری دست‌کاری کنی، مثلاً چهره‌ی شخصی که تو را تحقیر کرده کاریکاتوری کنی یا مثل این که نوار فیلم را تند می‌کنند چنین کنی، آن خاطرات برایت خنده‌دار می‌شود و دیگر آن تلخی ...    ادامه »
شما با حساب بانکیتان چه می کنید؟
تصور كنيم:     بانكي داريم كه در آن هر روز صبح 86 هزار و 400 تومان به حساب ما واريز مي‌شود و تا آخر شب فرصت داريم همه‌ی پول‌ها را خرج كنيم،‌ چون آخر وقت، حساب خود به خود خالي مي‌شود. در اين صورت چه خواهيم كرد؟ البته كه سعي مي‌كنيم تا آخرين ريال آن را خرج كنيم! هر كدام از ما چنين بانكي داريم: بانك زمان هر روز صبح،‌ در بانك ما 86400 ثانيه اعتبار ريخته مي‌شود و آخر شب، اين اعتبار به پايان مي‌رسد. در یک دقیقه می‌توان ۷ بار سور...    ادامه »
مثل عطار، مثل آهنگر
حلیمه ریحانی جشن تولد دوستم بود. نمی دانستم برایش چه هدیه ای بخرم؟ با مامان مشورت کردم. کمی فکر کرد و گفت به نظر من، یک عطر خوب برای دوست خوبت بخر. قبول کردم. با هم رفتیم به مغازه‌ی عطرفروشی. شیشه‌های عطر را که با رنگ‌های متنوع در قفسه‌ها جا گرفته بودند از نظر گذراندم. چشمم به مطلب جالبی افتاد که با خطّ خوش کنار عطرها، خودنمایی می‌کرد، مطلب را ‌خواندم و به وجد آمدم. گفتم: مامان ببین چه حدیث قشنگی اینجا نوشته اند: پیامبر اکرم(ص)فرمودند: هم نشین خوب و شایسته مثل عطر ...    ادامه »
ای دل اگر عاشقی روی زمهرش متاب
حکمت وضو و نماز از زبان امام رضا(ع) چند وقتی بود که دوستم ـ زهره ـ سؤال‌هایی در مورد نماز مطرح می‌کرد که راستش را بخواهید من هم جوابش را نمی‌دانستم. می‌گفت چرا خدا نماز را واجب کرده؟ چرا باید قبل از نماز وضو بگیریم؟ چرا در وضو باید اعضای خاصی را شست و مسح کرد؟ احساس می‌کردم او کم کم دچار تردید شده و نسبت به نمازهایش، کوتاهی می‌کند. مخصوصاً از وقتی که بعضی از بچّه‌های کلاس، شبهاتی در مورد عبادت‌ها مطرح کرده و گاهی بچه‌های مقیّد را مسخره می‌کردند...    ادامه »
مردان علم
پایداری میرزا مهدی نراقی در تحصیل علم حاج میرزا مهدی نراقی صاحب «معراج السعاده» و کتب دیگر در ایام تحصیل بی نهایت فقیر و تهی دست بود به حدی که برای مطالعه قادر به تهیه ی چراغ روشنایی نبود و می رفت از چراغ هایی که در جاهای دیگر مدرسه بود استفاده می کرد و هیچ کس از حال او با خبر نبود. با این سختی و تنگی معاش در تحصیل علوم به قدری جدی و کوشا بود که هر چه از موطنش به او نامه می رسید، سر نامه را باز نمی کرد و نمی خواند، از ترس این که مبادا حرفی و مطلبی نوشته باشند که باعث تفرقه ی حواس و ...    ادامه »
خدایا عاشقم عاشق ترم کن
رابطه ی ما با خدا رابطه ی گیلاس با درخت نیست. وقتی گیلاسی از درختی چیده و جدا شد دیگر قابل بازگشت نیست و درخت هرگز او را نخواهد پذیرفت. رابطه ی ما با خدا چیزی شبیه یک کفِ آب با دریاست. شما اگر پیاله ای آب از دریا برگیری حتّی اگر این آب نجس و آلوده و لجن هم شده باشد، هرگاه آب را برگردانی آغوش دریا باز است و آن را می پذیرد و هرگز پس نمی فرستد. اول کاری که دریا با آن می کند زدودن تیرگی ها و پاک کردن و زلال ساختن آن است. چون خدا رحمان است و رحیم، یعنی دریا دریا رحمت و احسان و لطف است و اگر ما فقط هم...    ادامه »
سارا زیر سایه ی باربی
زهرا سریع عروسک ها اسباب بازی هایی هستند که در شکل و اندام کودک برای ارتباط و سرگرمی او ساخته می شوند. درست است که سرگرمی دخترها و پسرها متفاوت است و بیشتر دخترها به عروسک علاقه دارند، اما عروسک تأثیرگذاری بر ذهن هر دوی آن ها دارد. در طول تاریخ هم جوامع به این نیاز پاسخ داده اند. اما امروز به زمانی می رسیم که عروسک سازی و طراحی آن به عنوان یک سیاست و یک سلاح فرهنگی علیه کشورها به کار گرفته شده است.  عروسک، تفنگی برای مبارزه با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و تقسیم دنیا به دو بلوک شرق و غرب، ...    ادامه »
صفحه 7 از 9ابتدا   قبلی   2  3  4  5  6  [7]  8  9  بعدی   انتها   
Escort