دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

2 روش برای کاهش وزن


2 روش برای کاهش وزن

هشت ماده‌ی غذایی که با چاقی در جنگند

می‌خواهید وزنتان را کم کنید؟ خواسته‌ی شما کاملاً محترم است. مطمئن باشید این گفته یک افسانه نیست، کافیست هشت خوراکی ضد چاقی را بشناسید.

روش اول

امروزه فروشگاه‌های بزرگ و سوپرمارکت‌ها پر از مواد غذایی تبلیغاتی هستند که روی آن‌ها درج شده «با قدرت بالا در جهت سوزاندن چربی‌های اضافی» یا «ضد چاقی» و... امّا نیازی به این همه تلاش برای یافتن مارک برتر نیست. فقط کافیست سری به مواد غذایی موجود در طبیعت بزنید و برخی از آن‌ها را در سبد غذایی خود به طور مداوم مصرف کنید.

بادام

این مغز دانه‌های خوشمزه با داشتن مقادیر قابل توجهی اسید آلفالینولینک با سرعت بخشیدن به متابولیسم موجب سوزاندن بیشتر چربی‌ها می‌شود. در واقع رژیم‌هایی که روزانه 3 عدد بادام می‌خورند به راحتی 18 درصد از چربی بدنشان را می‌سوزانند. براساس مطالعاتی که در نشریه‌ی بین المللی (obesity) (چاقی) به چاپ رسیده است بادام خاصیت انرژی زایی نیز دارد.

توت فرنگی

توت فرنگی قند طبیعی طبیعت است و در میان میوه‌ها بهترین دوست بدن به شمار می‌رود. نتایج تحقیقات دانشگاه دولتی آریزونا حاکی از آنست که توت فرنگی، زغال اخته و دیگر میوه‌های این خانواده که حاوی ویتامین c هستند به سوختن حدود 30 درصد چربی بیشتر کمک می‌کنند. طبق این یافته‌ها، این میوه‌ها حتی هنگامی‌که در فصل خاص خود نیستند نیز در صورت نگهداری در فریزر خاصیت ضد چاقی شان را حفظ می‌کنند.

دارچین

ادویه ای که تنها افزودن یک چهارم قاشق چایخوری از آن به وعده‌های غذایی از افزایش انسولین در بدن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود هر روز مقداری دارچین به صورت چاشنی افزودنی به ماست یا چای یا قهوه را در صبحانه‌ی خود بگنجانید.

زردچوبه

این ادویه‌ی خوش رنگ نیز مانع زیاد شدن بافت‌های چربی در بدن می‌شود. بررسی که در نشریه اندوکرینولوژی منتشر شده نشان می‌دهد استفاده از زردچوبه در ساندویچ‌‌ها علاوه بر مزه دار کردن آن‌ها، برای لاغر شدن نیز مفید است.

پرتقال

این میوه‌ی آبدار، حاوی ماده‌ی مفیدی به نام فلاون است که سبب از بین رفتن چربی‌ها در بدن می‌شود و باید نوشیدنی اصلی چاق‌ها باشد.

طبق یافته‌های به دست آمده از یک مجله‌ی تغذیه در آمریکا، زنانی که بیشترین میزان فلاون را مصرف می‌کنند طی یک دوره چهارده ساله نسبت به سایرین دچار افزایش چربی کمتری در بدن می‌شوند. پرتقال؛ بهترين درمان براي چاقي است. مصرف پرتقال بهترين درمان چاقي است و با مصرف آن كمبود عناصر فلزي بدن تأمين و مقاومت طبيعي بدن زياد مي‌شود.

هم چنين ميوه‌ی پرتقال، سرشار از ويتامين‌هايA ،B و C است.

پرتقال داراي آهن، فسفر، كلسيم، منيزيم، سديم، پتاسيم، مس، كلر، گوگرد، روي و غيره است. آب پرتقال، اثر مقوي و نشاط‌آور دارد و با مصرف آن، غلظت خون كاهش پيدا مي‌كند؛ لذا مي‌توان پرتقال را محافظ سيستم عروقي به‌حساب آورد.

اگر آب پرتقال بدون پوست كندن ميوه تهيه شود اثر مفيدتري دارد. آب پرتقال نوشابه‌اي مفرح و با خاصيت مدر و داراي اثر ضد سم است و مقاومت محيطي بدن را زياد مي‌كند. افرادي كه چاق هستند، اگر رژيم پرتقال بگيرند، در رفع چاقي بسيار مؤثّر است. در اين رژيم بايد چند روز پرتقال بخورند. براي معالجه‌ی چاقي و گرفتن رژيم لاغري، يك عدد پرتقال و 3 ليمو را به برش‌هاي نازكي ببريد و آن را مدت 10 دقيقه در نيم ليتر آب بجوشانيد، 2 قاشق سوپ‌خوري عسل را به آن اضافه كنيد و دوباره 5‌ دقيقه آن را بجوشانيد، بعد آن را صاف و بگذاريد سرد شود و هر روز 3 استكان كوچك از آن را ميل كنيد.

دانه‌های سویا

این ماده‌ی غذایی بسیار مفید به علت غنی بودن از کولین باعث عدم جذب چربی در بدن می‌شود و هضم آن را آسان تر می‌کند. لذا توصیه می‌شود در هر وعده سالاد نصف فنجان سویا به ظرف آن اضافه کنید تا اثرات مطلوب آن را در لاغری دریابید البته به شرط آن که سابقه‌ی سرطان سینه در خانواده شما وجود نداشته باشد.

پنیرهای سؤیسی

این ماده‌ی لبنی به عنوان غذایی که کلسیم فراوانی دارد آنزیم‌های تولید چربی در بدن را کاهش می‌دهد و موجب آب شدن چربی‌های اضافی در بدن می‌شود.

سیب زمینی شیرین

داشتن فیبر زیاد در سیب زمینی‌های شیرین بدان معناست که انسولین را ثابت نگه می‌دارد و در نتیجه چربی کمتری در بدن انباشته می‌شود.


ترجمه و تلخیص: ملیحه تراب پور

منبع: www.Self.com


روش دوم

 در هنگام استفاده از رژیم غذایی پرکربوهیدرات، کربوهیدرات مصرفی شما می‌بایست از نوع پیچیده باشد؛ مانند دانه‌های کامل، غلات سبوس دار، پاستای سبوس‌دار و میوه‌جات و سبزیجات.

اگر شما ذائقه شیرینی دارید و یا غذاهای کم ارزش فست فود را دوست دارید، رژیم گرفتن برای شما به معنای ایجاد تغییرات اساسی در رژیمتان می‌باشد و یک راه حل برای تغییر کم‌تر و آسوده‌تر بودن این است که هرچه می‌خواهید بخورید ولی در مقادیر کوچک و اندک. این کار نیز نوع دیگری از شمارش کالری است؛ یعنی گرچه به کنترل وزن و یا اندازه‌گیری‌های غذایی نمی‌پردازید، ولی فقط دو سوم یا نصف آنچه که معمولاً می‌خوردید را مصرف می‌کنید. از معایب این روش این است که احساس گرسنگی می‌کنید و نیز ذائقه‌ی شما به سوی لذت از غذاهای سالم‌تر اصلاح نمی‌شود. علاوه بر این که کم نمودن حجم غذا بدون مشاوره ی متخصصین به ویژه در افراد چاق تقریباً غیر ممکن است.

شما می توانید در استفاده از رژیم های بدون شمارش کالری، با اضافه کردن مقادیر فراوان از سبزیجات کم کالری و سالاد، شانس موفقیت خودتان را افزایش دهید؛ چرا که این مواد به افزایش احساس سیری در شما کمک می‌کنند.

آخرین راه حلی که می‌توانید امتحان کنید افزایش فعالیت بدنی‌ است. اگر روزانه چند صد کیلو کالری اضافه‌تر بسوزانید (مانند: یک ساعت دوچرخه سواری)، می‌توانید بدون تغییر زیاد در عادات غذایی‌تان، وزنتان را کاهش دهید. ولی در عمل، بهترین راه، ترکیب کردن فعالیت بدنی با یک رژیم کم کالری و کم چرب متعادل است. نکته‌ای که من همیشه به بیماران یادآور می‌شوم آنست که کاهش وزن را شاید شما بتوانید خودتان نیز تجربه نمایید ولی مهم آنست که با کم‌ترین عوارض یک کاهش وزن مداوم را برای خود برنامه ریزی نمایید. راه‌هایی وجود دارند که به شما در این زمینه کمک می‌کنند تا این کار را بدون دردسر انجام دهید.

