دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

علل رویکرد اهانت آمیز غرب به مقدسات اسلامی(با تمرکز به عملکرد فرانسه)


علل رویکرد اهانت آمیز غرب به مقدسات اسلامی(با تمرکز به عملکرد فرانسه)

مائده رضایی

مجله‌ی فرانسوی «شارلی ابدو» روز سه‌شنبه 11/6/ 99مصادف با 1سپتامبر2020 ميلادي، در شماره‌ی جدیدش، یک روز پیش از محاکمه‌ی متهمان به قتل ژان کابو کاریکاتوریست هتاک سال 2015، برای سومین بار کاریکاتورهای توهین آمیزی را علیه پیامبر اسلام ص منتشر کرد و مدتی بعد به بهانه‌ی دفاع از آزادی بیان، مورد حمایت شخص امانوئل مکرون، رئیس جمهور فعلی فرانسه قرار گرفت. این در حالی است که اقدام ننگین این نشریه، مصداق بارز تنفرپراکنی و توهین به مقدسات و نقض آشکار حق آزادی دین، باور و عقیده و نیز نقض روشن مواد ۱ و ۱۸ اعلامیهی حقوق بشر و نیز نقض بخش نخست از بند سوم ماده‌ی ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که مطابق ماده‌ی ۳۲ قانون آزادی مطبوعات فرانسه هم جرم به شمار می‌آید (پویش ملی استادان و نخبگان دانشگاهی در محکومیت توهین به پیامبر زیبایی‌ها:http://hamandishi.nahad.ir).

سابقه‌ی توهین غرب به مقدسات اسلامی

بر اساس آیات قرآن سران کفر همواره در برابر هدایتگری پیامبران الهی ع به صور گوناگون مواضع خصمانه‌ای می‌گرفتند از جمله ترور شخصیت، مجادله، تطمیع، تهدید، تبعید و تحمیل جنگ (رک: حجر/ 11؛ انبیاء/ 36؛ اسراء/ 94؛ انعام/ 112؛ فرقان/ 8و...). اينان از دو قرن پیش شیوه‌های علمی در قالب دانش استشراق (الصغیر، الدراسات القرآنیه، 1375،ص12) و اخیراً شیوه‌های هنری چون تولید فیلم، ترسیم کاریکاتور، نگارش رمان و... را نيز در پیش گرفته‌اند؛ سابقه‌ی این شیوه به سال 1367 ميلادي باز می‌گردد که آغازگر آن انتشار افسانه‌ي آیات شیطانی (https://www.mashreghnews.ir/news) اثر سلمان رشدی انگلیسی تبار بود، و پس از آن با تولید سریال و فیلم‌های سینمایی هالیوودی و ترسیم کاریکاتورهای موهن ضد پیامبران خدا حضرت عیسی ع و پیامبر مکرم اسلام ص ادامه یافت (https://www.mashreghnews.ir/news)HNHLI شارلی ابدو؛ از توهین به مریم مقدس و مسیح ع تا پیامبر اسلام ص و جنجال توهین به حضرت عیسی ع در صربستان: http://www.qudsonline.ir/news،https://iqna.ir/fa/new وهن مقدسات در سایه‌ی هنر؛ انتقاد یا عناد؛ https://www.tasnimnews.com/fa/news: تکرار بی‌شرمی سینمای آمریکا در اهانت به حضرت مسیح ع محتوای فیلم موهن علیه پیامبر چیست؟ (https://www.fardanews.com/fa/ne:و در طی این مدت اهداف سیاسی پیگیری می‌شد. همان طور كه محمدحسین نیرومند، کاریکاتوریست و گرافیست گفته است كه انتشار کاریکاتورهای شارلی ابدو بار دیگر نشان داد که علی‌رغم همه‌ي ادعاهای غربی‌ها درباره‌ی هنر، آن‌ها به شکل‌های مختلفی از هنر در جهت سیاست‌های خودشان استفاده می‌کنند. هنر برای آن‌ها ابزاری است برای تهییج احساسات و ایجاد فضای متشنج علیه جهان اسلام (رك: www.mashreghnews.ir/news). همچنین پایه‌گذاری بدعت قرآن سوزی توسط جری تونز کشیش ضد اسلام از سال 2010 به بعد به بهانه‌ی انتقام حادثه‌ی 11سپتامبر روشی دیگر در جنگ فرهنگی با اسلام است (همان).

