دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

هم سفره ی با علی (علیه السّلام) هم لقمه با انبیاء


هم سفره ی با علی (علیه السّلام) هم لقمه با انبیاء

نسخه ی امام علی (علیه السَّلام) در مبارزه با آنفولانزای نوع (A)/ فاطمه اکبری

چند هفته ی پیش، خواهرم آنفولانزای سختی گرفت و آن قدر بی رمق شد که چند روزی نتوانست از رختخواب بیرون بیاید از دکتر و بیمارستان قطع امید کردیم؛ و داروهای شیمیایی اثری نداشت تنها راه مبارزه با بیماری تقویت بنیه ی جسمی بود.

پس در منابع مختلف طبّ اسلامی به دنبال راه کارهایی برای درمانِ این بیماری گشتم. با توجّه به آن چه از لابه لای این کتاب ها به دست آورده بودم نسخه ای برای خواهرم پیچیدم و به وسیله ی غذاهای نیروبخش او را درمان کردم. آن چه در ادامه می خوانید دستور پخت چند غذا براساس این یافته هاست.

 

1ـ خوراک گوشت و شیر

امام علی (علیه السَّلام) می فرمایند: «هرگاه ضعف بر مسلمانی مستولی شود، گوشت را با شیر بپزد و بخورد».  (مجلسی، حلیه المتقین، ص62)

امام صادق (علیه السَّلام) می فرمایند: «گوشت با شیر پخته، مرقِ [آَش، سوپ] پیامبران است. (همان، ص62).

مقداری گوشت برّه را [که پاک ترین و مقوّی ترین گوشت است و زودپز هم هست] چرخ کرده یا با چاقو کاملاً خُرد کنید. یک لیوان شیر را به آن اضافه کنید. روی شعله به مدّت حداقل 2 ساعت با حرارت ملایم بپزید. از آن جا که ظروفی که در حال حاضر برای پُخت و پز در اختیار مردم ماست، تفلون یا آلومینیوم است که هر دو بسیار مضرّند، بهتر است گوشت و شیر را داخل بطری شیشه ای ریخته و در آن را ببندید و داخل ظرف آبِ جوش بگذارید تا به تدریج پخته و پرورده شود. بدون شک این یکی از مؤثّرترین خوراک ها در تقویت بنیه ی بیمار است.

 

2ـ شیر برنج با شلغم

در پزشکی سنّتی، خواص زیادی را برای شلغم بر شمرده اند که از جمله ی آن ها، تقویت بدن در برابر انواع بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی است. فراوانی این گیاه در فصل پاییز و زمستان، نعمتی خدادادی است که می توان از آن برای دفع و رفع انواع بیماری های عفونی، از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا بهره برد.

در حدیث آمده است: «شلغم بخورید و بر خوردنش مداومت کنید که هیچ کس نیست مگر آن که در او رگِ خوره است و شلغم آن رگ را می گدازد». (حلیه المتقین، ص74).

از آن جا که همه ی انواع شلغم خوش خور و شیرین نیست، مادران برای خوراندن این گیاه مفید به فرزندان و خانواده ی خود، مشکلات زیادی دارند. برای رفع این مشکل دستور یک غذای ساده با شلغم را می نویسم که کودکان هم از آن استقبال خوبی می کنند.

ـ نصف پیمانه برنج را با حداقل 2 لیوان بزرگ شیر در ظرف بریزید و آن را روی آتش بگذارید تا جوش بیاید. 2 عدد شلغم متوسّط، یک عدد هویج و چند دانه سیر را رنده کنید و به آن اضافه نمایید. پس از این که شیر به جوش آمد حرارت آن را کم کنید تا مواد شما به دل بپزد و با هم پرورده و غلیظ شود. پس از سرد شدن، غذا آماده است.

اگر فرزندان شما عادت دارند شیر برنج را شیرین میل کنند، بهتر است کمی عسل روی آن بریزید.

 

3ـ شربت عسل و سیب

در قرآن کریم عسل شفا دهنده شمرده شده است. خداوند متعال در آیات 68-67 سوره ی نحل می فرماید: «پروردگار تو به زنبور عسل الهام نمود که از کوه ها و درختان و داربست هایی که مردم می سازند خانه هایی برگزین و از تمام ثمرات بخور ... از درون شکم آن ها نوشیدنی با رنگ های مختلف بیرون می آید که در آن شفا برای مردم است؛ به یقین در آن نشانه الهیست برای آن ها که می اندیشند».

شربت عسل و سیب یک نوشیدنی خوش گوار است که برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا بسیار مفید است. برای درمان سرفه های طولانی و ملایم شدن سینه، می توانید یک عدد سیب کوچک را خیلی نرم، رنده کنید. مقداری آب را با یک قاشق مرباخوری عسل و نصف لیموترش تازه در یک فنجان مخلوط کنید. سیب رنده شده را به آن اضافه نمایید. روزی چند بار از این شربت میل فرمایید.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 11


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1608)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort