دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

زهرا(س)، حامی ولایت


زهرا(س)، حامی ولایت

«وَ رَوَى الزَّمَخْشَرِيُّ بِإِسْنَادِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ قَالَ النَّبِيُّ…‏ فَاطِمَةُ بَهْجَةُ قَلْبِي‏ وَ ابْنَاهَا ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ بَعْلُهَا نُورُ بَصَرِي وَ أَئِمَّةٌ مِنْ وُلْدِهَا أُمَنَائِي وَ حَبْلٌ مَمْدُودٌ بَيْنِي وَ بَيْنَ خَلْقِهِ مَنِ اعْتَصَمَ بِهِم نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُمْ هَلَك»‏ پیامبر(ص) فرمودند: «فاطمه(س) مایه‌ی روشنایی قلب من است و فرزندانش میوه‌ی دل من هستند و شوهر او نور چشم من است و امامان از فرزندان او امنای پروردگار من اند و رشته‌ی ممدود خدا بین او و خلق خدایند، هر کس به آنان تمسک جوید نجات یابد و هر کس از آنان سرپیچد هلاک شود».

بله فاطمه(س) حامل سرّ مستودع خدا (ولی امر و بقیة الله) است که مسئله‌ی خیر کثیر در سوره‌ی کوثر هم همین است؛ امّا متأسفانه بعد از رسول خدا(ص) انزوای رهبری و انکار رهبری معصوم باعث تلخیها و رویدادهایی در تاریخ شد که بعضاً اشاره میکنیم:

1. بی دفاع ماندن اسلام 2. بی دفاع ماندن قرآن 3. آغاز سیر ارتجاعی پس از رسول خدا(ص) و انکار حماسه غدیر و امامت علی(ع) طوری که زهرا(س) در جمع زنان مهاجر و انصار می فرماید: «وَيْحَهُمْ أَنَّى زَحْزَحُوهَا عَنْ‏ رَوَاسِي‏ الرِّسَالَةِ وَ قَوَاعِدِ النُّبُوَّةِ وَ مَهْبَطِ الْوَحْيِ الْأَمِينِ وَ الطَّبِينِ بِأَمْرِ الدُّنْيَا وَ الدِّينِ‏ أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ» آنان چگونه خلافت رسول الله(ص) را از مواضع ثابتش دور کردند؟ و اساس نبوت و قواعد آن را دگرگون ساختند و از خانهای که جبرئیل در آن فرود میآمد به خانه‌ی دیگری بردند و از دست افراد کاردانی که به امور دنیا و آخرت آگاه بودند، ربودند.

رسول خدا(ص) مکرر تذکر دادند که سلامت دین و تداوم اصالت قرآن و اداره‌ی امور مسلمانان تنها در خط ثقلین امکانپذیر است.

و امّا رابطه‌ی ولایت با محبت چیست؟ و چه نقشی در زندگی ما دارد؟

میدانیم زمانی که محبت در دل آید اطاعت هم میآید و زمینه‌ی محبت شناخت است وقتی ما این بزرگواران را بشناسیم و خوب درک کنیم آنگاه محبت میآید و محبت اطاعت میآورد به همین جهت قرآن ما را در این زمینه هدایت نمود و امر به محبت کرده است «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» «بگو اگر خدا را دوست مى‏داريد (كه بايد هم بداريد) بايد مرا پيروى كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد و گناهانتان بيامرزد كه خدا آمرزنده و مهربان است.» اول اطاعت پیامبر را بکنید تا خداوند محبت شمارا بپذیرد. خداوند در سوره‌ی مبارکه‌ی شورا میفرماید «... قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏... » عن ابن عبّاس، قال: لمّا نزلت‏: قُلْ‏ لا أَسْئَلُكُمْ‏ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ قالوا: يا رسول اللّه من هؤلاء الذين أمرنا اللّه بمودّتهم؟ قال: «عليّ و فاطمة و ولدهما».

(استاد اعتمادی، فاطمه(ص) اوج مقام انسانی زن، ص 72-74)

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 31


تعداد امتیازات: (4) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2990)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort