دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

دانشگاه معارف الهی (شرح زیارت آل‌یاسین)
استاد رثایی مقدمه زیارتنامه‌ها گفتار و کلمات معصومین ع و دارای معانی و مضامین والاست. زائر در محضر مزور این متون مقدس را بر زبان جاری می‌کند و باورها و عقایدی را که در دل دارد، اظهار می‌نماید. زیارت تجدید پیمان ولایت است با حجت‌های الهی و پیشوایان دینی. زیارت آل‌یاسین از جمله زیارتنامه‌های معتبر است که با بیانی بلیغ و شیوا به توصیف مقامات و فضایل امام زمان حجة‌بن الحسن العسکری عج می‌پردازد. آغاز زیارت با چندین سلام است که زائر با این سلام&zwnj...    ادامه »
معلمی از جنس مادر
حمیده سالارزاده مقدمه از آن جا که تربیت دینی یکی از مهمترین کلیدواژه‌ها در پرورش معنوی هر انسانی است، مادر به عنوان تأثیرگذار‌ترین عنصر در هستی، می‌تواند نقش کارآمدی در ایفای این مهم داشته باشد. از این رو آشنایی مادران با نقش خود و میزان تأثیرگذاری آن در جامعه می‌تواند در پرورش نسلی پاک تأثیرگذار باشد. در این مقاله به طور خلاصه به این مقوله پرداخته شده است. مفهوم‌شناسی 1. مادر: ‏‎‎«مادر» در لغت به معنای مام، والده و زن فرزنددار  است که به...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی (شرح زیارت آل‌یاسین)
استاد رثایی  مقدمه بحث در این فراز از زیارت آل یاسین است که به حضرت ولیعصرS خطاب می‌کنیم که شما را شاهد می‌گیرم تا گواهی دهید که من معبودی  جز خدای یگانه ندارم. در این عبارات به وحدانیت مطلقه‌ی خداوند اقرار می‌کنیم که لازمه‌ی ایمان انسان هم در جنبه‌ی خالقیت است هم ربوبیت و هم عبودیت. البته لازم است برای آن که این ابعاد توحید کامل شود، اقرار کنیم به فرشتگان مقرب که واسطه‌ی فیض الهی هستند و نیز به کتاب‌های آسمانی و به رسالت همه‌ی انبیای اله...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی(شرح زیارت آل یاسین)
استاد رثایی مقدمه از لطايف و خصوصيات زيارت شريفه‌ی آل‌ياسين این است که تعلیم دهنده‌ی آن کسی است که خود او را به این جملات زیارت می‌کنیم و حضرت حجت عج به خصوص می‌فرماید: مرا به این جملات زیارت کنید. بر خلاف زیارت‌های دیگر که از معصومی براي معصوم دیگر صادر شده است. این زیارت شریفه از دو قسمت تركيب يافته است: بخش نخست مشتمل بر سلام و درود است و با جمله‌ی«سلامٌ علي آلِ يس» آغاز مي‌شود و متضمّن 23 سلام است. بخش دوم دعاست كه با جمله‌ی &l...    ادامه »
امر به معروف و نهی از منکر در سیره‌ی حاجیه خانم قانع
زهرا فلاحی امر به معروف و نهى از منكر يكى از مؤلّفه‌هاى مهم است كه بى‌شك نقشی سازنده در ايجاد جامعه‌ی سالم و كنترل انحرافات اجتماعى دارد. این فریضه ابزاری راه‌گشاست که سعادت جامعه و افراد را به دنبال دارد. به همین دلیل است که در قرآن و روایات نیز بر آن تأکید شده است. از تجربیات قطعی بشر این است که با گذشت زمان، اندوخته‌های فکری انسان رو به فراموشی می‌رود مگر آن که پیوسته به آن‌ها یادآوری شود و در عمل تکرار گردد. از همین جاست که پیوند «علم و عمل» ر...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی(شرح زیارت آل یاسین)
استاد رثایی مقدمه محتوای زیارت آل‌یاسین چنان که خواننده‌ي گرامی مي‌داند، از معارف فوق‌العاده بلندی برخوردار است. تأكيد امام عصر عج در اين زيارت بر اين است كه هر وقت خواستيد به وسيله‌ی ما به سوي خدا توجه كنيد، اين زيارت را بخوانيد.  لذا آل‌ياسين راهكار توجه و پيوند و انس با وجود ولي عصر عج است. امام در هر فرازی از این زیارت، قلب زائر را جهت می‌دهند كه به كجا نظر كند و با چه معارفی به ‌سر برد. زائر از طریق این زیارت به حقیقت معنوی امامع ...    ادامه »
ایستادگی در مشکلات در سایه‌ی تنها پناهگاه (شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه)
سمیه وحیدیان صادق زندگى آدمى ناگزير همواره در معرض حوادث ناگوار است. على ع در وصف دنيا به اين ويژگى تصريح فرموده است: «دارٌ بالبلاء محفوفَةٌ»؛ دنيا سرايى آكنده از بلا و حوادث است (نهج البلاغه، خ 226).      بيمارى، فقر، فقدان عزيزان، خسارت‏هاى مالى، محروميت‏ها و... پاره‏اى از اين سرگذشت اجتناب‏ناپذير همه‌ی انسان‏هاست. واكنش بشر در برابر اين پيشامدها از دو حال خارج نيست: گروهى در برابر مصيبت‏ها و حوادث، مقاومت و شيكبايى خود را از ...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی(شرح زیارت آل یاسین)
استاد رثایی مقدمه محتوای زیارت آل‌یاسین چنان که خواننده گرامی مستحضر است از معارف فوق‌العاده بلندی برخوردار است. تأكيد امام عصر عج در زيارت آل ياسين بر اين است كه هر وقت خواستيد به وسيله‌ی ما به سوي خدا توجه كنيد، اين زيارت را بخوانيد و لذا اين زيارت راهكار توجه و پيوند و انس با وجود ولي عصر عج است. امام در هر فرازی از این زیارت، قلب زائر را جهت می‌دهند كه به كجا نظر كند و با چه معارفی به‌سر برد. زائر از طریق این زیارت به حقیقت معنوی امام عج نظر می‌...    ادامه »
صبر بر طاعت و معصیت در دنیای مدرن با تأسی به شیوه‌ي زندگی حضرت زهرا س
فاطمه خدابخشی مقدمه «صبر» از نظر لغوی به معنای خويشتن‌دارى در سختى و تنگى (راغب اصفهانی، 1374، ج2، ص371) و در اصطلاح به معناي خویشتن‌داری و حبس نفس است بر چیزی که شرع و عقل تقاضا می‌کند یا از آن نهی می‌کند (قرشی، 1367، ج3، ص105). پیامبراکرم ص نوع اول را صبر بر طاعت و نوع دوم را صبر بر معصیت نامیده‌اند (کلینی،1389 ، ج3، ص262). در دنیای مدرن با افزایش رسانه‌های تصویری، فرهنگ غربی در جوامع اسلامی نفوذ کرده است؛ فرهنگی که در آن انسان‌ها تنها به...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی(شرح زیارت آل یاسین)
استاد رثایی مقدمه زائر در فرازهای زیارت آل یاسین با برشمردن القاب و حالات امام عصر عج، که از جایگاه ویژه‌ي امام نزد خداوند متعال حکایت دارد، ایشان را مخاطب قرار ‏داده و با اشاره به شئونات ولایتی آن حضرت، اعتقاداتش را مرور نموده و به آن‌ها اعتراف می‏کند و در هر فراز معرفتش به امام بیشتر و بیشتر می‏شود. گاه به قیام و قعود امام سلام می‌دهد و گاه به نماز و قنوتش‌؛ گاه به تکبیر و تهلیلش و گاه به حمد و استغفارش؛ گاه به رکوع و سجودش و گاه به... .  سپس در فرازهاي...    ادامه »
صفحه 1 از 10ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort