دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
شنبه, 01 اردیبهشت,1403

خياطي به سبك شميم


خياطي به سبك شميم

 معرفي ابزار هاي خیّاطی و رفع معایب آن / شاه ‌محمّدی

هنر خیاطی از جمله هنر­های کاربردی است که علاوه‌بر کمک به اقتصاد خانواده، می­تواند ضریب دقّت فرد را بالا ببرد. با نیم‌سانت جابجایی در الگو، لباس شما تنگ یا گشاد می­شود. خانم خیّاط می­تواند با پارچه­های متنوّع در بازار، لباسی برازنده­ي خود در هر مدلي كه می­خواهد بدوزد.

ما بنا داریم شما را با ابزار اصلی خیّاطی آشنا کنیم و در جهت رفع معایب آن مطالبی را بیان کنیم:

1. چرخ خیّاطی: یکی از ابزار­های دوخت است که در بازار در دو نوع صنعتی و خانگی دیده می­شود. آشنايي به ساختار چرخ به ما کمک می­کند تا دوخت تمیزتری داشته باشیم. هرگاه چرخ شما روان و تمیز ندوزد ممکن است از نخ رو یا زیر چرخ باشد. نخ روی چرخ از مسیر­های اصلی خود رد نشده، لبه­ی سوزن شما پریده یا کج شده، صفحه­ی چرخ پُرز گرفته، پیچ ماکو شل یا سفت شده، نخ ماسوره از محل عبور خود خارج گشته يا ماکو به­درستی نصب نشده، چرخ روغن‌کاری نشده، در نخ گره­ای ایجاد شده، نخ رو با زیر تناسب ندارد و يا ماسوره زیادتر از حد معمول پر شده است.

* برای تیز کردن سوزن چرخ فقط کافیست یک ­ورقه سمباده را زیر سوزن قرار دهید و روی آن چرخکاری کنید، بدین وسیله سوزن شما تیز می­گردد 

2. اتو: شامل خشك و بخار می­باشد. از اتو براي برطرف نمودن چين و چروك و يا آهاردار نمودن پارچه استفاده مي­گردد. برای این‌که لباس ما به خوبی اتو بخورد حتماً باید بعد از هر بار اتو به دنبال آن اتوي سرد بکشیم، تا درز­های لباس ما به­خوبی پرس ­گردد. هیچ‌گاه اتو را روی لباس نکشید زیرا این کار باعث بهم خوردن ترکیب لباس مي­شود؛ مثلاً ممكن است یقه کش بیاورد و زیبایی خودش را از دست بدهد. بنابراين اتو را بايد مرحله به مرحله روي پارچه قرار داد و بر­داشت. مواظب باشید لباستان برق نیفتد. اگر برقی در لباس ایجاد شد اضافه­ي پارچه­ی آن را که آب نخورده نمناک نموده و در محل برق­افتادگی قرار دهيد و اتو را روی آن بگذاريد. این کار باعث می­شود که پُرز­های پارچه و آهار آن به لباس منتقل شود و شدّت برق افتادگی را کاهش دهد. در هر بار استفاده از اتوي بخار مواظب باشيد قبل از اين‌كه اتو را به پريز بزنيد بايد مخزن آن را با آب مقطر پركنيد و اجازه دهيد آب آن جوش بيايد، بعد شروع به اتوكاري كنيد و پس از پايان كار آب مخزن را خالي نموده تا درون آن كاملاً خشك گردد. اگر اتو بخار شما رسوب گرفته، مقداري سركه در مخزن آن بريزيد و اتو را روشن نماييد. با بخار حاصل از آن گرفتگي و جرم درون آن برطرف مي­گردد. اگر كف اتوي شما چيزي چسبيده، مقداري نمك نرم را روي پارچه­ي نمناك بريزيد و كف اتو را روي آن بكشيد.

3. قیچی:ابزار برش در دو نوع برقی و دستی می­باشد. قیچی دستی معمولاً برای مصارف خانگی و قيچي برقی برای شرکت­های تولیدی و صنعتی به­کار می­رود. بهترین نوع آن از جنس فولاد می­باشد. برای مراقبت از قيچي سعی کنید هیچ­گاه با آن کاغذ نبرید زیرا این کار باعث می­شود قیچی شما کند شود. افتادن قیچی از بلندی باعث می­شود قیچی تاب بردارد و هنگام برش دچار مشکل شوید. برای تیز کردن آن فقط کافیست یک ورقه سمباده را با همان قیچیِ برش دهید. این عمل را تا جایی ادامه دهید که قیچی شما تیز گردد.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 25


تعداد امتیازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2065)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort