دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

وابستگی رشد شعور معنوی و وجدان اخلاقی به اراده و تلاش
اعظم رحمت آبادی واژه‌ی «معنویت» در مقابل «مادیّت» و کلمه‌‌ی «معنی» در مقابل «ماده» قرار دارد. بنابراين «عالم معنی» عبارت است از آنچه مقصد و مدلول و هدف و ماورای این جهان مادی است (فخار، 1389، ص ۲۲۴). بي‌ترديد معنویت و توجه به عالم ماورای طبیعت، تغییر نگرش به زندگی و انتخاب سبک و روش مناسب با آن را به دنبال دارد. افرادی که به خداوند اعتماد کامل دارند، ارتباط معنوی با او برقرار می‌کنند و دل‌بستگی به خدا را ...    ادامه »
ایستادگی و مقاومت در سیره‌ی حضرت زهرا س
 طاهره پرتوی دین اسلام آخرین برنامه برای تکامل بشر است که خدا نقشه‌ی آن را در کتاب خود، قرآن رسم نموده است. همچنین پیامبر ص و امامان معصوم ع را مفسر آن قرار داده است. در برابر این گنج بزرگ، دشمنان بزرگی هم وجود داشته است؛ خواه در زمان دعوت به اسلام و تشکیل حکومت اسلامی و خواه در زمان تثبیت و دوام اسلام. سیره‌ی اهل‌البیت ع به روشنی بیانگر استقامت و ایستادگی آن‌ها در برابر مشکلات و حاکمان جور و ستم است. تلاش‌های بی‌وقفه‌ی امامان، دین اسلام ر...    ادامه »
تأثیر محبت خدا بر تقویت اراده
سیده انسیه طباطبایی شیرازی   1. محبت واژه‌ی محبت از مادّه‌ی حب می‌باشد و حبّ یعنی میل و رغبت (ن ک: ابراهیم مصطفی، بی‌تا، ص15) غزالی حب را میل طبع به شیئی که در ادراکش لذت است می‌داند (رک. محمد غزالی، بی‌تا، ص315) راغب محبت را این گونه تعریف کرده است: اراده‌ی آن چه را که می‌بینی یا می‌پنداری خیر است. ایشان محبت را به سه شکل تقسیم می‌کند: 1. محبت برای خرسند شدن و لذت بردن 2. محبت بر پایه‌ی بهره‌مندی معنوی 3. محبت بر پایه‌ی فض...    ادامه »
تجارت پرسود
فاطمه کهنمویی طبق تعالیم دین مبین اسلام حیات حقیقی انسان در سرای آخرت است و دنیا وسیله‌ای برای کسب سعادت و پاداش اخروی و به تعبیری مزرعه‌ی آخرت است. صحیفه‌ی سجادیه نیز‌ همانند قرآن و نهج البلاغه با استخدام واژه‌ی تجارت، حیات دنیوی را وسیله‌ای برای کسب آخرت و رسیدن به سودهای الهی معرفی می‌کند. امام سجاد ع در صحیفه سجادیه (دعای45، فراز12) خداوند را به تاجر و فروشنده‌ای تشبیه می‌کند که برای معامله با فروشنده بسیار راغب و علاقه‌مند است و هدفش ...    ادامه »
ذکر خدا، صیقل قلب
رسول خدا ص می‌فرمایند: «لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ صَقَّالَةٌ وَ صَقَّالَةُ الْقُلُوبِ ذِكْرُ اللَّهِ»؛ برای هر چیزی راه صیقل و صاف کردن است و راه صاف کردن دل، ذکر و یاد خداست (نوری، 1408، ج5، ص286). هرگاه شیطان با ابزار آرزو و گمان بد و حسد خواست در دل شما رخنه کند با یاد و عظمت و بزرگی پروردگار و تفکّر در قدرت لایزال الهی، شیطان را خلع سلاح کنید. باید توجّه داشت ذکر خدا به زبان جاری کردن به تنهایی کافی نیست، بلکه زبان ترجمان قلب است. دل نیز باید خاشع باشد و دیگر این‌که یا...    ادامه »
برگی از دفاع مقدس
خاطراتی از نوآوری و تولید در اسارت * در اردوگاه هر اتاقی یک قرآن داشت. نفهمیدیم چی شد که یک نهج البلاغه بین قرآن‌ها پیدا شد. گفتیم می‌آیند و می‌برندش. قرار بر این شد که حفظش کنیم. ورق ورقش کرده و بین بچه‌ها پخش کردیم. به هر نفر چهار، پنج خط می‌رسید که حفظ کند. سهم من چند خط از صفحه‌ی 254 بود یک شب تا صبح توانستیم هر چه حفظ کردیم روی کاغذهایی که از مقوای تاید درست کرده بودیم بنویسیم. بعدها هرکس صفحه‌ی نهج البلاغه خودش را به دیگران یاد داد. چند نفر حافظ نهج البل...    ادامه »
محبّت حقیقی

مقصود از محبّت به اهل بیت و ائمّه‌ی اطهار(ع) محبّت شخصی آن بزرگواران نمی‌باشد. بلکه محبّتی که مقصود خدا و رسول اوست محبّت به مقام ولایت و امامت است.

   ادامه »
آثار باور به معاد در زندگی  اجتماعی
  زهرا صادقیان در اعتقاد به معاد، عاملی به نام اندیشه‌ی فنا، وجود خارجی ندارد و مرگ، پایان حیات نیست؛ بلکه دریچه‌ای به سوی جهان ابدی است. چنان‌که حضرت علی(ع) فرموده‌اند: «أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّا خُلِقْنَا وَ إِيَّاكُمْ لِلْبَقَاءِ لَا لِلْفَنَاءِ، وَ لَكِنَّكُمْ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ تُنْقَلُونَ» (مجلسی، بحارالانوار، 1404ق، ج68، ص264)؛ ای مردم ما و شما برای بقا و پایداری آفریده شده‌ایم نه برای فنا و نابودی. لیکن شما از سرایی به سرای دیگر منتقل م...    ادامه »
رابطه‌ی‌ عمل و علم از دیدگاه امام خمینی(ره)

اگر کسی با مداومت بر اعمال ظاهری (شرعی) و تبعیّت از تکالیف الهی به باطن دست نیافت، باید بداند که آن طور که شایسته و بایسته بوده بر انجام وظایف ظاهری قیام ننموده ولکن هرکس که بخواهد جز از طریق ظاهر به باطن دست یابد، از نورانیّت الهی بهره‌ای نبرده است.

   ادامه »
معرفت اهل بیت(ع)، تجلّی‌‌گاه محبّت الهی
محبّت بنده نسبت به خدا هنگامی صادق است که بنده صراط توحید و اخلاص را طی کند و متدیّن به دین و شریعت پیامبر اکرم(ص) باشد.    ادامه »
صفحه 1 از 7ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  6  7  بعدی   انتها   
Escort