دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
شنبه, 01 اردیبهشت,1403

زردچوبه


زردچوبه

 مترجم: ملیحه تراب پور 

در میان ادویه های موجود زردچوبه از جایگاه خاصی برخوردار است به طوری که هندی ها از ریشه ی این گیاه به عنوان دارو و کاربردهای فراوان دیگر استفاده می کنند. آن ها ریشه ی زردچوبه را جوشانده، خشک می کنند و سپس به صورت پودر در آورده، از آن به منظورهای مختلف بهره می گیرند. سرکامین (Curcumin) عنصر شیمیایی فعال موجود در زردچوبه است که آنتی اکسیدانی قوی به شمار می رود و از طریق کاهش سطح هیستامین سبب کاهش تورم و التهاب می شود.

این ماده از کبد محافظت می نماید، سطح کلسترول را پایین می آورد، از لخته شدن خون در داخل رگ ها جلوگیری کرده و در نتیجه مانعِ بروز حملات قلبی و آسیب دیدگی بافت کبد می شود. زردچوبه از لحاظ مصرف، ماده ی بسیار مطمئنی است اما در خصوص افرادی که مبتلا به سنگ کیسه ی صفرا، زیادی اسید، زخم معده و یرقان هستند، باید با احتیاط به کار رود این گیاه درمانگر بیشتر در درمان ناراحتی های پوستی، کبدی و تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد؛ هم چنین موجب تصفیه ی خون و تقویت رنگ چهره می شود.

 

اثرات درمانی زردچو به بر اعضای مختلف بدن

کبد

ثابت شده این ادویه ی طلایی خوشرنگ سبب تصفیه ی خون و جلوگیری از لخته شدن آن می شود و کبد را از مواد سمی و میکروبی محافظت می نماید. زردچوبه هم چنین باعث افزایش ترشحات صفرا و تقویت جریان آن می شود و می تواند اثرات سمی الکل بر روی کبد را از بین ببرد و با کاهش سطح کلسترول از قلب محافظت نماید. بدین ترتیب با مصرف نصف قاشق چایخوری زردچوبه و مقداری آب ولرم شادابی و تازگی را به کبد خود بازگردانید و مواد سمی را از آن دور نمایید.

 دستگاه تنفسی

زردچوبه در درمان برونشیت، سرفه ی مزمن و آسم بسیار مؤثر است. به هنگام ابتلا به این بیماری ها توصیه می شود علاوه بر مخلوط جوشانده یک قاشق غذاخوری زردچوبه و شیره ی یک قاشق کره ی آب کرده ی خالص را نیز به آن اضافه کنید. این ترکیب سبب شادابی فوق العاده ی ریه ها شده و به عنوان خلط آوری عالی در برابر مخاط های موجود در آن ها عمل می کند.

 افزایش سن

خواص آنتی اکسدانی زردچوبه باعث می شود تورم و التهاب مفاصل کاهش می یابد، از قلب محافظت شود، سطح کلسترول خون پایین بیاید و در نتیجه انسان جوان تر به نظر برسد.

 دیابت

زردچوبه در بهبود دیابت تأثیر بسزایی دارد؛ قند خون را پایین می آورد و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می دهد.

 رحم

زردچوبه سبب ایجاد یک چرخه ی منظم در سیکل ماهانه و کاهش دردهای این دوره می شود.

 پوست

پوست از طریق خون تغذیه می شود و این مطلب که خون پاکیزه و تمیز همیشه پوستی شاداب و درخشان را به ارمغان می آورد، کاملاً شناخته شده و مورد تأیید است. زردچوبه نیز در این خصوص بسیار مثمر ثمر است یعنی با تصفیه ی خون، پوست را تغذیه می کند و موجب درخشندگی طبیعی پوست و سلامت آن می شود.

در هند دستورالعملی سنتی برای زیبایی پوست وجود دارد که از آرد نخود، پودر زردچوبه ی خالص، شیر و عسل تهیه می شود. ماسک مزبور سبب کاهش التهابات پوستی، صاف شدن پوست و پیشگیری از بسیاری از ناراحتی های آن می شود.

معده و روده ها

زردچوبه عمل هضم را تسریع، سوخت و ساز در بدن را متعادل و انگل های روده را از آن خارج می کند.

زخم ها

زردچوبه فرآیند درمان زخم را سرعت می بخشد و درد و التهاب آن را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. گذاشتن یک لایه ی خمیری ضخیم از زردچوبه بر روی زخم همانند آنتی بیوتیکی بسیار عالی و ضد التهابی قوی عمل کرده، در بهبود هر چه سریع تر آن نقش بسزایی دارد.

منبع: www.Naturalbioom.com

زردچوبه و ماسک زیبایی

برخی از ماسک های صورت را به سادگی در منزل هم می توان تهیه کرد به طوری که مواد آن در هر آشپزخانه ای یافت می شود. یکی از این ماسک ها ماسک زردچوبه است که به راحتی می توان آن را تهیه و نتایج اعجاب انگیز آن بر روی پوست را مشاهده کرد. این ماسک طبیعی نه تنها آسان تهیه می شود، بلکه اثر فوق العاده ای هم بر روی پوست دارد.

مواد لازم

2 قاشق چای خوری آرد نخود، یک چهارم قاشق چای خوری زردچوبه، شیر و مقداری عسل. البته اگر آرد نخود در دسترس ندارید، به جای آن می توانید از آرد معمولی هم استفاده کنید.

طرز تهیه

آرد نخود و زردچوبه را در یک ظرف کوچک بریزید و خوب مخلوط کنید، سپس شیر و عسل را به صورت قطره قطره به آن اضافه کنید و هم زمان هم  بزنید. مخلوط نباید خیلی سفت باشد ولی حالت چسبندگی داشته باشد.

روش کاربرد:

ابتدا صورتتان را با آب و صابون بشویید تا مواد ماسک کاملاً به داخل منافذ پوست برسد. سپس به آرامی ماسک را روی همه ی نقاط صورت به جز چشم ها بگذارید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. پس از گذشت این مدت، با انگشتان حجم ماسک را از روی صورت بردارید و باقیمانده را با آب ولرم بشویید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که با انجام چند گام ساده به پوستی سالم و شاداب دست یافته انید.

منبع: www.Beautytipshub.com

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 13


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1548)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort