دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403
امر به معروف و نهی از منکر در سیره‌ی حاجیه خانم قانع
زهرا فلاحی امر به معروف و نهى از منكر يكى از مؤلّفه‌هاى مهم است كه بى‌شك نقشی سازنده در ايجاد جامعه‌ی سالم و كنترل انحرافات اجتماعى دارد. این فریضه ابزاری راه‌گشاست که سعادت جامعه و افراد را به دنبال دارد. به همین دلیل است که در قرآن و روایات نیز بر آن تأکید شده است. از تجربیات قطعی بشر این است که با گذشت زمان، اندوخته‌های فکری انسان رو به فراموشی می‌رود مگر آن که پیوسته به آن‌ها یادآوری شود و در عمل تکرار گردد. از همین جاست که پیوند «علم و عمل» ر...    ادامه »
شاخصه‌های مدیریتی استاد قانع با محوریت مدیریت علوی
حمیده سالارزاده ضرورت وجود مدیر و رهبر در جامعه از بدیهیات اولیه‌ی عقلی است که با تصور آن تصدیق نیز حاصل می‌شود. امام علی ع در این زمینه می‌فرماید: «وانَّه لابدَّ للناسِ من امیرٍ برٍّ او فاجرٍ»؛ مردم نیاز حتمی و ضروری به امیر (مدیر) دارند، خواه نیکوکار یا بدکار باشد (نهج البلاغه، خطبه‌ی40؛ نجف آبادی،1390، ص21). استاد قانع یکی از‌ مدیران برجسته‌ی معاصر بودند که مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی حضرت رقیه س را برعهده داشتند. ایشان با تأسی از سیره...    ادامه »
شیوه‌های تبلیغی استاد قانع
مریم سالاری مقدم استاد بتول شعرباف معروف به قانع یکی از زنان نمونه و معاصری بود که با تلاش و پشتکار زیاد توانست یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیه‌ي بانوان در مشهد را پایه‌ریزی نماید. ایشان با تأسیس حوزه‌ي علمیه حضرت رقیه س راه ورود بانوان به عرصه‌ي ديني و یادگیری معارف اسلامی را باز نموده و توانست طلبه‌های زیادی تربیت نماید. به طور حتم ایشان به اين منظور تلاش‌های تبلیغی زیادی نمود تا اين که توانست در دوران رژیم ستمشاهی و زمانی که بیان برخی مباحث دین...    ادامه »
رخنه در انبار بُنشن
زینب مولودی حکیمی امیر سپاهی را بر اسب دید و بدو گفت: بگو ببینم، چون خواهی انبانت را از بُنشن پر کنی، خام بیشتری توانی ریختن یا پخته؟ امیر گفت: بنشن هر چه خشک‌تر باشد بیشتر بگنجد. حکیم گفت: حال بگو کدام‌یک از آن‌ها به دهانت بیشتر مزه‌ کرده و قوّتت دهد؟ امیر گفت: دانی که پخته‌ی آن به از نپخته باشد. - حال آن‌که همان مزه و قوّت در نپخته هم نهفته‌ است. - آری ولی به جوش نیامده و لذت دم ندیده‌است. - پس این پند از من بپذیر که کوشش تو در پخت...    ادامه »
احکام نماز قضا
رحیم‌زاده دوران بین خواندن نماز قضا و نماز شب سؤال: اگر مکلف نماز قضا داشته باشد و در سحر بیدار شود، بهتر است نماز شب بخواند یا نماز قضا؟ - اختیار با خود فرد است (مقام معظم رهبری، رهیافت احکام شماره 15، نماز قضا، ص 90). نماز قضا مقدم بر نماز مستحبی است و اگر آن را به‌جا‌آورید، ان‌شاءالله خداوند مهربان ثواب نماز شب را به شما عنایت خواهد کرد (همان).  تأخیر در خواندن نمازهای قضا در حالت سلامتی سؤال: آیا انجام نماز قضا واجب فوری است؟ خیر، کسی که نماز قضا دارد، واجب ...    ادامه »
نگاهی گذرا بر زندگی استاد نوقانی
حمیده سالارزاده استاد فاضله سرکار خانم نوقانی متولد سال 1309، یکی از ثمرات درخت پاک و ستون‌های سرای دین و دانش‌ هستند.  پس از کسب فیض از محضر اساتید بزرگوار همچون پدر محترمشان مرحوم آیت الله میرزا علی اکبر نوقانی و برادر بزرگوارشان مرحوم میرزا محمدمهدی نوقانی به نشر عقاید اسلامی در میان بانوان طالب فضیلت پرداختند. ایشان از اساتید برجسته و پیش کسوت مکتب نرجس س بوده که از سال‌های قبل از تأسیس این مکان در کنار استاد طاهائی  مشغول ترویج مکتب اهل بیت...    ادامه »
نماز را سبک نشمارید
به نماز اول وقت، خیلی اهمیت می‌دادند. روایتی از امام جعفر صادق ع نقل می‌کردند که «اگر کسی نماز را سبک بشمارد از شفاعتشان محروم می‌شود.» یکبار به ایشان گفتم: «سبک شمردن نماز شاید به این معنی است که فرد یک وقت نماز بخواند و یک وقت دیگر نخواند.» گفتند: نه، این که خلاف شرع است. منظور امام صادق ع این بوده که وقتی ظهر می‌شود و فرد در اول وقت نماز نمی‌خواند، در واقع به چیز دیگری رجحان داده است. با مثالی که زدند مسأله برایم روشن شد: «وقتی ...    ادامه »
التهاب مفصل/ ساییدگی مفصل (آرتروز)/ روماتیسم مفصلی
آیت الله سید حسن ضیائی یکی از بیماری‌های سنین میانسالی، دردهای مربوط به مفاصل است. از جمله التهاب مفاصل، ساییدگی آن‌ها، روماتیسم و... عوامل زمینه‌ساز این بیماری عبارتند از: 1. قندها و اسانس‌های شیمیایی؛ 2. غذاهای مانده و فست فودها؛ 3. کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی شکمی؛ 4. بار و کوله‌پشتی سنگین برداشتن؛ 5. کفش و دمپایی نامناسب (پاشنه بلند، کف تخت، کف خیلی نرم، کف خیلی خشک، تنگ)؛ 6. پیاده‌روی طولانی بدون استراحت؛ 7. فشار اضافه به یک طرف مهره‌های بدن؛ 8. راه ...    ادامه »
کیک چهارشیره
  این کیک برای افراد دارای فقر آهن و دیابتی مناسب است. مواد لازم چهارشیره: دو سوم پیمانه  آرد: دو پیمانه                                    روغن: یک سوم پیمانه آب: نصف پیمانه                      &nb...    ادامه »
انتشار چهل و سومین شماره دو فصلنامه بين المللي شميم نرجس
چهل و سومین شماره دوفصلنامه‌ي بين المللي فرهنگي، هنري شميم نرجس ویژه پاییز و زمستان 1400منتشر شد. اين فصلنامه به صاحب امتيازي مكتب نرجس (عليها السلام) مشهد با گرايش ديني- مذهبي و گستره توزيع بين المللي در 64 ­صفحه منتشر گرديد. سر مقاله این شماره نشریه با عنوان "خود راه بگویدت که چون باید رفت" به قلم مدیر مسئول سرکار خانم اکرم نصیری نوشته شده و برخی از مقالات آن عبارتند از: آیین جهاد از منظر استاد طاهایی، ضرورت تبیین عقاید دینی در نوجوانی، روش‌های تعلیم و تربیت در داستان حضرت...    ادامه »
صفحه 5 از 99ابتدا   قبلی   1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort