دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

 کوثرکمال
*طاهره موسوی گرمارودی کی می‏ توان چکامه ی خورشید را سرود؟ کی می‏ توان فضایل زهرا بیان نمود؟ باید چه گفت در خور آن کوثر کمال؟ از قطره، کی برآید وصف زلالِ رود؟ تصویر حُجب و عصمتِ سرشار، مشکل است تفسیر لطف و رحمت و ایثار، مشکل است تعبیری از قداست مطلق نمی‏توان؛ آری ثنای نور به گفتار، مشکل است زهراست آن‏که مهبط انوار کبریاست زهراست آن‏که دختر پیغمبر هدی است هم مادر امامان، هم همسر علی هم مرکز هدایت، هم محور ولاست او در کمال لایتناهیست بی‏گمان آیینه‏ ی جمال ...    ادامه »
 نقش فضا و رنگ در نگارش داستان
 در آثار داستانی یکی از راه‌های شخصیّت‌پردازی، توصیف غیرمستقیم آدم‌ها به وسیله‌ی فضا و رنگ داستان است. این مسأله و دقت در آن می‌تواند نشانه‌ی قوّت و قدرت نویسندگی صاحب اثر به شمار آید؛ چرا که از شگردهای نویسندگی، عدم توصیف مستقیم و نگفتن بسیاری از گفتنی‌هاست.    ادامه »
ماه مجلس
*محمود صباغيان دلوئي ستاره‌اي بدرخشيد و ماه مجلس شد                     دل رميده‌ي ما را انيس و مونس شد نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت             به غمزه مسأله‌آموز صد مدرّس شد (حافظ) با طلوع خورشيد هفدهم ربيع الاول آتشكده‌ي فارس خاموش مي‌شود، طاق كسري شكست برمي‌دارد و محمّد (صلّي‌الله‌عليه&...    ادامه »
قلم برگير و چنين بنگار
در نامه ‏های اداری بايد از آوردن القاب و عناوین تعارفی که رنگ تملّق و چاپلوسی دارند و نیز واژگانی که درک آن‏ ها برای عموم مردم مفهوم نیست خودداری نمود.    ادامه »
آب حیاتی که سکندر نیافت
* طاهره موسوی گرمارودی   عید غدیر است و جهان در سرور ارض و سما غرق نشاط است و نور بانگ طرب خوانیِ  کرّوبیان سوی زمین می‏رسد از آسمان شیعه کند فخر بر اهلِ زمین زان که بُوَد در صفِ اهل یقین اهلِ یقینی که مَرامش ولاست در نظرش آلِ علی مقتداست ای شرفِ اهل ولایت، غدیر! برکه‏ی سرشارِ هدایت غدیر! آب حیاتی که سکندر نیافت آن تویی و سوی تو باید شتافت زمزم و کوثر ز تو کِی بهترند؟ آبروی خویش ز تو می‏خرند خلقت گیتی چو خدا می‏نمود منبع  آن  از  قطرات &n...    ادامه »
نبشتن زگفتن مهم‌تر شناس (اسم ­ها از آسمان می­ آیند)
نام­شناسی و اثر آن در شناخت روایت *فاطمه اکبری جمله­ ی معروفی است که می­گوید: «الأسماء تنزّل من السّماء»؛ اسم ­ها از آسمان می­آیند. داشتن اسم برای آدمی خیلی مهم است و تا آن­جا اهمّیت دارد که همه­ ی ما همیشه در اوّلین برخورد با دیگران اوّل نام آن­ ها را جویا می ­شویم؛ چه بسا نام افراد در پیش داوری­ های ذهنی ما نسبت به آن­ ها نیز نقش بازی کند؛ مثلاً با شنیدن نام «کامران خان»، «آقاچنگیز» یا «طاووس خانم» احساسات متفاوتی در ما برانگیخته می­ شود. نام...    ادامه »
فردوسي ايرانيست يا اسلامي
نسب از دو سو دارد این نیک پی                  *فاطمه اكبري                        چندی پیش یکی از شاگردان فاضل حوزه نزد من آمد و درباره‏ی فردوسی و شاهنامه سؤالات و شبهاتی را مطرح کرد که از جمله‏ی آن‏ها اشاره به این مسأله بود که با وجود اعتقادات مذهبی ما که در پرتو قرآن و زندگی مردان ...    ادامه »
 ترا به حرمت ايّامِ انتظار بيا
*طاهره موسوي گرمارودي   تو اي هميشه مسافر به شهرِ ما برگرد تو اي غريب‌ترين يارِ آشنا برگرد   ترا به حرمت ايّامِ انتظار بيا ترا به معنيِ گمگشته‌ي وفا برگرد   ترا قسم به تمام كبوتران اسير ترا به شاخه‌ي زيتون به لاله‌ها برگرد   به طرح خسته‌ي خورشيد در غروب ملال كه در گريز بُِِِوَد سوي ناكجا برگرد   به كور‌سوي ستاره فرازِ جاده‌ي شب به بُهتِ چهره‌ي مَه در دلِِ سما برگرد   ترا به خلوت حزن آفرين پاييزي به برگ&zwnj...    ادامه »
نبشتن زگفتن مهم‌تر شناس(جمله‌ی معترضه)
ناصر خسرو برای خودش جملهی دعایی«تجاوز‌الله‌عنه» یعنی خداوند از او درگذرد را به کار برده است. چرا؟ در سطرهای بعدی می‌بینیم که دربارهی خود حرف حقّی را که گر چه تلخ است و به ضرر اوست میآورد.    ادامه »
حسنت جمیع خصاله
 *محمود صباغيان   خُلق و مرام تو محمّد نشان                            صولت و هيبت چو علي در ميان برده به ميراث، حيا از بتول                              صبر حَسَن راست نشانده به جان ظلم ستيزي به مثال حسين                           هم‌چو علي رشك دلِ ساجدان باقر علمي چو ...    ادامه »
صفحه 4 از 7ابتدا   قبلی   1  2  3  [4]  5  6  7  بعدی   انتها   
Escort