علل توهین غرب به مقدسات

اما چرا فرانسه کشور پیشرو در توهین به مقدسات دینی است؟ در پاسخ علل گوناگونی را باید بررسی کرد.

1.        آزادی بیان

در اصل باید دانست که توهین به مقدسات در فرانسه جزء حق آزادی بیان است. ملت فرانسه که زاده‌ي شورش علیه کلیسا و تاج و تخت سلطنتی است، دیر زمانی است كه تحریک و بی‌احترامی و آزادی کفرگویی را به عنوان بخشی از هویت انقلابی خود گرامی می‌دارد. سنت دیرینه‌ي تمسخر یکسان و غیراعتذاری انسان‌ها و خدایان در فرانسه ریشه‌اي عمیق دارد. همچنین فرانسه به عنوان اولین کشور در اروپا کفرگویی و اهانت به مقدسات را رسماً از سال 1881 و عملاً پس از انقلاب فرانسه در سال 1789 دیگر جرم نمی‌پندارد.

در سال 1972، به منظور مبارزه علیه نژادپرستی در فرانسه، قانونی در رابطه با جرایمی مثل اهانت، افترا و تحریک به نفرت، خشونت و یا تبعیض وضع گردید. اما عملاً برای توهین‌کنندگان به مقدسات دینی پیگرد قانونی در نظر گرفته نشد(www.mashreghnews.ir/news).

2. رشد جمعیت مسلمانان

یک برآورد غربی درباره‌ی میزان تغییر جمعیت ادیان نشان می‌دهد که در فاصله‌ي سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۵۰ مسلمانان با ۷۳ درصد، سریع‌ترین رشد جمعیت را خواهند داشت. رتبه‌ی دوم متعلق به مسیحیان است که میزان رشد جمعیت آن‌ها حدود ۳۵ درصد و حتی کمتر از نصف رشد جمعیت مسلمانان است (www.mashreghnews.ir). بدون تردید در هر نظام حکومتی قدرت حاکمه باید حافظ برتری جمعیت پیروان خود باشد. فرانسه نيز که همواره قدرت سیاسی‌اش به‌دست لیبرال‌هاست، افزایش جمعیت مسلمانان را بر نمی‌تابد زیرا در آینده‌ی نزدیک قدرت به‌دست آن‌ها خواهد افتاد. لذا به انحای مختلفی به مبارزه با آن‌ها اقدام می‌کند و بهترین راه را حذف فرهنگی و بی‌تفاوت کردن مسلمانان به ارزش‌های فرهنگی و مبانی اعتقادی‌شان می‌داند. او در این راستا ابزار هنر را برگزیده چرا که تأثیر روانی بیشتری بر جوانان می‌گذارد.

3. دشمنی سیاسی دیرینه با اسلام

حضرت امام خامنه‌ای(حفظه الله) اسائه‌ی ادب فرانسه به مقدسات اسلامی را معلول سیاست‌های خصمانه‌ی غرب و رژیم صهیونیستی با اسلام و مسلمانان دانسته‌ و در این باره فرموده‌اند:

«گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریه‌ی فرانسوی در اهانت به چهره‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم ص بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است». ايشان همچنین فرمودند: «سیاستهای عمیقاً ضد اسلامیِ صهیونیست‌ها و دولت‌های استکباری عامل این‌گونه حرکت‌های دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد» (KHAMENEI.IR).

4. منصرف کردن اذهان از نقشه‌ی استکبار

امام خامنه‌ای(حفظه الله) انگیزه‌ی این موضع خصمانه را منصرف ساختن اذهان ملت‌ها از توطئه علیه ملت‌های غرب آسیا دانسته و اظهار کرده‌اند: «این حرکت در این برهه‌ی زمانی می‌تواند نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند» (همان، بیانیه18/6/1399).

5. فرهنگ دیو صفت غرب

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس هیئت امنای جامعة المصطفی العالمیة در بیانیه‌ای که به منظور محکوم کردن این اقدام نوشت، بیان کرد: «جسارت به قرآن کریم جز برآمده از کینه‌ی شیطانی و فرهنگ دیو صفتانه نخواهد بود. اسلام و دانشمندان مسلمان همواره بر تعامل و تعایش حکیمانه میان انسان‌ها و حوار میان ادیان الهی و احترام به مقدسات آن تأکید ورزیده‌اند، اکنون که ندای اسلام عزیز در جهان طنین‌افکن و پرچم آن در اهتزاز است، مستکبران و گروه‌های بی منطق و عقل ستیز و خرد سوز در سایه‌ی ترس و انفعال به جنگ با روشنایی و پیکار با ارزش‌های انسانی و الهی دست آلوده کرده‌اند غافل از آنکه «ومکروا ومکر الله والله خیر الماکرین ویریدون لیطفئوا نورالله بافواهم والله متم نوره». (واکنش مراجع، ‌علما، شخصیت‌ها و نهادهای حوزوی به اهانت رئیس جمهور فرانسه، https://www.hawzahnews.com/news).

6. تزلزل نظم جهانی آمریکایی

جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم هم در بیانیه‌ای با اشاره به اهانت اخیر غربی‌ها به قرآن کریم نوشت: «اقدامات ضد اسلامی جنون‌آمیز در بستر یک منطق آمریکایی شکل‌ گرفته و آن خطر ظهور تمدن اسلامی و بر هم خوردن نظم جهانی آمریکایی است. جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم این اقدام شنیع و همچنین بازنشر کاریکاتورهای اهانت‌آمیز نسبت به رسول اکرم…را محکوم می‌کند و اعلام می‌دارد که ما در مقابل اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی منفعل عمل نخواهیم کرد و با اراده‌ی بیشتری به تعمیق و ترویج معارف قرآنی خواهیم پرداخت. نور پر فروغ قرآن و شکوه و عظمت این مصحف شریف که سرشار از معارف الهی و انسانی است با جان و نفوس مسلمین گره خورده است و هرگز خاموش نخواهد شد». (همان).

7. نابخردی سیاستمداران غرب

حضرت آیت الله سبحانی این رفتار موهن را نشان از نابخردی سیاستمداران غربی معرفی کرده و فرموده‌‌اند:

«در این شرایط خاص حاکم بر جهان یعنی شیوع پدیدهی مخرب و ویرانگر کرونا که سلامتی بشر را تهدید می‌کند، خرد جمعی ایجاب می‌کند که سران همه‌ی کشورهای جهان - فارغ از هر نوع اختلاف سیاسی، دورهم گرد آیند و با همفکری متخصصان بهداشت کشورها، بر این پدیده فائق آیند و خدمتی عظیم و قابل تقدیر در حیات بشریت انجام دهند. ولی متأسفانه برخی از سران کشورها از این خرد جمعی به دور افتاده و به جای تلاش جهت درمان بیماران، با سخنان رکیک، دربارهی پیامبر عظیم الشأن اسلام ص احساسات میلیاردها انسان‌های آزاده را بر ضد خود تحریک کرده و به قدری دور از منطق سخن گفته که آزادی بیان را با هتک حرمت یکسان گرفته است. همهی مسلمانان بلکه همهی عقلای جهان این عمل را محکوم کرده و همگان یک صدا می‌گویند:

«ای مگس عرصه‌ي سیمرغ نه جولانگه توست*** عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری» (همان).

8. اطفای نور پیامبر ص

آیت الله مکارم شیرازی ضمن بیان انگیزه‌های خصمانه‌ی حاکمان غرب با اسلام و نابخردی آن‌ها فرمودند: «دشمنان اسلام هنگامی که نفوذ و رشد اسلام را در غرب به چشم دیدند در توطئه‌ای شیطانی صاحبان یک فکر تندرو و باطل یعنی وهابیت تکفیری را تقویت کردند تا جلو‌ه‌ي رحمانی اسلام در اذهان مخدوش گردد و در پس آن اسلام هراسی و توهین را در بین مردم نشر دادند به امید آنکه نور پرفروغ آیین پیامبر رحمت را خاموش کنند» (همان).

9. جلب حمایت صهیونیسم

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه گفت: «در حقیقت این نوع حرکت مکرون، رئیس جمهور فرانسه، باج دهی به لابی صهیونیسم برای ماندن و حمایت است. باج می‌دهند تا لابی صهیونیسم از آن‌ها حمایت کند و در عین حال بتوانند مشکلات داخلی خود را از بین ببرند» (همان).

10. ضعف نهاد قانون‌گذاری غرب

بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه‌ی علمیهی قم در بیانیه‌ای اسائه‌ی ادب نشریه‌ی فرانسوی به مقدسات اسلامی و حمایت مکرون از آن را معلول عللی دانست که از جملهی آن‌ها ضعف نظام قانون‌گذاری غرب است: «آنچه در حوادث مختلف این ایام عیان است، ضعف نظامات قانون‌گذاری غرب و نبود قانون روشن و شفافی است که توهین و هجمه به مبانی مقدسات ادیان مختلف را محکوم نماید و ضمانتی برای حفظ احترام ادیان الهی داشته باشد» (همان).

11. شکستن وحدت جهان اسلام

بدون شک مقدسات اسلامی فصل مشترک همه‌ی کشورهای مسلمان است و هيچ مسلماني، توهین به آن‌ها را بر نمی‌تابد. اما موضع‌گیری‌ها بسته به میزان وابستگی به سردمداران غربي، متفاوت است. برخی به ظاهر سکوت اختیار کردند و برخی با صراحت بیان، اسائه‌ي ادب را محکوم کردند. این دوگانگی منتهی به شکسته شدن وحدت جهان اسلام می‌شود که هدف غرب است تا بتواند به‌راحتی اسرائیل را بر گرده‌ی آن‌ها بنشاند. حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد گفت: «مسئله‌ی دیگر ناراحتی صهیونیسم جهانی از وحدت مسلمانان است. طبیعی است اسرائیل از وحدت مسلمانان نگران است و همه‌ی تلاشش را برای از بین بردن این کار بکار می‌گیرد» (همان).

12. مبانی الحادی نظام سیاسی غرب

بدون تردید عملکرد هر فرد یا جامعه یا نظامی ریشه در نوع نگرش آن به مبدأ و معاد جهان دارد. حاکمیت مکاتب اومانیستی و الحادی بر نظام فکری غرب ماهیت عقلی آن را منسوخ کرده است لذا مجال هر نوع موضع خصمانه‌ای را در برابر اعتقادات توحیدی و متافیزیک باز می‌کند. این اندیشه حتی در کنار روابط مسالمت آمیز سیاسی غرب با کشورهای اسلامی تأثیر الحادی خود را بروز میدهد. لذا سران حکومتی غرب در عین روابط سیاسی با بسیاری از کشورهای مسلمان، ابایی از توهین به مقدسات اسلامی ندارند. این زنگ خطری برای هر موحدی است که نظام‌های لیبرالی را بهترین نظام مدیریتی جهان می‌داند. زیرا پذیرش چنین نظامی در قالب دموکراسی و نظیر آن، منتهی به فروپاشی اعتقادات توحیدی و سقوط بشر به زندگی حیوانی و شقاوت اخروی است.

نتیجه

توهین غرب به مقدسات اسلامی، سابقه‌ای دیرینه و هم عمر با ظهور اسلام دارد. لذا تنها راه مقابله با آن‌ها بازگشت به فرهنگ و تمدن اسلامی اصیل، وحدت جهان اسلام، نابودسازی رژیم صهیونیسم، تشکیل نظام حکومتی اسلامی یکپارچه و تدوین حقوق بشر مبتنی بر جهان بینی توحیدی است.

منابع

·  قرآن کریم

1.  الصغیر، الدراسات القرآنیه، 1375.

2.  http://hamandishi.nahad.ir

3. https://www.mashreghnews.ir/news

4. KHAMENEI.IR

5. http://www.qudsonline.ir/news

6. ،https://iqna.ir/fa/new

7. https://www.tasnimnews.com/fa/news

8. https://www.fardanews.com/fa/ne

9. https://www.hawzahnews.com/news

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 40


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (823)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort