دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
شنبه, 01 اردیبهشت,1403

 احکام (مال حلال مخلوط به حرام)
تنظیم: رحیم زاده سؤال: مقداری مال حرام، مثل اجرت ریش تراشی، با مال حلال مخلوط شده است. برای حلال شدن مال باید چه کار کند؟ این مسأله چند صورت دارد که حکم هر کدام مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ 1. ‌مقدار حرام و صاحب مال معلوم است: باید همان مقدار را به صاحبش برگرداند (تمام مراجع تقلید). 2. مقدار حرام را می داند مثلاً یک سوم اموالش از راه حرام است ولی صاحب مال حرام را حتی به صورت اجمال نمی‌شناسد: حضرت امام و آیات عظام سیستانی، صافی، نوری و زنجانی می‌فرمایند: باید آن مقدار حرام را...    ادامه »
جایگاه گردش پول در اقتصاد
(با نگرش به تفسیر آیه کنز در المیزان) مائده رضایی   یکی از آیات اقتصادی قرآن که از راکد نگاه داشتن سرمایه بازمی‌دارد آیه 34 سورة توبه است. در این آیه خداوند می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ»؛ اى كسانى كه ايمان آورده&z...    ادامه »
 حقوق مالی در آینه‌ی فقه

حقوق مالی در اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید در رعایت این حقوق، بسیار دقت کرد، زیرا اگر اندکی از مال دیگران تضییع گردد و وی راضی نشود، به هیچ وجه با توبه و پشیمانی پاک نمی‌گردد! 

   ادامه »
احکامی از حقوق مردم(حق الناس)
تنظیم: رحیم زاده خداوند، انسان‌ها را با استعدادهای گوناگون آفریده است به گونه‌ای که هر یک، نیاز دیگری را برآورده می‌سازد و خود از جهتی به دیگران نیازمند است. این احساس نیاز دو جانبه، آن چنان افراد را به هم مرتبط نموده که همه، اعضای یک پیکر گردیده‌اند؛ اگر یکی آسیب ببیند یا آلوده گردد، به دیگران نیز سرایت می‌کند. پیامبر خدا(ص) افراد جامعه را به سرنشینان یک کشتی تشبیه فرموده‌اند که اگر یکی از آنان گوشه‌ای از کشتی را سوراخ کند، نه تنها به خود که به دیگران نیز آس...    ادامه »
شرکت زنان در ورزشگاه‌ها
 تنظیم: رحیم زاده سؤال: برخی در حال زمینه‌سازی برای شرکت زنان در ورزشگاه‌ها جهت تماشای مسابقات مردان می‌باشند. از آنجا که غالباً در این مکان‌ها طرفداران تیم‌های ورزشی حرکات غیراخلاقی انجام می‌دهند که تبعات سوئی را به همراه دارد، زمینه‌سازی و شرکت زنان در این مکان‌ها که موجب هتک حرمت‌ها می‌شود چه صورت دارد؟ آیت الله مکارم شیرازی می‌فرماید: هرگاه موجب فساد یا هتک حرمت احکام اسلامی گردد، جایز نیست. آیت الله صافی گلپایگانی می‌فرماید...    ادامه »
شبنمی از احکام(امر به معروف و نهی از منکر)
گذری بر احکام امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه رهبری و سایر مراجع/ رحیم‌زاده «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» (آل عمران/ 110)؛ شما بهترین امّتی بودید که به سود انسان‌ها آفریده شده‌اید زیرا امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید. امر به معروف و نهی از منکر، از مهم‌ترین، بهترین و عالی‌ترین فریضه‌ها و واجبات اسلامی است به طوری که برخی از فقیهان، آن را از ضروریات دین دانسته...    ادامه »
احکامی از نفقه زنان
احکامی از نفقه زنان/تنظیم: رحیم زاده سؤال: نفقه چیست و نفقه‌ی زن شامل چه چیزهایی می‌شود؟ نفقه عبارت است از هزینه‌ی زندگی زن و نزدیکان (مانند فرزندان، نوه‌ها، پدر و مادر و اجداد) نفقه‌ی زن- که تأمین آن بر عهده‌ی شوهر است، عبارت از تهیه‌ی غذا، پوشاک، وسایل زندگی، هزینه‌ی معالجه و درمان و مسکن (در حد متعارف و مناسب با شأن زن) (امام، تحریر الوسیله، ج2، النفقات، م8؛ صافی گلپایگانی، هدایة العباد، ج2، النفقات، م8؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج3، م420؛ مکارم، توضیح...    ادامه »
قرض‌الحسنه‌های محلی
خانم رحیم زاده افتتاح حساب در قرض‌الحسنه‌های محلی  سؤال: حساب باز کردن در صندوق‌های قرض الحسنه‌ی محلّی که هر ماه به قید قرعه به نام یکی از اعضا درمی‌آید چه حکمی دارد؟ آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی می‌فرمایند: اشکال ندارد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: اگر شرط ضمن قرض در میان نباشد، تخصیص وام به اعضای صندوق یا به عضویت صندوق درآمدن، به امید دریافت وام در آینده، اشکال ندارد. آیت الله صافی گلپایگانی می‌فرماید: اگر وام مذکور مشروط به شر...    ادامه »
سقط جنین و احکام آن
زینب برزوراده جايگاه حقوقى انسان در فرهنگ اسلامى بر آشنايان به آن پوشيده نيست؛ بدین ترتیب كه او از نطفه‌ی آغازين و حتّى يك روزه داراى ارزش و حق است و بر ديگران لازم است آن را رعايت كنند وگرنه موجب ضمان است. منظور از جنین در این مطلب جنین قبل از دميده شدن روح است چرا که بعد از چهارماهگى، جنين در حكم انسان كامل است و حرمت سقط آن شديدتر و ديه‌ی آن، ديه‌ی انسان كامل است (فاضل لنکرانی، بی‌تا، ص 109). حکم کلّی سقط جنین و خوف خطر جانی برای مادر بنابر حکم اوّلیه هیچ یک ا...    ادامه »
احکام منزل (خمس اموال)
طاهره رحیم‌زاده «خمس» یکی از فریضه‌های اسلامی است و قرآن مجید آن را در کنار جهاد قرار داده و هر دو را از ریشه‌ی ایمان دانسته است، چه این‌که نشانه‌ی صداقت ایمان، مبارزه با مال‌اندوزی و تطهیر نفس است. امام باقر(ع) می‌فرماید: «برای هیچ کس جایز نیست از مالی که خمس به آن تعلّق گرفته، چیزی بخرد، مگر این‌که حق را به ما برساند» (وسائل الشیعه، ج6، باب1، ح4). خمس دارای حکمت‌ها و اسرار گوناگونی است از جمله: 1. برای احیای دین خدا و تحقّ...    ادامه »
صفحه 2 از 6ابتدا   قبلی   1  [2]  3  4  5  6  بعدی   انتها   
Escort