دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
ﺳﻪشنبه, 29 اسفند,1402

امنیت و آرامش جامعه رهین حجاب بانوان سرزمینم
مهدیه رحیمی/ مریم مکاری  مقدمه امروزه اگرچه جوامع انسانی توانسته‌اند به لحاظ صنعتی، سیر صعودی داشته باشند ولی به دلیل حاکمیت فرهنگ غرب، از نظر معنویت و تفکر دینی سیر نزولی پیداکرده‌اند. این در حالی است که در فرهنگ اسلامی به دلیل وجود نگاه دو بعدی، جسمی و روحی به انسان، نه تنها رشد صنعت با معنویت تعارضی نداشته بلکه ابزار خوبی در کمال انسانی نیز هست. زن به عنوان انسانی لطیف و عاطفی و نیز سازنده‌ترین عنصر خانواده و جامعه و همچنین به دلیل بهره‌مندی از مقام مادری و انسان&z...    ادامه »
نقش والدین در آموزش نماز به فرزندان
فاطمه خدابخشی والدین نخستین معلمان فرزندان هستند که نخستین آموزش‌ها توسط آن‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین نقش بسیار مهمی در آموزش و پرورش فرزندان ایفا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین آموزش‌ها، آموزش نماز است که زمینه‌ی پرورش فرزند صالح را فراهم می‌کند و او را از انجام کارهای ناپسند باز می‌دارد (عنکبوت/ 45). هر گونه آموزشی برای نهادینه شدن مستلزم گذر زمان است. همچنین آموزش می‌بایست به تدریج و به اقتضای سن فرزند انجام گیرد. آموزش نماز هم از این قاعده مستثی...    ادامه »
پوشیدگی؛ یک ضرورت اجتماعی
زهرا صبوربنائی مقدمه مسئله‌ی پوشش از زمانی که انسان خلق شد، همواره یک مسئله‌ی مهم و اساسی بوده تا آنجا که شیطان حضرت آدم و حوا را وسوسه کرد تا لباسشان را از آن‌ها بگیرد. امروز هم شیاطین انس و جن در همین اندیشه هستند و با وسایل تبلیغاتی مختلف سعی در نابودی عفت انسان‌ها دارند. بر هیچ عقل سلیمی پوشیده نیست که بی‌عفتی و بدحجابی مضرات خانمان‌سوزی برای همه‌ی اقشار جامعه دارد. البته با توجه به نقش بالای خانواده در تربیت افراد، فرهنگ‌سازی در خانواده می‌توان...    ادامه »
مامان کجایی؟
مریم سالاری/ فائزه پرزور درآباد مقدمه اختلال اضطراب جدایی، اضطرابی افراطی و نامناسب از جهت رشدی و حاصل جدایی فرد از خانه یا افرادی است که به آن‌ها دلبستگی دارد (عباسی، نشاط دوست، آقامحمدیان شعرباف، 1389، ص 47). دوری از مادر به هر نوع فاصله‌‌ای گفته می‌شود که بین کودک و مادر ایجاد شود؛ خواه این جدایی و فاصله کوتاه باشد مانند شاغل بودن مادر و... خواه بلند مدت و همیشگی باشد مثل مرگ مادر یا جدایی والدین از یکدیگر و... . اختلال اضطرابی کلاسیک دوران کودکی، اختلالی است با نام اخ...    ادامه »
روشنای خورشید مادر،پناهی امن در تاریک خانه های فضای مجازی
(سواد رسانه‌ای) زهرا فلاحی با روی آوردن خانواده‌ها به استفاده از فضای مجازی، مشکلات عدیده‌ای دامنگیر آن‌ها می‌گردد. از جمله این که دشمنان اسلام با ایجاد بحران معرفتی در ذهن جوانان و نوجوانان، جنگ نرم ایجاد کرده‌ و سبب ورود هجمه‌ی شدید شبهات دینی و اعتقادی در ذهن آنان گردیده‌اند. علاوه بر آن، با رغبت بیشتر جوانان به فضای مجازی در عصر حاضر، مشکلات روحی بسیاری از جمله افسردگی، ناراحتی، ناامیدی و عدم آرامش دامنگیر آنان شده است. در این میان روشن است که استحک...    ادامه »
نقش مادر در تربیت جنسی
مریم سالاری مقدم مفهوم تربیت جنسی تربیت، فراهم کردن زمینه برای رشد استعدادهای فرد به‌منظور نیل به کمال و برخورداری از حیات طیبه و اصلاح رابطه انسان با خودش و تمام موجودات آن است. از این رو رهیافت‌گونه‌ها و کارکردهای تربیت به چند قسم عبادی، عقلانی، اخلاقی، جسمانی، جنسی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تقسیم می‌شود. در این ‌میان پرورش جنسی، یعنی زمینه‌ها و عوامل مربوط به مسائل جنسی باید به‌گونه‌ای فراهم شود که استعدادهای فرد شکوفا شده و او را برای رسیدن...    ادامه »
نقش جنسیت کودکان در پاسخگویی به سؤالات دینی آن‌ها
اعظم رحمت‌آبادی/ زهره وظیفه شمار زیادی از پرسش‌هایی که کودکان از والدین و مربیان خویش می‌پرسند، پیرامون موضوعات دینی از قبیل خداشناسی، فلسفه‌ی خلقت، معاد، امامت و... است که بی‌‌تردید نحوه‌ی پاسخگویی والدین به آن‌ سؤالات، شاکله‌ی ذهنی و اعتقادی کودکان را بنا می‌نهد و هویت دینی و مذهبی‌شان را رقم می‌زند. خداوند کریم انسان‌ها را از دو جنس مذکر و مؤنث آفریده است. با توجه به این که این دو جنس متفاوت، دو گونه‌ی منحصر به فرد می&zwn...    ادامه »
نقش مادر در بهینه‌سازی اوقات فراغت فرزند
امل بحرانی پور اوقات فراغت در اصطلاح به فرصت‌ها و زمان‌هایی گفته می‌شود که پس از به انجام رساندن کار و شغل روزانه باقی می‌ماند یا تفریحات و فعالیت‌هایی که به هنگام آسودگی از کار عادی با شوق و رغبت به آن‌ها پرداخته می‌شود. آنچه در این زمینه اهمیت دارد این است که یک مادر دلسوز و مسئول چگونه در پرکردن اوقات فراغت فرزندان خود همواره نقش راهنما داشته و فرزندان را با توجه به سن و علایق و استعدادهایشان کمک نماید و برای پرکردن اوقات فراغت آنان راه‌های متنوع و شاد...    ادامه »
ضرورت تبیین عقاید دینی در نوجوانی
فاطمه خدابخشی نوجوانی دوره‌ای از رشد است؛ که مابین کودکی و بزرگسالی قرار دارد (ساعتچی، 1394، ص11). این دوره آخرین مرحله (دبس، 1374، ص91) و از مهم‌ترین مراحل زندگی انسان است. در ایران و بیشتر کشورهای اروپائی و آمریکائی معمولاً نوجوانی از12-13 سالگی آغاز می گردد و در 18-19 سالگی پایان می پذیرد (پارسا، 1375، ص215). طبیعت انسان در سن نوجوانی دچار تحوّلاتی در سه حیطه‌ی جسمی، شناختی و هیجانی اجتماعی می گردد. انسان از همین دوره موظّف به انجام  برخی عبادات چون نماز و روزه می شود. حا...    ادامه »
روش‌های تعلیم و تربیت در داستان حضرت موسی و حضرت خضر علیهم السلام
   سیده فاطمه پورموسوی   این مقاله در پی آن است که اصول و روش‌های تعلیم و تربیت در نظام اسلامی را با توجه به داستان حضرت موسی ع و حضرت خضر ع بیان نماید. 1.     روش الگویی منظور از این روش این است که بر مربی لازم است الگویی مناسـب در برابـر متربی قرار دهد و به او معرفی کند؛ چرا که انسان به طور خودآگـاه یـا ناخودآگـاه تحت تأثیر رفتارهاي دیگران قرار می‌گیرد و دائماً با این امـر در ارتبـاط اسـت . بـه عبارت دیگر الگوها به نحوي در شکل دادن به ...    ادامه »
صفحه 1 از 10ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort