دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

قلب و شیطان
پرهیز از گناه در درس‌های اخلاق استاد اعتمادی تنظیم: خانم مولودی  انسان، گاهِ بیداری، خود را بر قایقی سوار می‌یابد که بر دریایی موّاج و وحشی در حرکت است؛ قایقی که آب را به داخل نفوذ داده و عن‌قریب است واژگون گردد. آدمی را در این هنگامه حولی فرا می‌گیرد و بنا می‌کند با هرچیز ممکن آب را از صحنه خارج کردن؛ امّا چه سود که هر مشت برمی‌دارد مشتی دیگر به داخل سرایت می‌کند. در این حال اگر کسی راه نفوذ آب را به وی نشان دهد، حتّی اگر او را در مسدود کردن یاری ننماید...    ادامه »
بانو امین در نگاه خانم اعتمادی
در یک جلسه با خانم اعتمادی صحبت از بانو امین به میان آمد، ایشان فرمودند: «زمانی که رژیم شاهنشاهی مکتب را تعطیل کرده بود و حاج آقا طاهایی زندان بودند، خانم طاهایی خیلی ناراحت بودند، ما به دوستان گفتیم سفری را برای خانم تدارک ببینیم شاید مقداری روحیه‌ی ایشان تغییر کند. پیشنهاد سفر قم و اصفهان شد. ایشان فرمودند: به شرطی به اصفهان می‌آیم که به دیدار بانو امین برویم، قبول کردیم. در اصفهان جویای ملاقات با بانو امین شدیم. گفتند ایشان مریض هستند و کسی را به دیدار نمی‌پذیرند. پیام د...    ادامه »
تدبر در سوره‌ی‌ علق و اعجاز رسانه‌ای قرآن
از سلسله درس‌های استاد محمّد حسین الهی‌زاده شناسه‌ی سوره:  قرآن، کلام الهی است و از جنبه‌های گوناگون اعجاز دارد. یکی از وجوه اعجاز قرآن، اعجاز رسانه ای قرآن است، که البته کمتر مورد توجه اندیشمندان واقع شده است. تفاوت و تمایز قرآن در بعد رسانه با دیگر رسانه‌ها در این است که نفوذ و تأثیر آیات قرآن به‌عنوان یک رسانه در انسان، به‌گونه‌ای است که تا اعماق جان انسان وارد می‌شود. «وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيمانا» ...    ادامه »
نیم نگاهی به بحث زمان در نهج البلاغه

کسی که عارف به زمان خویش باشد و برای کمال شناسایی آن تلاش کند از اتفاقاتی که در جامعه‌ی خود رخ می‌دهد هیچ‌گاه دچار تحیر و سرگردانی نمی‌شود.

 

   ادامه »
تدبر در سوره‌ی مبارکه‌ی همزه
این سوره با هدف اصلاح بینش انسان‌ها درباره‌ی مال و ثروت، با تهدید «وَيْلٌ» آغازگشته و افرادی را که به عیب‌جویی و استهزاء مشغول اند، به هلاکت در دنیا تهدید می‌کند.    ادامه »
نیایش سجادیه

اعتراف به گناه در پیشگاه ربوبی سبب می‌شود که انسان به تقصیر خود و زشتی گناه خویش توجه‌کند و بپذیرد که کار بدی کرده‌است و این بر خلاف تفکری است که گناه را به حساب خدا می‌گذارد و می‌گوید: «لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِي لَكُنتُ مِنَ الْمُتَّقِينَ»؛ (زمر/ 57) اگر خداوند مرا هدایت می‌فرمود، از پرهیزکاران بودم.

   ادامه »
 یک مساوی با بی‌نهایت
 حکمت اساسی شکر نعمت‌های خداوندی، تنها به یاد خدا بودن و ادا کردن حقوق است؛ چرا که هم‌چنان که خداوند متعال نیازی به عبادت بندگانش ندارد، بی‌نیاز از شکرگزاری آنان نیز هست.    ادامه »
سنجش نیت
سنجش نيت رسول خدا  صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نيت مؤمن بهتر از عمل اوست و نيت كافر بدتر از عملش باشد و هر كس، طبق نيتش كار مي‌كند.(كليني، 1369، ج3، ص133) اصلاح كدام نيت؟ اصلاح نيت از مشكل‌ترين اعمال انسان است، زيرا نيت تابع حالت نفسانى است و قبول و رد و درجات كمالش مربوط به همان حالت نفسانى مي‌باشد و اصلاح نيت فقط با بيرون ساختن محبّت دنيا، سعي و جديت و تفكر صحيح امكان‌دارد؛ زيرا دل، سلطان و فرمانرواى بدن است و همه‌ی اعضا و جوارح، محكوم فرمان او مي&zwnj...    ادامه »
سوره­ ي مباركه ­ي حمد
ستایش و نیایش    الف) ساختار سوره: سوره مباركه­ ي حمد از دو سياق تشكيل شده است. سياق اول: آيات 1 تا 4 سياق دوم: آيات 5 تا 7 دليل پيوستگي آيات در هر سياق در سياق اول: آيه­ ي 1 جمله­ اي مستقل است. وجه اتصال آيه­ ي 1 با آيه­ ي2 آن است كه هر دو به يك روش شروع مي­شود.(بِسْمِ اللَّهِ، الْحَمْدُ للّهِ) آيات 2 تا 4 همه با هم يك جمله‌ي مستقل محسوب مي­شوند؛ چون آيه­ ي 3 و 4صفت الله در آيه­ ي دوم مي­باشند. در سياق دوم: چون آيه­ ي 5 ارتباط ادبي با آيه­ ي4 ندارد بنابراين شروع س...    ادامه »
تدبر در قرآن (سوره مباركه فجر)

بعضی از سپیده‌های بزرگ، ایّام الله می‌باشند که برای رسیدن به آن لازم است ده شب را سپری کرد. اما بعضی از سپیده‌ها برای آمدنشان یک شب هم بگذرد کافی است.

   ادامه »
صفحه 2 از 7ابتدا   قبلی   1  [2]  3  4  5  6  7  بعدی   انتها   
Escort