مطالعات انجام شده نشان داده است که اغلب افراد دارای اضافه وزن می‌توانند بدون این که حتی تفاوتی احساس کنند به طور میانگین450 کیلو کالری را از رژیم غذایی‌شان کم کنند، که این کاهش انرژی دریافتی، منجر به کاهش در حدود نیم کیلو وزن در هفته می‌گردد. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که متأسفانه و یا خوشبختانه کنترل وزن در طولانی مدت اغلب با غذا خوردن بر طبق یک الگوی سالم و فعالیت بدنی بیشتر، میسر می‌گردد.

 

نگاه داشتن وزن کاهش یافته

دو موردی که افراد چاق در طولانی مدت از آن ترس دارند: وزن کردن خود و اندازه‌گیری‌های مداوم کلّ غذایشان از طریق مراجعه‌ی متوالی به راهنماهای کالری/ چربی است. این کارها می‌تواند کسل کننده و وقت‌گیر باشد و لذا بدیهی است که هر کسی دنبال ساده‌ترین راه برای کاهش وزن است.

تجربیات کلینیکی ما حاکی از آنست که انجام کارهای مذکور برای 1-2 هفته خوب و مفید است. حقیقتاً دانستن اندازه انرژی1 واحد پنیر و یا 100 میلی لیتر از بستنی جالب است؛ چرا که دانستن یک مقدار اطلاعات شانس شما را در لاغر شدن و نگهداری رژیم، افزایش می‌دهد. حتی اگر بخواهید از رژیم یک کتاب هم پیروی کنید باز هم حداقل مجبور به اندازه‌گیری و ارزیابی برخی از اقلام غذایی می‌باشید. یکی دیگر از فواید این کار این است که پس از اندک مدتی شما می‌دانید اندازه ی هر واحد غذایی چگونه است و به طور وسیع‌تری می‌توانید در مورد این که چگونه باید غذایتان را نسبت به قبل کاهش دهید و یا از کدام غذا اجتناب کنید و کدام غذا را آزادانه بخورید، نظر بدهید.

برخی اوقات این امر به نام سیستم چراغ راهنمایی (traffic light system) می‌باشد که در آن انواع غذاها در سه گروه، طبقه بندی شده اند. غذا خوردن به این شیوه می‌بایست منجر به لاغر شدنی سالم و راحت و نیز نگهداری طولانی مدت وزن گردد. استفاده از چند نکته‌ی ساده برای کاهش چربی دریافتی نیز شما را در پیدا کردن راه آسان‌تر برای کاهش وزن کمک می‌نماید.

اما در هر صورت یک رژیم طبیعی کم‌چرب و پرکربوهیدرات و استفاده‌ی کمتر از غذاهای فرآوری شده، ساده‌ترین و قابل اعتمادترین راه برای لاغری و حفظ وزن می‌باشد و نیز این رژیم یک روش سالم و تغذیه‌ای به شمار می‌آید. انجمن‌های علمی‌تخصصی نیز معمولاً با این روش کاملاً موافق هستند و علاوه بر این اغلب متخصصین تغذیه نیز رژیم کم چرب و پرکربوهیدرات را تأیید می‌کنند.

باید اعتراف کنم که استفاده از یک رژیم پر پروتئین و کم کربوهیدرات، ممکن است در کوتاه مدت آسان‌تر از رژیم کم چرب و پر کربوهیدرات باشد؛ علاوه بر این که انگیزه‌ی شما را برای کاهش وزن به دلیل جواب سریع‌تر تحریک می‌نماید ولی باید بدانیم علاوه بر عوارض مصرف بیش از حدّ پروتئین‌ها، به ویژه در بیماران مستعد به اختلالات کلیوی‌ ـ نگهداری طولانی مدت وزن با استفاده از این رژیم به دلیل ناسازگاری آن با شیوه‌ی معمول زندگی، ناممکن می‌باشد.


 منبع: سایت تبیان، دكتر حميدرضا فرشچی 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 15


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2421)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort