دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

دانشگاه معارف الهی(شرح زیارت آل یاسین)

نماز کامل  دل را از پلیدی‌ها پاک ساخته و زبان را به راستگویی و حکمت آراسته می‌نماید و عمل را شایسته و نیکو می‌گرداند و بسا در جامعه‌ی اسلامی، دگرگونی و تحوّلی عمیق پدید آورده، اوضاع زندگی مردم را به سوی سعادت و فضیلت تغییر ‌دهد، به گونه‌ای که هیچ نیرویی نتواند با آن مقابله کند.

   ادامه »
آسیه بانوی قرآنی
 عاطفه استخری «آسيه» بانوى اوّل مصر و همسر فرعون، پادشاه مستبد و خودخواه آن مملكت باستانى بود؛ فرعونی كه از كم رشدى و فرومايگى قوم سوء استفاده مى‏كرد و كارش به جایی رسيد كه نه تنها خود را خداى مردم خواند بلكه گفت: «خداى خدايان هستم» (ر.ک: دوانی، 1362). با وجود چنین همسری بانو آسیه محيط زده نبود و جامعه شخصيّت او را نساخته بود. او با منطق در برابر رژيمى فاسد ايستاد. زرق و برق زده نبود او به تمام مظاهر دنيوى پشت كرد و از كاخ و رفاه و مادّيات گذشت. فضاى سكوت و خفقا...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی(شرحی بر زیارت آل یاسین)
دانشگاه معارف الهی(شرحی بر زیارت آل یاسین) / استاد رثایی *«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقُوم، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْعُد» «سلام بر تو آن‌گاه که به پا می‌خیزی، درود بر تو آن هنگام که می‌نشینی» قیام و قعود، در این جمله از زیارت می‌تواند به دو معنا باشد: 1. معنای ظاهری که ابتدا به نظر می‌آید، ایستادن و نشستن، زیرا انسان می‌خواهد عرض ادب و محبّت خود را در همه‌ی حالات به کسی که محبوب و مورد علاقه است اظهار دارد. 2. معنای کنای...    ادامه »
خودسازی نه مدیتیشن
در عرفان عملي اسلام، «رياضت» نقش مهم و سرنوشت سازی دارد تا درون انسان نوراني و پاك گردد و «رياضت» در مراتب و مراحل سلوكي، بار معنايي و معرفتي خاصّ خود را داراست.    ادامه »
 دانشگاه معارف الهي (زيارت آل ياسين)

استغفار به معنای طلب ستر و پوشش است؛ یعنی ما بخواهیم تحت پوشش رحمت واسعه‌ی خداوند و حضرت ولی عصر(عج) قرار بگیریم و توسعه‌ی رحمت در ما جلوه‌گری کند.

   ادامه »
اهداف و آثار تربیتی اشک برای اهل‌بیت(ع)
امام سجّاد(ع) گریه‌ی سازنده را این‌گونه تبیین می‌کنند: «خوف و خشیت آن نیست که انسان گریه کند و اشکش جاری شود، ولی ترسی که او را از معاصی بازدارد در او نباشد، به درستی که آن خوف کاذب است.»    ادامه »
یهود در قرآن
امروزه این صفت(پیمان‌شکنی) شاخص یهود كاملاً در رفتارهاى رژیم صهیونیستى مشهود است. نقض قراردادهایى نظیر مادرید، اسلو، شرم الشیخ، نقشه راه و... همگى حكایت از ماندگارى این ویژگى در یهود امروز دارد.    ادامه »
نگاه تفسیری به سوره‌ی نبأ
خواب از نعمت‌های بزرگ پروردگار است که اگر این نعمت نمی‌بود نیروهای انسان به سرعت از کار می‌افتاد و از طرفی  خواب، نوعی مرگ است که انسان را به یاد مرگ می‌اندازد.    ادامه »
نظارت عمومی
برگرفته از بیانات استاد اعتمادی تنظیم: خانم خاکسار  یکی از آثار و برکات دین مبین اسلام برای مسلمانان مسأله‌ی نظارت عمومی است که با رویکرد حدّاکثری، مشارکت تمام مسلمین در رده‌های سنّی متفاوت را می‌طلبد و از جمله مهم‌ترین و کلیدی‌ترین احکام اسلامی در تأمین و پایداری سعادت جوامع اسلامی است که همان امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد؛ به طوری که می‌توان گفت جامعه‌ی بدون امر و نهی، جامعه‌ای مرده و بی‌جان و ابلیسی به شمار می‌آید. در روایات ا...    ادامه »
فاطمه(س) ادامه دهنده‌ی راه انبیاء
فاطمه(س) محور خلقت است در حدیث قدسی آمده است که خداوند به پیامبر… فرمود «لَولاكَ لَما خَلَقتُ الأفلاكَ، وَ لَولا عَليّ‏ لَما خَلَقتُك وَ لو لا فاطمه(س) لما خلقتکما» فاطمه(س) محور خلقت می‌شود عنایت کنید به اول حدیث، بر اساس این حدیث اگر رسول خدا(ص) را اصل اصیل آفرینش بدانیم، طبیعی است که محور همه‌ی این سرها و رشدها فاطمه(س) خواهد بود. در اینجا لازم است به حلقه‌ی تکامل انبیاء برگردیم. دانشمند مصری می‌گوید: «فاطمه(س) مانند موجی بود که باید نور رسول خدا...    ادامه »
صفحه 3 از 10ابتدا   قبلی   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort