دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
شنبه, 01 اردیبهشت,1403

رسانه‌ها در فقه
 طاهره رحیم‌زاده     1.      احکام نرم افزار                                                     تولید نرم افزار سؤال: آیا اصولاً تولید نرم افزار حقّی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند؟ آیات عظام: امام خمینی، تبریزی، سیستانی، صافی‌گلپایگانی: خیر، حقّی برای آنان ایجاد نمی‌کند. آیات عظام خامنه‌ای و وحی...    ادامه »
احکام فضای مجازی
1. اگر کسی در اینترنت محتویات مستهجن یا تصاویر خصوصی دیگران را تولید یا منتشر نمی‌کند، اما دیگران را به انجام این کار تشویق یا ترغیب می‌کند؟ 2. اگر نرم افزار یا داده الکترونیکی که استفاده حلال و حرام دارد، به قصد حرام در اینترنت قرار دهد، حکم او چیست؟ 3. با توجه به فضای باز اینترنت، قرار دادن اطلاعاتی که از آن‌ها می‌توان در عملیات خرابکارانه استفاده کرد، چگونه است؟ که اگر مثلاً فلانی نگذارد، دیگری می‌گذارد؟ 4. با توجه به قابلیت آسان امکان تغییر اطلاعات شخصی (اعم از اط...    ادامه »
استفاده از ماهواره
استفاده از ماهواره / طاهره رحیم‌زاده آیت‌الله خامنه‌ای: استفاده از این دستگاه برای دیدن و شنیدن برنامه‌های علمی یا قرآنی و مانند آن هر چند فی نفسه مانعی ندارد ولی به دلیل این که برنامه‌هایی که از طریق ماهواره توسط دولت‌های غربی و بیشتر کشورهای همسایه پخش می‌شود غالباً دربردارنده‌ی آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و همچنین برنامه‌های لهو و فساد هستند و حتی مشاهده‌ی برنامه‌های علمی یا قرآنی از طریق آن‌ها موجب وقوع در فساد و ارتکاب ف...    ادامه »
چرا بعد از سلام نماز، تكبير مي‌گوييم؟
در فقه شيعه مستحب است بعد از سلام نماز سه مرتبه تكبير گفته‌شود و مستحب است هنگام گفتن هر تكبير دست‌ها را تا مقابل گوش‌ها بالا ببرند.    ادامه »
احکام طهارت در منزل
دین اسلام برای پاک کردن نجاسات برنامه و دستورات خاصی دارد به نام مطهرات که بر اساس فطرت بشری تشریع شده و جست‌وجو و تحقیق و دقت نظر را لازم ندانسته است حتی در مواردی شخص را از دقت زیاد و وسواس برحذر داشته و منع کرده است؛ زیرا وسواس در طهارت و نجاست شخص را دچار بیماری روحی و افسردگی کرده و زندگی را بر خودش تلخ می‌کند و خداوند راضی به رنج و عذاب و سختی افراد نیست.    ادامه »
احکامی از خیاطی
احکامی از خیاطی /گردآورنده: زهرا تاجر  1. لباس در مدت خیاطی در دست خیاط امانت است اگر افراط و تفریط نکند ضامن تلف و نقص آن نیست اما اگر با دوختن یا برش یا غیر این‌ها، آن را خراب کند ضامن است اگرچه قصد خراب کردن را نداشته‌ هر چند استاد ماهری باشد و کمال دقت و احتیاط را کرده‌باشد. (تحریر کتاب اجاره، مسأله‌ی 39) 2. اگر خیاط شرط معاشرت نکند (یعنی شرط نکند که خودم آن را می‌دوزم) جایز است دیگری را برای آن کار با همان اجرت و بیشتر از آن اجیر کند اما به کمتر از آن جایز نی...    ادامه »
 جشن و شادی در آینه‌ی احکام
 در این نوشتار، مجموعه‌ای از فتوای مراجع عظام در مورد احکام مربوط به جشن و شادی مطرح شده‌است؛ از جمله حکم کف‌‌زدن در اعیاد مذهبی، حکم رقص، حکم شاباش، حکم شرکت در مجالس عروسی، حکم طلا برای مردان، حکم اصلاح صورت برای بانوان، حکم تاتو کردن و چند مسأله‌ی دیگر.    ادامه »
شرایط شیر دادن که سبب محرمیت می‌شود چیست؟
خانم شفائی نژاد 1.               بچّه شیر زن زنده را بخورد و گرنه محرمیت حاصل نمی‌شود. 2.               بچّه شیر را از پستان بمکد، اگر با شیشه یا قاشق شیر به او بدهند محرمیت حاصل نمی‌شود. 3.               شیر آن زن از حرام نباشد و گرنه محرمیت حاصل نمی‌شود. 4.  ...    ادامه »
ماهی‌ها در آينه فقه
* طاهره رحيم زاده خوردن و آشامیدن در نگاه دین بهره‌گیری از نعمت الهی در مسیر بندگی خداست. از همین رو در آموزه‌های دینی برای این رفتار توصیه‌هایی آمده؛ از جمله نهی از خوردن و آشامیدن بسان بیگانگان. امام صادق(عليه‌السلام) می‌فرمایند: امیرمؤمنان(عليه‌السلام) پیوسته می‌فرمود: « امور این امّت همواره به خیر و صلاح خواهد بود، مادامی که بسان عجم‌ها (بیگانگان) غذا نخورند و لباس نپوشند، پس هرگاه چنین کردند خدا خوارشان می‌کند» (المحاسن، ص410). &nbs...    ادامه »
شبنم احكام
1. اگر شخصی در نماز سهواً یا عمداً بعد از صلوات در تشهد «وَ عَجِّل فَرَجَهُم» بگوید حکم نماز او چیست؟ آیت الله بهجت: به نیت مطلق دعا اشکال ندارد. آیت الله تبریزی: عبارت مزبور دعاست و گفتن آن بعد از تشهد ضرری به نماز ندارد. آیت الله خامنه‌ای: اگر به قصد ورود نگفته و به قصد مطلق دعا بگوید اشکال ندارد. آیت الله سیستانی: گفتن جمله مذکور بعد از صلوات جایز است. 2. آیا پوشانیدن چانه در نماز واجب است یا این که فقط پایین آن باید پوشانده شود؟ امام خمینی و فاضل لنکرانی: بر زن واجب اس...    ادامه »
صفحه 3 از 6ابتدا   قبلی   1  2  [3]  4  5  6  بعدی   انتها   
Escort