دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

او می خواهد چند گام جلوتر از خویش بردارد


او می خواهد چند گام جلوتر از خویش بردارد

با ورزش کردن تلاش بسیاری می کند تا همیشه سالم باشد/مصاحبه کننده: حامد مقدم


«یک سایز بزرگتر!» این صدای مادری است که با فرزند خود برای خرید لباس آمده است؛ برگشتم و به پشت سرم نگاهی کردم. کودکی را دیدم که صورتش طفلی 8-9 ساله را نشان می داد، امّا اندام او به اندازه ی یک پسر بچّه ی 12-13 ساله شاید هم بیشتر رشد کرده بود. با خود فکر کردم، شاید این مورد مناسبی برای مصاحبه ی این شماره ی مجله باشد!

در فروشگاه مواد غذایی، آن چه بیشتر در سبد خرید خانواده ها جلوه می کرد، شکلات صبحانه، عصرانه، شبانه، چیپس، پفک و مواد نشاسته ای ، قندی و پروتئین های کاذب بود. با خود اندیشیدم:

زمانی نوجوانان اوقات فراغت خود را با بازی هایی مثل لی لی، گل کوچیک و... پر می کردند آن هم نه در باشگاه هایی با کلّیه ی امکانات، بلکه در کوچه پس کوچه های شهرشان، با دو آجر به جای دروازه و یک طناب به جای تور والیبال! امّا حالا بازی های کامپیوتری و تلویزیون جای این تفریحات سالم را گرفته و کودکان معصوم را شبیه به کوه های گوشت متحرّک کرده است.

وقتی ما بچّه بودیم، تنقّلاتمان انواع آجیل، خشکبار، میوه جات و مواد غذایی سالم و طبیعی بود؛ امّا کودکان امروز تبدیل به بزرگترین مصرف کنندگان کارخانجات تولید شکلات، نوشابه، و مواد انرژی زای کاذب شده اند! واقعاً به سر نسل های آینده ما چه خواهد آمد؟

متأسّفانه بسیاری از والدین نقش مهم خود را به عنوان پرورش دهنده ی نسلی سالم فراموش کرده اند. امّا در این میان پدر و مادرهایی را هم می توان یافت که به این مسأله اهمّیت داده، فرزندان خود را سالم و حتّی ورزش کار تربیت کرده اند.

پدر و مادر مهسا دهقان، قهرمان نوجوان وشوی کشور در سطح ملّی یکی از همین پدر و مادرهای عاقبت اندیش و با تدبیر هستند. به سراغ مهسا دهقان دانش آموز کلاس پنجم دبستان اشرف بزرگزاده در یکی از مناطق محروم شهر رفتم و در فضایی گرم و صمیمی با او به گفتگو نشستم.

از همان ابتدا او را نوجوانی شاداب و سرزنده و بسیار اجتماعی یافتم. برای آشنایی بیشتر این طور صحبت را با او آغاز کردم: لطفاً خودت را به طور کامل برای خوانندگان ما معرفی کن.

مهسا دهقان هستم. متولّد سال 1377 در مشهد. از 7 سالگی وشو کار می کنم، و 2 سال است عضو تیم ملّی هستم. سال گذشته در اندونزی مقام اوّل را کسب کردم و امسال هم از در ماکائو مدال طلا را برای کشورم به همراه آوردم. 3 خواهر و 1 برادر هستیم و خواهر بزرگترم نیز در رشته ی کاراته مشغول است.

شمیم: چرا به ورزش رو آوردی و اصلاً چرا وشو را انتخاب کردی؟

به خاطر علاقه زیادی که به ورزش داشتم؛ ورزش وشو را در تلویزیون دیدم و علاقمند شدم. پدر و مادرم نیز من را تشویق کردند. در این حال مادر مهسا با لبخندی اضافه کرد: فعّالیت فیزیکی او در دوران کودکی در منزل زیاد بود و برای این که انرژی فرزندمان بیهوده هدر نرود او را تشویق به ورزش رزمی نمودیم.»

شمیم: اوضاع تحصیلت چه طور است؟

امسال به کلاس پنجم می روم و معدّلم هم بسیار عالی است.

شمیم: موقعیّت شما در مدرسه با بقیّه ی دانش آموزان تفاوتی ندارد؟

خیر، من با همه ی بچه ها ارتباط خوبی دارم و دوست ندارم دچار غرور شوم زیرا غرور برای ورزش کار بد است و فکر کنم اگر مغرور شوم خدا مرا دوست نخواهد داشت.

شمیم: برنامه ی اردوهای شما به چه ترتیب است؟

بسیار سخت و فشرده! صبح تا ظهر تمرین می کنیم مقداری استراحت می کنیم و دوباره عصر به تمرینات ادامه می دهیم.

شمیم: با دوری پدر و مادرت در اردوها چگونه کنار می آیی؟

خیلی دلتنگ می شوم، بعضی اوقات گریه هم می کنم و تلفنی با هم صحبت می کنیم.

شمیم: برای آینده ات چه تصمیمی داری؟

دوست دارم درسم را ادامه دهم و به ورزش هم بپردازم و مربّی وشو بشوم.

شمیم: برای شما به عنوان یک دختر مسلمان، آیا ورزش با حجاب اسلامی سخت نیست؟

خیر من با حجاب احساس خوبی دارم و بسیار راحت هستم. حجاب برای من محدودیت به وجود نمی آورد و چون حجاب دارم خدا خیلی به من کمک می کند.

شمیم: یک ورزشکار چه تأثیراتی می تواند در جامعه داشته باشد؟

یک فرد ورزشکار می تواند در جامعه بسیار مفید باشد. به دیگران و به خصوص جوان ها کمک کند و برای جامعه کارهای زیادی انجام دهد.

شمیم: به کسانی که اهل ورزش نیستند چه توصیه ای داری؟

توصیه می کنم ورزش کنید تا همیشه سالم و قوی باشید، زیرا ورزش از کسالت و خستگی جلوگیری می کند و باعث می شود انسان شاداب و سرزنده باشد.

از زحمات پدر و مادر و استادانم نیز بسیار متشکرم.

سخنی با والدین

پدر و مادر مهسا دهقان، دارای تحصیلات متوسّط هستند، مادر مهسا خانه دار و پدر او کارگر یک کارخانه است. امّا با تدبیر و عاقبت اندیشی به جای این که نیرو و انرژی فرزند خود را پای بازی های کامپیوتری و تنبلی هدر بدهند و از او موجودی تن پرور و راحت طلب به وجود بیاورند، روح و جان او را پرورش داده، با وجود تمام مشکلات، آینده ی فرزند خود را درخشان ساخته اند.

 

 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 10


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1488)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort